Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Marita Sølberg

Sopran

«Den norske sopranen Marita Sølberg er en uforglemmelig Mimì på høyeste internasjonale nivå». Slik beskrev Opera News' anmelder sopranens rolledebut i Stefan Herheims La bohème i 2012, en rolle hun gjorde igjen i 2014 og som hun også fikk Kritikerprisen for.

Den tidligere vinneren av Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris og Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse jobbet to år ved Operaen i Stuttgart før hun i 2008 ble en av Nasjonaloperaens faste solister. Her har hun gjort seg bemerket i roller som Pamina i Tryllefløyten, Donna Elvira i Don Giovanni, Giulietta i en konsertant oppføring av I Capuleti e i Montecchi, Kathrine Sigismund i Den fjerde nattevakt, Female Chorus i The Rape of Lucretia, Nedda i Pagliacci, Antonia i Hoffmanns eventyr, Solveig i Jüri Reinveres Peer Gynt og grevinnen i Figaros bryllup. Sistnevnte rolle debuterte hun også med ved La Fenice i Venezia.

Av andre roller her de seneste årene kan nevnes tittelrollen i Suor Angelica og Arabella i Arabellas vals, begge i konsertversjon, Feltmarsjalinnen i Rosenkavaleren og Micaëla i Carmen. Våren -23 sang hun Floria i Tosca, og mottok også strålende anmeldelser for sin tolkning av Amelia Anckarström i Maskeballet: Eystein Sandvik i NRK sa følgende: «Marita Sølberg gjør en formidabel prestasjon som den hardt prøvede Amelia.»

I mars 2016 ga hun ut sin første solo-CD, Opera Arias, som fikk kritikerne til å hente frem superlativene. Samme år debuterte hun ved Royal Opera House, som Antonia i Hoffmanns eventyr. Hun har også sunget Mimì i La bohème ved Wien Staatsoper, Pamina i Tryllefløyten ved Los Angeles Opera, Feltmarsjalinnen i Rosenkavaleren ved  Semperoper Dresden og Micaëla i Carmen i Genève. I tillegg har Sølberg sunget ved de anerkjente operafestivalene i Salzburg og Glyndebourne, og turnert i en rekke land som Solveig i Peer Gynt.

En ny stjerne i emning. Sølbergs stemme har en sølvspunnen klang.

Kjell Hillveg, Dagsavisen

Marita Sølberg gjør en formidabel prestasjon som den hardt prøvede Amelia.

Eystein Sandvik, NRK

For en stemme! Marita Sølbergs sopran rommer både det lyriske og det dramatiske. [...] Sølberg treffer nerven i hver enkelt arie så presist, så presist, loser den fram til full størrelse, slik at vi ikke har annet valg enn å gi oss hen.

Ståle Wikshåland, Dagbladet

Marita Sølberg’s Antonia was the vocal highlight of the evening, with her warm middle register giving way to a brilliant top, finishing with a brilliant trill. Her youthful, childish Antonia was a delight to watch.

BACHTRACK

Opptredener

Utvalgte tidligere forestillinger