Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Kylián-festivalen:

FILM

Ferdigspilt
Foto: Oioioi

Still Moving

Fire av Kyliáns kortfilmer satt sammen til ett program – med dans ved Nasjonalballetten og live musikk ved Nils Petter Molvær mellom filmene. Velg mellom visninger på Scene 2 eller Hovedscenen, filmene er de samme!

Still Moving

I filmvisningen Still Moving får du se fire av Kyliáns kortfilmer i ett og samme program: Between Entrance and Exit, Schwarzfahrer, Scalamare og Car-Men. Du kan velge om du vil oppleve filmene i Hovedscenens storformat, eller komme tett på kunsten, musikken og dansen i en nær opplevelse på Scene 2. 

Port de bras

Mellom hver film danser nåværende og tidligere dansere i Nasjonalballetten verket Port de bras, til live musikk av trompetist Nils Petter Molvær. Verket er oppkalt etter de syv armposisjonene i klassisk ballett, og her forenes disiplin og frihet: opp til 50 dansere beveger seg som trær, rotfestet i jorden mens armene er som grener i vind og vær. Koreografien brytes opp av spontane utbrudd av improvisasjon og individualitet.

Jiří Kylián om Port de bras Skjul Vis mer

Port de bras er et fransk uttrykk som beskriver armbevegelsene til klassiske ballettdansere. Men bevegelsene til armene våre har uendelige formål og muligheter. Utover skjønnhet, estetikk og seksualitet, er armene våre også utrolig dyktige og kreative – og de kan også ødelegge og drepe! I dag ønsker vi å rette fokuset mer mot deres teatrale kvaliteter.

Våre «overekstremiteter» ble ikke bare skapt for å gripe etter ting rundt oss – de er en svært viktig del av kroppen vår som gjør oss i stand til å kommunisere med omverdenen. Ofte ser vi hvordan ordene våre ledsages av håndbevegelser, som gir dem et visuelt uttrykk og understreker det vi sier. I den klassiske dansens verden finnes det syv grunnleggende armposisjoner. Jeg vet at mitt Port de bras ikke nødvendigvis samsvarer med læren til en av de store pedagogene innen klassisk ballett – den russiske danseren Agripina Vaganova. Men la det være slik! Vaganova ble født i St. Petersburg i 1879. Det betyr at når vi har premiere på Wings of Time i mai 2025 i Oslo, ville hun ha vært 146 år gammel!

Det er en grunn til at jeg har valgt Port de bras til å fremføres i denne festivalen. Disse armbevegelsene vil bli utført i unison av rundt 50 dansere (og tidligere dansere) fra Nasjonalballetten. Danserne vil bevege seg samtidig og forhåpentligvis godt koordinert, men mellom disse disiplinerte bevegelsene – som er så typiske for vårt yrke – vil det også være rom og tid for spontane utbrudd av improvisasjon som uttrykker individualitet og frihet.

Bevegelsen i dansernes armer er av aller største betydning. De er essensielle for kommunikasjon, og gjør det mulig å uttrykke lidenskap, ærlighet og sannhet. Kroppsspråket vårt lyver aldri!

Danserne i denne spesielle forestillingen vil være som trær, med stammer som er ubevegelige og godt forankret i røttene. Men armene deres er frie – som treets grener – beveget av vind og vær. Vi berører og blir berørt – og dette er livets fineste øyeblikk.

Fra prøvene med Nasjonalballetten:

Between Entrance and Exit

En kortfilm inspirert av Kyliáns ungdomstid i Praha. En mann og en kvinne møtes i en labyrint i en forlatt leilighet, fylt med antikke møbler og for lengst glemte kjærlighetsbrev Det emosjonelle møtet domineres av én ting: Erkjennelsen av at alle de uoppfylte ønskene og drømmene deres bare er her en kort stund, og snart vil bli slokket som et stearinlys ... 

Jiří Kylián om Between Entrance and Exit Skjul Vis mer

Between Entrance and Exit er en film som er sterkt påvirket av følelsesverdenen min som ung – av leiligheten der jeg ble født, fylt med tunge, mørke møbler fra det 19. århundret (mange av møblene i filmen kommer faktisk fra denne leiligheten), og av kjente personer som ble født i hjemlandet mitt, og som har påvirket verden med verkene sine: Franz Kafka, Sigmund Freud og Gustav Mahler. Da jeg laget filmen, hadde jeg dem hele tiden i bakhodet. Med arbeidet sitt utforsket de essensen ved den menneskelige tilværelsen med sin motstridende emosjonalitet og uforklarlige ønsker. Men Praha var den største inspirasjonen min. 

Selv om denne filmen bærer med seg visse elementer fra ungdomstiden min, bør den betraktes som ren fantasi og bare det. Den symbolske tittelen Between Entrance and Exit er svært enkel å forstå. Men den kan like gjerne forstås som tiden vi får fra vi blir født, til vi dør ...

I filmen er det to hovedpersoner – en mann og en kvinne. De møtes i en labyrint i en forlatt leilighet fylt med antikke møbler. De befinner seg i et rom fylt med for lengst glemte kjærlighetsbrev eller i en vinterhage. Kanskje er de samtidige, kanskje lever de bare i hverandres fantasi. Hovedpersonenes alvor, klovneri, sårbarhet og seksualitet og deres usikkerhet og brutalitet utgjør materialet som denne er filmen er laget av. Det emosjonelle møtet domineres av én ting: Erkjennelsen av at alle ønskene og alle de uoppfylte drømmene deres bare er her en kort stund og snart vil bli slokket som et stearinlys ... 

Schwarzfahrer

To passasjerer møtes ombord på en trikk i Praha, som tar dem med på en nostalgisk reise gjennom tid og rom – og gjennom minner som kanskje aldri har funnet sted. Schwarzfahrer er et tysk ord for mennesker som tar trikken uten å betale for billetten. Ingen av oss har noensinne betalt billett for reisen gjennom livet. Ingen har noen gang fortalt oss hvilken trikk vi bør ta. Som et resultat må vi ofte bytte trikk. Men uansett hvilken trikk vi tar, er én ting sikkert – før eller senere ankommer vi vår endelige destinasjon. 

Jiří Kylián om Schwarzfahrer Skjul Vis mer

Kortfilmen med navnet Schwarzfahrer er spilt inn i en historisk Praha-trikk fra 1930 som jeg pleide å ta da jeg var liten gutt. Filmens tema er et møte mellom to passasjerer og den surrealistiske reisen deres. Det er et møte mellom en middelaldrende kvinne og en yngre mann – en nostalgisk reise gjennom tid og rom og gjennom minner som kanskje aldri har funnet sted. Reisen er på den ene siden et symbol på det ugjenkallelige tapet av ung kjærlighet og på den andre siden det eneste som med sikkerhet ledsager oss hele livet: endestasjonen.

Reisen til hovedpersonene er meningsfull eller meningsløs eller noe midt imellom – men helt klart humoristisk selv om den er mørk som antrasitt! Schuberts sang «Nacht und Träume» (1822–23) er av avgjørende betydning da den tilfører filmen ømhet, sensualitet og intensitet. Schwarzfahrer er et tysk ord for mennesker som tar trikken uten å betale for billetten. Ingen av oss har noensinne betalt billett for reisen gjennom livet. Ingen har noen gang fortalt oss hvilken trikk vi bør ta. Som et resultat må vi ofte bytte trikk. Men uansett hvilken trikk vi tar, er én ting sikkert – før eller senere ankommer vi vår endelige destinasjon. 

 

Scalamare

Et ektepar feirer 40-årsjubileet for bryllupsreisen, som startet på trappene ved Monumento ai Caduti i Ancona. Her er de igjen, førti år senere, på det samme stedet, og ser tilbake på livet – og feiringen forvandles til en hallusinasjon og illusjon der linjen mellom virkelighet og fantasi ikke lenger eksisterer. 

Jiří Kylián om Scalamare Skjul Vis mer

I 2015 fikk jeg en invitasjon til Cinematica-festivalen i Ancona. Da jeg var der, ble jeg så betatt av Monumento ai Caduti, med sine imponerende trapper som fører ut i Adriaterhavet. Jeg stod på toppen av disse trappene og betraktet andre menneskers skygger som spredte seg utover trappene i alle slags abstrakte rektangler. Jeg syntes det var både fascinerende og symbolsk og bestemte meg for å lage en kortfilm inspirert av dette. Symbolismen på stedet er enkel å forstå: Det er monumentet som er viet alle soldater som har falt i krig. Det er de mektige trappene som leder nedover og ut i havet eller oppover mot himmelen.

Også handlingen i filmen er enkel: Et par som har vært sammen i vel førti år, feirer 40-årsjubileet for bryllupsreisen, som startet på disse trappene. Her er de igjen, førti år senere, på det samme stedet, og ser tilbake på livet. De prøver å akseptere det og samtidig se inn i en kort og usikker fremtid. Med tårer og latter og med humor og sarkasme prøver de å gjenskape noen av øyeblikkene de har delt tidligere. De tilsynelatende viktige øyeblikkene reduseres av tiden som har gått, mens noen av de uvesentlige begivenhetene blir mer fremtredende. Den evige kampen mellom mikrokosmos og makrokosmos er hele tiden til stede. Alle verdier endres, og det er en slags følelse av tap og nostalgi i luften. Feiringen av bryllupsreisen begynner å forvandles til en hallusinasjon og illusjon der linjen mellom virkelighet og fantasi ikke lenger eksisterer. 

 

Car-men

En kortfilm med Bizets Carmen som tema, med tidligere dansere fra Nederlands Dans Theater III. Filmen er spilt inn på en forlatt kullgruve i Nord-Tsjekkia – et landskap som er fullstendig jevnet med jorden og ødelagt av mennesker. Det ideelle bakteppet for å uttrykke hovedpersonenes dypeste følelser.

Jiří Kylián om Car-Men Skjul Vis mer

I minst to år har jeg hatt planer om å lage en kortfilm med Carmen som tema med tidligere dansere fra Nederlands Dans Theater III. Det er nok ikke vanskelig å forstå hvorfor temaet Carmen tiltrakk oss, og hvorfor vi ønsket å gjøre en ny tolkning.

Min egen fascinasjon for temaet har mange sider. Målet vårt var å redusere ensemblet til bare fire hovedpersoner: Carmen, Don José, Escamillo og Micaëla. Den tsjekkiske bilen Tatra ble tyren – Carmen kan ikke eksistere uten – som hadde en avgjørende innflytelse på filmen.

Utøverne er mye eldre og egentlig for gamle til å spille de fargerike og lidenskapelige karakterene. Dette ble faktisk et svært spennende aspekt ved hele gjennomføringen. De fikk muligheten til å gjenoppleve og tolke følelsene sine på nytt, men med alle erfaringene fra tiden som har gått. Dette gjør de med mye mer humor og intensitet enn de ville ha gjort som unge. Nå ser de alt gjennom et deformert speil av tid, og de gjenopplever disse øyeblikkene gjennom personlighetens ytterpunkter.

Fordi denne historien er tidløs, fordi hovedpersonene allerede hadde opplevd den mange år tidligere, og fordi de tolker den på nytt nå, bestemte vi at filmen ikke skulle tas opp i normal hastighet. Farten på alle sekvenser settes enten opp eller ned. Ved å gjøre det ønsker vi at tilskuerne skal bli veldig bevisst på tiden som passerer gjennom oss hvert eneste øyeblikk av vår eksistens! Vi følte at det ideelle stedet å ta opp filmen, var et område som var helt jevnet med jorden og ødelagt av mennesker – det eneste stedet som kunne romme hovedpersonenes primære følelser. 

Visningen lørdag 7. juni kl. 13:00 flyttes fra Hovedscenen til Scene 2. Du blir tildelt nye plasser, og nye billetter sendes på e-post

Kunstnerisk team og medvirkende

Publikumsrolleliste

Still Moving 06.06.25.pdf

Still Moving 07.06.25.pdf

 

Between Entrance and Exit

En film produsert av NTR, Kylian Productions BV, Mediafonds og Rolex (NL) 

Koreografi og filmkonsept av Jiří Kylián
Filmregissør Boris Paval Conen
Filmfotograf  Martijn van Broekhuizen
Scenograf  Roland Mylanus
Lyddesign Han Otten
Kostymedesign Jiří Kylián (konsept), Joke Visser (realisering)
Dekordesign Jiří Kylián 

Varighet    30 minutter 

Skuespillere Sabine Kupferberg og David Krügel  

Schwarzfahrer

En film produsert av Jiří Kylián, Jan Maliř og Kylián Productions BV

Koreografi og filmkonsept av
Jiří Kylián

Filmregissør Jiří Kylián
Filmfotograf Jan Maliř
Filmklipper Filip Malásek
Musikk Franz Schubert «Nacht und Träume» 1825 – D. 827. Musikk tatt opp i All Saints’ Church i East Finchley i Storbritannia i februar 2013 med velvillig tillatelse fra Ian Bostridge (tenor) og Julius Drake (piano), lydtekniker Julian Millard, opptaksprodusent Mark Brown 
Lyddesign Han Otten

Lydeffekter Max Frick Kostymer Joke Visser
Produsenter Jan Maliř Jr., Vít Komrzý, Petr Komrzý, Ivo Marák 

Varighet 6 minutter 

Skuespillere Sabine Kupferberg og Patrick Marin 

Takk til Dagmar Havlová, Josef Abrhám, Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Zuzana Wienerová, Evelyn Válková, Václav Kuneš, Jitka Najmanová, Sebastian Galád Knap, Anna Dušková Činčerová. 

Scalamare

Film spilt inn ved Monumento ai Caduti i Ancona i Italia.
Denne filmen er en samproduksjon av Jiří Kylián, Jan Maliř og Kylian Productions BV.
Takk også til de lokale myndighetene i byen Ancona, MARCHE TEATRO – Teatro di Rilevante Interesse Culturale 
og Cinematica Festival Ancona i Italia. 

Original idé og koreografi Jiří Kylián

Varighet 11 min

Skuespillere Sabine Kupferberg, Peter Jolesch
Regissør
Jiří Kylián
Filmfotograf Jan Maliř
Filmklippere Filip Malásek og Jason Akira Somma
Lyddesign Han Otten.
Musikken er basert og inneholder fragmenter fra Annunzio Mantovani og hans orkester, «Charmaine» (1958)
Kostymer Joke Visser
Makeupartist Sara Meerman

Kameraoperatør Olga Špátová
Scriptansvarlig
Šárka Sklenářová
Teknisk assistent Petr Tůma
Kunstnerisk assistent
Patrick Marin
Assistenter settet Adirana Malandrino, Emanuele Belfiore
Ansvarlig for visuelle effekter
Jason Akira Somma
Kolorist Jan Ali Moravec
Visuelle effekter Zdeněk Urban
Prosjektledelse Carmen Thomas, Kylian Productions BV

Car-Men

Film produsert av NPS, samprodusert med ARTE og Česká Televize

Koreografi og konsept Jiří Kylián
Filmmanus og regi Boris Paval Conen
Filmfotograf
 Walther van den Ende
Musikkdesign Han Otten basert på Georges Bizets Carmen
Kostymedesign Stephanie Mariën 

Varighet 17 minutter 

Skuespillere
Carmen – Sabine Kupferberg  
Micaëla – Guiconda Barbuto
Don José – Karel Hruška
Escamillo – David Krügel
 

Port de Bras

Å røre og bli berørt

Konsept Jiří Kylián 
Koreografiassistent Miša Černá 
Prøveleder Jahn Magnus  Johansen 
Musikk Nils Petter Molvær, LIVE fremføring
Verdenspremiere 26. juni 2024, Praha, Tjekkiske nasjonalballett
Premiere 30. mai og 6. juni 2025, Den Norske Opera & Ballett, med dansere og ex-dansere fra Nasjonalballetten