Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

VOeX-festival:

The little
match girl
passion

Ferdigspilt

David Langs vakre og intense korverk, framført av Nasjonaloperaens barnekor

I 2008 vant den amerikanske komponisten David Lang Pulitzer prisen for musikk med dette verket, som skildrer historien til den lille piken med svovelstikkene. Opplev Barnekorets sterke formidling av The Little Match Girl Passion under festivalen VOeX 2019.

Eventyret om den lille piken med svovelstikkene har en mørk skjønnhet over seg. Fortellingen om jenta som sendes ut for å selge svovelstikker på årets siste dag, er brutal, samtidig som den inneholder lys og håp.

Den amerikanske komponisten David Lang skapte i 2007 et korverk basert på H. C. Andersens historie, etter modell av J. S. Bachs Matteus-pasjonen. Der fortellingen om Jesu død settes opp mot tekster som reflekterer og kommenterer handlingen i pasjonene, fletter Lang inn andre tekster i eventyret om den lille jenta. Dette er tekster av H. P. Paulli (den første som oversatte eventyret til engelsk i 1872), Picander (librettisten til flere av Bachs kantater, inkludert Matteus-pasjonen), samt utdrag fra selve Matteus-evangeliet. Lang bruker disse sammenstillingene til å skjære ned fortellingen til de grunnleggende følelsene i historien – uttrykt gjennom musikk der menneskestemmen står i sentrum.

En amerikansk mester

Urpremieren ved Carnegie Hall i 2007 vakte stor oppmerksomhet. Den anerkjente kritikeren Tim Page beskrev stykket som «deeply felt without ever delving into sentimentality, absolutely simple yet leaving nothing out», mens The New Yorker skrev: «With this work – one of the most moving and original scores of recent years – Lang has solidified his standing as an American master.»

David Lang sier selv om verket:
What drew me to The Little Match Girl is that the strength of the story lies not in its plot but in the fact that all its parts—the horror and the beauty — are constantly suffused with their opposites. The girl's bitter present is locked together with the sweetness of her past memories; her poverty is always suffused with her hopefulness (…). There is a kind of naive equilibrium between suffering and hope. The word passion comes from the Latin word for suffering. There is no Bach in my piece and there is no Jesus — rather the suffering of the Little Match Girl has been substituted for Jesus's, elevating (I hope) her sorrow to a higher plane.

Introduksjoner:

Lørdag 25. mai innledes forestillingen ved at Kate Molleson (musikkjournalist i BBC Radio 3, The Guardian og The Herald) gir en introduksjon til David Langs musikk.

Søndag 26. mai innledes forestillingen med en samtale om barnestemmen med Edle Stray-Pedersen (leder Barnekoret), Marianne Willumsen Lewis (sangpedagog), Aksel Johannes Skramstad Rykkvin (baryton), Gisle Kverndokk (komponist) og Siri Lindstad (journalist)

Les mer om VOeX-festivalen her

Kunstnerisk team

  • Musikk
    David Lang
  • Libretto
    David Lang, basert på H.C. Andersen, H.P. Paulli, Picander og Matteus-evangeliet
  • Musikalsk ledelse
    Edle Stray-Pedersen
  • Utøvere
    Barnekoret