Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Oslo Kammerakademi:

Serenade

Ferdigspilt

Den største kammermusikken

Feststemning og folkemusikk preger denne kvelden i harmonimusikkens verden. Oslo Kammerakademi tar Mozart og Dvořák til Scene 2 i høst!

Med sin musikk skapte Mozart referanseverk for generasjonene etter ham. Blant dem er den tsjekkiske komponisten Antonin Dvořák, som et århundre etter sin mester, spilte videre i Mozarts ånd. Oslo Kammerakademi tar med seg to av kammermusikkens største komponister til Operaen.

Fra Mozarts stortid

Mozart kan regnes som harmonimusikkens far, han hevet taffel- og underholdningsmusikken til å bli kunstmusikk. Kveldens stykke er Serenaden i Ess-dur KV 375, som er festlig og lettfordøyelig musikk.

Den er skrevet på terskelen til perioden som senere skulle bli husket som hans stortid: årene fra 1781 i Wien. Mozart var ny i byen og ønsket å stifte kontakter, og fra hans egne brev framkommer det at han skrev serenaden for å smigre den viktige kunstneren Joseph Hickel, ved å tilegne stykket hans svigerdatter. Den ble framført på en hagefest, til Hickel og andres begeistring. Dagen var St. Theresas navnedag, 15. oktober 1781.

En hyllest til forbildene

Tsjekkiske Antonin Dvořák skrev sin serenade for blåsere, med direkte referanser til Mozart. I serenadens langsomme sats drar vi tydelig kjensel på adagioen i Mozarts signaturverk Gran Partita. I tillegg til at verket var inspirert av de klassiske forbildene, kan en tydelig høre tegn til bruk av folkemusikk fra Mähren og Dvořáks egen hjemby Böhmen.

Dette blir en sjelden anledning til å høre to av kammermusikkens vakreste verk på én og samme konsert!

Om ensemblet

Oslo Kammerakademi spiller kammermusikk for blåsere, med den historiske harmonibesetningen som utgangspunkt, og det er David Friedemann Strunck som er initiativtaker og kunstnerisk leder for ensemblet.

Musikerne bruker historiske messinginstrumenter i musikk fra barokken, klassisismen og romantikken. Dette bidrar til ensemblets autentiske klang og historisk orienterte framføringspraksis.

Oslo Kammerakademi spiller også nyskrevet musikk for harmonibesetning. Ensemblet har hittil samarbeidet med komponistene Mert Karabey, Magnar Åm, Morten Gaathaug, Ketil Hvoslef, Trygve Brøske og Gisle Kverndokk.

Kammerensemblet har etablert seg som ledende i Europa, med kritikerroste CD-innspillinger og invitasjoner og gjeninvitasjoner til prestisjetunge festivaler.

Program

Antonin Dvořák: Serenade d-moll Op. 44
Moderato quasi marcia
Menuetto: Tempo di minuetto, Trio: Presto
Andante con moto
Finale: Allegro molto                                                                          

Wolfgang Amadeus Mozart: Serenade Ess-dur KV 375                                 Allegro maestoso
Menuetto
Adagio
Menuetto