Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Il pianto
di Maria

Ferdigspilt

Konserten er avlyst

Vi avlyser alle forestillinger, konserter og andre publikumsaktiviteter i april. I denne perioden er også foajeen stengt, inkludert vår kafé og restaurant. Les mer

Il pianto di Maria er satt sammen av noen av barokkens mest gripende musikkverker inspirert av Marias lidelse. Tittelen er hentet fra Giovanni Battista Ferrandinis Il pianto di Maria – Marias tårer, et verk man lenge trodde Handel hadde skrevet. Tematikken har inspirert utallige komponister fram til dags dato, og i dette programmet får vi høre pasjonert musikk av kjente komponister som Handel og Vivaldi i blanding med spennende nye bekjentskaper fra barokken – som Giovanni Felice Sances og Francesco Manfredini.

Mezzosopranen Marianne Beate Kielland er en av Norges mest ettertraktede sangere og har spesialisert seg på dette repertoaret.

Program

Georg Friedrich Händel: Hec est Regina virginum
Antonio Vivaldi: Suonata a 4, «al Santo Sepolcro»
Giovanni Felice Sances: Stabat Mater
Francesco Manfredini: Sinfonie da Chiesa, op. 2 nr. 10 i e-moll
Giovanni Battista Ferrandini: Il pianto di Maria

Medvirkende

  • Barokkfiolin og kunstnerisk leder
    Catherine Martin
  • Barokkfiolin
    Karolina Radziej
  • Barokkbratsj
    Mari Giske
  • Barokkcello
    Gunnar Hauge
  • Barokkbass
    Fredrik Blikeng
  • Orel og cembalo
    Gunnhild Tønder
  • Teorbe
    Thor-Harald Johnsen

Biografier

 

Catherine Martin er en av Barokkanernes faste gjesteledere og er også en av Englands mest brukte konsertmestere. I tillegg til å være fast konsertmester for Gabrieli Consort and Players ledet av Paul McCreesh og Christian Curnyn’s Early Opera Company, er hun hyppig engasjert som solist og har flere CD-innspillinger bak seg, blant annet som solist med Gabrieli Players på Deutsche Grammophon og med Ensemble Galant på EMI. Hun spiller også viola d’amore og er professor i både fiolin og viola d’amore ved Royal College of Music i London.


Barokkanerne er en fusjon av Norsk barokkorkester og Barokkanerne som begge ble grunnlagt på slutten av 1980-tallet som de aller første selvstendige profesjonelle barokkorkestrene på originalinstrumenter i Skandinavia. I over 30 år har de vært grunnpilarene i oppbyggingen av et norsk tidligmusikkmiljø med konsertserier i Oslo, turneer i inn- og utland, utallige festivalopptredener, og et kontinuerlig arbeid for kompetansehevingen innenfor tidligmusikk blant unge, studenter, amatører og profesjonelle. Ensemblenes sammenlagte diskografi er også substansiell. Ensemblets første utgivelse etter fusjonen, Es heißet Wunderbar, (2018) er en jule-CD med musikk av Telemann, Graupner, Fasch og J.S. Bach.

Barokkanerne samarbeider med ulike fremragende utøvere som kunstneriske ledere og solister. Av internasjonale topputøvere som ensemblet samarbeider kunstnerisk med kan nevnes Alfredo Bernardini, Kristian Bezuidenhout og Lars Ulrik Mortensen. Denne gangen er det den slovakiske fiolinisten Peter Spissky som er konsertmester for ensemblet. Han er en fast gjest hos Barokkanerne, leder sitt eget ensemble, Camerata Øresund, og er også en av konsertmestrene for Concerto Copenhagen.
Barokkanerne mottar støtte fra Norsk Kulturråd, Oslo kommune, Bergesenstiftelsen og Anders Sveaas’ Almennyttige Fond.