Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Crystal Pite:

Light of
Passage

Sortkledde dansere rundt at barn kledd i hvitt Crystal Pite: Light of Passage / Foto: Tristram Kenton
Kjøp
Spilles
22. april–​20. mai
Scene
Hovedscenen
Varighet
1 t 30 min

Mektig og malerisk om vår tids største drama

Den smertelig aktuelle flyktningkrisen står på agendaen når Nasjonalballetten danser en helaften med Crystal Pite – en av vår tids aller fremste koreografer.

En flyktningkrise er også en barnekrise: Hvert femte sekund drives et nytt barn på flukt. Den nyskapte andreakten tar utgangspunkt i FNs barnekonvensjon og gir flyktningbarna en stemme – mens tredjeakten skildrer den ultimate reisen vi alle skal gjennom; fra liv til død. Scenerommet fylles med Nasjonalballettens dansere så vel som barn og eldre dansere. 

Pite’s new work is deeply felt and long overdue

THE EVENING STANDARD

Storstilt, brutalt ensembleverk 

Flight Pattern var Pites aller første verk for The Royal Ballet i London. Med dette ble den kanadiske koreografen den første kvinnen som koreograferte for balletthusets hovedscene på 18 år, da verket hadde premiere i 2017. 

Det storstilte ensembleverket ble møtt med begeistring blant kritikerne, og vant Laurence Olivier-prisen for beste nye danseproduksjon. Nå danses det til hele Góreckis Symphony of Sorrowful Songs i en sjelden Pite-helaften – som i tillegg til førsteakten Flight Pattern består av andreakten Covenant og tredjeakten Passage. 

Holder oss på kanten av stolsetet

Fryktløst og empatisk til Górecki 

Góreckis musikk er ofte assosiert med Holocaust, og utforsker temaer om morskap og familieseparasjon. Pite gir disse temaene ny mening i et verk som beveger seg fra det store bildet av fordrevne samfunn, til å nærme seg enkeltmennesker. Den store besetningen av dansere beveger seg som én kropp, radvis tett i tett, før ett fortvilt par trer ut fra flokken i en gripende pas de deux Flyktningkrisen er en av de største humanitære krisene i vår tid. I prisbelønte Flight Pattern fra 2017 skildrer Crystal Pite en menneskelig katastrofe, med sitt distinkte bevegelsesspråk, på fryktløst og empatisk vis. Når hun nå har videreutviklet verket fra én til tre akter, står Europa igjen i en situasjon som var utgangspunktet for Flight Pattern, med millioner av mennesker som er nødt til å forlate hjemmene sine. 

Crystal Pite’s new work is haunting and powerful

THE INDEPENDENT

Forestillingen er en co-produksjon med The Royal Ballet i London. 
Premieren 18. oktober fikk strålende kritikker!

Gratis introduksjon en time før forestilling

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Koreografi
    Crystal Pite
  • Musikk
    Henryk Górecki Symfoni nr. 3
  • Scenografi
    Jay Gower Taylor
  • Kostymer
    Nancy Bryant
  • Lysdesign
    Tom Visser
  • Musikalsk ledelse
    Zoi Tsokanou
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, Operaorkestret, solist: Denise Beck

Om Crystal Pite

New York Times har beskrevet kanadiske Crystal Pite som en av de fremste og mest fascinerende av vår tids koreografer – og hun er utvilsomt blant verdens mest ettertraktede. Pite føyer seg inn blant mestere som Forsythe, Kylián og Mats Ek, og har skapt koreografi for de største balletthusene verden over. Som danser var hun med i Ballet British Columbia og William Forsythes Frankfurt Ballet, før hun debuterte som koreograf i 1990. I 2002 etablerte hun sitt eget kompani, Kidd Pivot, som turnerer verden over med sjangeroverskridende og originale verker der både bevegelse, musikk, tekst og visuelt design er sentrale elementer. 

Engelske anmeldelser

Pris
100 – 800 kr
  • lørdag 22. april
    18:00 / Hovedscenen
  • tirsdag 25. april
    18:00 / Hovedscenen
  • fredag 28. april
    19:00 / Hovedscenen
  • fredag 5. mai
    19:00 / Hovedscenen
  • lørdag 6. mai
    18:00 / Hovedscenen
  • fredag 12. mai
    19:00 / Hovedscenen
  • lørdag 13. mai
    13:00 / Hovedscenen
  • torsdag 18. mai
    18:00 / Hovedscenen
  • lørdag 20. mai
    18:00 / Hovedscenen