Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Sonia Vinograd

Siden Sonia Vinograd kom til Nasjonalballetten i 2015, har hun danset rollen som Mistress i MacMillans Manon, Clara i Boyadjievs Nøtteknekkeren, Myrtha i Giselle, Frasquita i Scarletts Carmen – en ballett i tre akter, flere sentrale roller i Spucks Anna Karenina og pas de trois i Holmes' Svanesjøen. I balletter av Balanchine har hun danset hovedrollen i Theme and Variations, russisk jente i Serenade foruten i Agon. Hun har danset i Kyliáns Falling Angels og Sweet Dreams, Forsythes The Vertiginous Thrill of Exactitude og Ekmans Cacti, foruten Nurejevs Don Quixote og Scarletts Vespertine. Hun har fått roller skapt for seg i Øyens Timelapse og Houghs Epic Short (rollen som Carabosse). Høsten 2019 danset hun den unge fru Alving i Ghosts – Ibsens Gengangere under Nasjonalballettens turné til Hongkong.

I årene 2012–2015 danset Vinograd ved Dresden Semperoper Ballet. Her medvirket hun blant annet i Svanesjøen, Nøtteknekkeren, La Bayadère og Tornerose, og jobbet med koreografer som Forsythe, Dawson, Ratmansky, Ekman, Celis og Lidberg. Vinograd har også danset under den internasjonale ballettgallaen i Maribor i Slovenia og gjort hovedrollen i Jiri Bubeniceks L'Heure Bleure med Les Ballets Bubeniceks i Plzen i Tsjekkia.

Hun kommer fra Barcelona i Spania, hvor hun studerte med Rodolfo Castellanos ved Conservatori Professional de Dansa. I 2012 var hun prisvinner under Prix de Lausanne i Sveits.

 

 

Opptredener

Utvalgte tidligere forestillinger