Hedda
Gabler

Nasjonalballettens storsuksess er tilbake!
Marit Moum Aunes Ibsen-balletter er hyllet av kritikere i inn- og utland. Nå kan du igjen oppleve Hedda Gabler gjenfortalt i dans, med musikk av Nils Petter Molvær.
Er Ibsen best som dans?
Nasjonalballetten «danser Ibsen så hjertene kan sprenges», mente en anmelder om første del av Marit Moum Aunes Ibsen-trilogi. De tre ballettene er blant kompaniets største suksesser, prisbelønt og bejublet både i Norge og internasjonalt.
I februar er andre del av trilogien tilbake på Hovedscenen – med dansertolkninger som gir Ibsens realisme en ny dimensjon.
Der det originale teaterstykket er et konsentrert kammerspill hvor det meste forblir usagt, maler Moum Aune og danserne med bred pensel. Heddas verden åpnes opp når vi går dypere inn i hennes relasjoner og bakgrunn. Her får vi store scener som kun er antydet i Ibsens tekst, og hvor hver bevegelse har en funksjon i å fortelle historien.
Et brennende intenst verk (…), med en dramatisk kraft som er sjelden og herlig å oppleve
DAVID MEAD, SEEING DANCE (2017)
Fanget i tilværelsens uutholdelige letthet
Hedda er rasende, og skuffelsen er i ferd med å spise henne opp. En seks måneder lang bryllupsreise i Europa er tilbakelagt, og nå skal hun etablere et hjem og en hverdag med sin mann, Jørgen. Ingenting har blitt som hun hadde tenkt. Og da hennes tidligere kjæreste Eilert Løvborg dukker opp, reagerer hun på et vis som blir farlig for alle, også for henne selv.
... tar danseteater til et nytt nivå
INGER MARIE KJØLSTADMYR, DAGSAVISEN (2017)
Ibsens slemmeste kvinne
Hedda Gabler er en av verdensdramatikkens mest kjente skikkelser – et ikon skapt av Henrik Ibsen. Er hun feig eller modig? Bortskjemt eller fanget? Ond eller desperat?
Våre største skuespillere har stadig funnet nye måter å tolke denne psykologisk komplekse rollen på. Nasjonalballett-solist Grete Sofie Borud Nybakken fant sin egen tolkning – og ble overøst av lovord for innsatsen.
«Borud Nybakken leverer en kraftprestasjon som er fascinerende stiv og fløyelsmyk på én gang. Hun er på scenen nesten hele tiden, og bærer forestillingen med sin styrke og uttrykksfullhet», skrev Aftenposten etter premieren i 2017.
«Hun er iskald, men med glødende raseri – uten at sårheten hennes forsvinner», mente Morgenbladet. «En danseprestasjon av de sjeldne», oppsummerte det internasjonale magasinet Seeing Dance.
Nybakken sier at rollen har endret henne både som danser og menneske. Nå får du en ny sjanse til å oppleve henne som Hedda på Hovedscenen.
- Gratis introduksjon en time før forestilling.
- Vi gjør oppmerksom på at det brukes scenerøyk i denne forestillingen.
Handling
Hedda, datter av general Gabler, har giftet seg med den kjedelige akademikeren Jørgen Tesman. De kommer hjem etter bryllupsreisen, og Hedda er misfornøyd med ekteskapet og livet sitt. Når Jørgen får konkurranse om et professorat fra Eilert Løvborg – Heddas tidligere beundrer – begynner hun å manipulere omgivelsene...
.
Hedda Tesman er datter av general Gabler, som nå er død og ikke har etterlatt henne noen formue. Hun er i slutten av tyveårene. Etter noen år med et aktivt sosietetsliv har hun giftet seg med Jørgen Tesman, en stipendiat i kunsthistorie. Jørgen har vokst opp hos sine to tanter Julle og Rina, og nå håper han å få tildelt et professorat ved universitetet.
Når stykket begynner har Hedda og Jørgen nettopp vendt tilbake etter et halvt års bryllupsreise. Jørgen har benyttet tiden til studier og arkivarbeide, mens Hedda betror husvennen assessor Brack at hun selv har kjedet seg på reisen. Til tross for tydelig motvilje mot ektemannen er hun blitt gravid, noe hun hittil har benektet overfor omgivelsene.
Jørgen blir ved hjemkomsten møtt med den dårlige nyheten om at han kommer til å få konkurranse til professoratet fra en av Heddas tidligere beundrere, Eilert Løvborg. Løvborg er kjent som en begavet og alkoholisert bohemtype, men de siste årene har han levd et nøkternt og tilbaketrukket liv og skrevet to avhandlinger under inspirasjon fra og i samarbeid med Thea Elvsted.
Ved stykkets begynnelse har han kommet til byen med et av manuskriptene. Thea, som er dypt forelsket i ham, har forlatt sin mann og reist etter ham. I løpet av knappe to dager setter Hedda i scene en rekke hendelser som får dramatiske følger.
Hun får Løvborg til å drikke seg full og delta på et herreselskap hos assessor Brack. I løpet av festlighetene mister han manuskriptet til sin nye bok. Jørgen Tesman finner det, og overlater det i Heddas varetekt. Men Hedda unnlater å fortelle Løvborg at hun har manuskriptet. Hun gir ham en av farens pistoler for at han skal ta livet av seg «i skjønnhet», og brenner manuskriptet. Løvborg blir imidlertid drept ved et vådeskudd i et horehus, og Brack, som vet hvor pistolen kom fra, bruker sin kunnskap til å prøve å presse Hedda til å bli hans elskerinne.
Elvsted og Tesman finner hverandre i arbeidet med å rekonstruere Løvborgs manuskript ut fra notater Thea har tatt vare på. Når Hedda skjønner at hun er i klørne på Brack, og uten livsoppgave, tar hun den andre av generalens pistoler og skyter seg.
/ Gjengitt etter tillatelse fra Merete Morken Andersen, Ibsenhåndboken, Gyldendal Norsk Forlag, 1995.
-
Lørdag 7. februar18:00 / Hovedscenen
-
Tirsdag 10. februar19:00 / Hovedscenen
-
Torsdag 12. februar19:00 / Hovedscenen
-
Fredag 13. februar19:00 / Hovedscenen
-
Tirsdag 17. februar19:00 / Hovedscenen
-
Torsdag 19. februar19:00 / Hovedscenen
Pauseservering

Hvordan forberede deg til forestilling
