La traviata
hjemme
i stua
Verdens mest spilte opera i naken fremstilling
La traviata, den falne kvinnen, har stått på scenen i 165 år, og er verdens mest spilte opera. Giuseppe Verdis mesterverk er et angrep på hykleri, men også en livsbejaende feiring av menneskelig verdighet, medfølelse og skaperkraft. På denne siden kan du fordype deg i forestillingen – og se oppsetningen i din egen stue!
Luksusprostituerte Violetta Valéry lever i en verden som jager etter penger, konkurranse og sensasjon. Men Violetta er en drømmer – og når hun møter poeten Alfredo tror hun for første gang at friheten og kjærligheten kan bli hennes.
Kontroversiell samfunnskritikk
I La traviata ble sykdom og samtidens problemer på 1850-tallet løftet opp på scenen og kledd i musikk. Verken prostitusjon eller tuberkulose ble vanligvis problematisert på scenekanten. Verdi satte lyse strykere som nærmest gisper etter luft opp mot grådig festmusikk og Violettas triumferende arie «Sempre libera!» – alltid fri. Den er et sterkt musikalsk uttrykk for den friheten hun begjærer. Samtidig blir vi usikre på hvor fri hun egentlig er – i hvilken grad kan vi selv bestemme hvilke liv vi skal leve?
Basert på en sann historie
Fortellingen bygger på romanen og skuespillet Kameliadamen av Alexandre Dumas, som igjen er basert på en sann historie. I det virkelige liv var Marie Duplessis en kjent kurtisane, eller luksusprostituert, i Paris’ selskapsliv. Bak navnet Alfredo Germont, Violettas elsker, ligger Alexandre Dumas' egen livshistorie gjemt. Sommeren 1845 levde han lykkelig på landet utenfor Paris med den vakre Marie, som bare var 23 år da hun døde av tæring. Siden har deres historie blitt fortalt igjen og igjen, i balletter, i filmer som Pretty Woman (1990) og Moulin Rouge! (2001) og i de utallige produksjonene av Verdis opera.
Musikalsk reformator
Da Verdi gjorde om romanen og skuespillet til musikk – var han ikke en hvemsomhelst. Han var en ruvende personlighet i sin samtid, var selv aktiv politisk og satt i en periode i den italienske nasjonalforsamlingen. Han var også en musikalsk reformator og brøt gjennom den italienske bel-cantostilens fokus på ren skjønnsang, og gikk mot et mer handlingsdrevet musikkteater der den vakre sangen står i dramaets tjeneste.
Med La traviata fullførte han det som i dag blir regnet som hans trilogi apopolare, hans hitliste – bestående av Rigoletto, Trubaduren og La traviata. Alle skrevet på bare to år.