Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

The Norwegian National Ballet in the National Museum 

The iconic painting Bridal Procession on the Hardangerfjord is brought to life as a ballet in the Light Hall at the National Museum, 8th, 9th and 10th March.

Sold out! 


171 years ago, a ballet performance was created, inspired by Tidemand and Gude’s painting
Bridal Procession on the Hardangerfjord (1848). In March 2024, we present excerpts from the original ballet in combination with a modern reinterpretation. The performance is a collaboration between the Norwegian National Opera & Ballet and the National Museum.

The original ballet
The creator of the original ballet was the Danish choreographer August Bournonville (1805–1879), a central figure in both international ballet history and Danish cultural life. The ballet premiered in 1853 at the Royal Danish Theatre in Copenhagen. A popular success, it was performed no fewer than 173 times. That original production of the work was never staged in Norway, probably because it was seen as presenting a Danish interpretation of Norwegianness at a time when many in Norway were demanding national independence. Although by this time, Norway was in a political union with Sweden, culturally it was still under the influence of the period of Danish rule. A version of the ballet, choreographed by Flemming Flindt and with music by Egil Monn-Iversen, was, however, shown at the Norwegian Opera in 1982. 

“Now that our two institutions are jointly working on a performance at last, the essential thing is dialogue – between the visual arts and the dance, between tradition and the new, and between different ideas around Norwegianness.” 

Ingrid Lorentzen, Artistic Director of the National Ballet 

Reconstruction and reinterpretation
The performance is in two parts. In the first, choreographer Dinna Bjørn reconstructs passages from Bournonville’s original ballet. The music for this part uses the original score by the composer Holger Simon Paulli (1810–1891), which has not been performed since the work was last staged in 1929. The second part consists of a new interpretation created by choreographer Melissa Hough, with music specially composed by Peter Baden. The costumes for both parts are designed by artist Ahmed Umar. 

“Just think, one of the most famous paintings in the National Museum was, in its day, the inspiration for a popular ballet! We are thrilled to be collaborating with the National Ballet on this production in the Light Hall, and not least to be showing a forgotten but important episode in the history of Bridal Procession on the Hardangerfjord.” 

Ingrid Røynesdal, Director of the National Museum 

Introduction
Free introduction (in norwegian) 45 minutes before the performance starts

Team:

Dinna Bjørn, koreograf

Dinna Bjørn (f. 1947, Danmark) er ballettdanser, koreograf, Bournonville-ekspert, og æresprofessor ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun var tidligere ballettsjef ved Nasjonalballetten i Norge (1990–2002) og ved Den finske Nasjonalballetten (2001–08).   

Bjørn er for tiden Bournonville-konsulent for Det Kongelige Teaters Balletskole i København. Hun er fast Bournonville-pedagog og instruktør ved The European School of Ballet i Amsterdam. I 2023 mottok hun The Lifetime Achievement Award i Cattolica, Italia for sitt arbeid med formidling av Bournonville-tradisjonen til yngre generasjoner.  

Melissa Hough, koreograf   

Melissa Hough (f. 1985, USA) er solist ved Nasjonalballetten, og koreograf. Hun har tidligere vært førstesolist ved Boston Ballet og Houston Ballet. Hough begynte i Nasjonalballetten i 2013, og ble utnevnt til solist i 2014. I 2017 ble hun tildelt Skipsreder Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris for innsatsen som solist og koreograf i Norge.    

Som koreograf har Hough skapt koreografi i Norge og USA både på oppdrag og på eget initiativ. Hun har tidligere koreografert ballettene Epic Short (2016), Bout of the Imperfect Pearl (2019), og 5 Ballerinas (2020). I 2023 regisserte og koreograferte hun kortfilmen Diary 20. 

Ahmed Umar, kostymedesign 

Ahmed Umar (f. 1988, Sudan) har en master i medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2016. Han arbeider innenfor ulike materialer og uttrykksformer.  

Umars kunst har blitt vist ved blant annet Sydney-biennalen og Nasjonalmuseet (2020), og i soloutstillingen Glowing Phalangesved Kunstnernes Hus i Oslo og Bergen Kunsthall (2023).  Ved Valdres Folkemuseum vises for tiden hans egendesignede bunad (2018), med elementer fra Sudan og Hallingdal. Umars skulpturer inngår i utsmykkingen i det nye regjeringskvartalet. Hans verk er kjøpt inn til Nasjonalmuseets samling og andre nasjonale museer.  

Peter Baden, komponist, lyddesign og musikalsk ansvarlig

Peter Baden (f. 1979, Norge) er komponist og musikkprodusent. Han har hatt det musikalske ansvaret for forestillinger ved blant annet Nationaltheatret og Den Nationale Scene, vunnet flere Heddapriser, og skrevet bestillingsverk for Ultimafestivalen, Festspillene i Bergen og Nord-Norge, og Den Norske Opera & Ballett.  

Badens komposisjoner for orkestre har blitt framført av blant annet Bergen Filharmoniske Orkester og Kammersymphonie Berlin. Han har laget musikk til film, TV og flere Netflix-serier, blant annet «Julestorm» (2022) og «Midtsommernatt» (2024). Baden har laget musikken til Nasjonalmuseets nye audioguide.   

 

 

Scenograf: Even Børsum 
Animatør: Kristin Bøyesen 
Lysdesign: Kyrre Heldal Karlsen  
Musikk, transkripsjon / programmering: Knut Sævik og Lars Monstad 
Musikk til del 1 av balletten: Holger Simon Pauli. 
Kostymeproduksjon: Johanna Sutinen
Konsept: Nina Denney Ness, kurator formidling  

FRIKAR er Nasjonalballettens samarbeidspartner i Melissa Houghs verk.

Samproduksjon

Produksjonen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Den Norske Opera & Ballett, og er en del av Nasjonalballettens koreografisatsing Artemisia. Navnet er hentet fra maleren Artemisia Gentileschi som også er representert i Nasjonalmuseets samlingspresentasjon.

Dansere:

I Dinna Bjørns versjon av Bournonvilles Brudeferden i Hardanger danser Nasjonalballettens Xander Parish, Ricardo Castellanos, Leonardo Basilio, Daniela Cabrera og Sonia Vinograd. 

I Melissa Houghs nyskapte ballett danser Nasjonalballettens Yolanda Correa, Idun Sofie Bækken, Daniela Cabrera, Leonardo Basilio, Ricardo Castellanos og Patrick Blomberg sammen med Kristian Alm, tidligere danser i Nasjonalballetten, og Hallgrim Hansegård og Marnie Fiebig, som begge er del av dansekompaniet FRIKAR.