Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Karmelitt-
søstrene

Nonne bærer kors dekket med blomster Mari Eriksmoen / Foto: Erik Berg
Kjøp
Spilles
12. april–​25. april
Scene
Hovedscenen
Varighet
3 t 30 min / 1 Pause

Hva er mest skremmende –
å dø eller å leve?

På flukt fra det vonde i verden går en ung jente i kloster. Men klostermurene klarer ikke å stenge smerten ute. Freden må jenta finne i seg selv. En sterk og vakker opera du ikke går uberørt fra!

En radikal ung kvinne 

Den franske revolusjonen er på sitt mest brutale. På jakt etter mening i det meningsløse rømmer Blanche de la Force til et kloster. Men livet som nonne har sin egen brutalitet. Stilt overfor et vanskelig valg må Blanche gi slipp på frykten og finne mot til å leve – eller dø. 

Randi Stene om Karmelittsøstrene Les mer her

Vakker korsang og filmatisk musikk 

Karmelittsøstrene er basert på en faktisk hendelse som utspilte seg for 200 år siden. Musikken er likevel relativt ny. Det er skrevet av den franske komponisten Francis Poulenc i 1957.  

Poulenc er kjent for utrolig vakker kormusikk. Det får vi høre i nonnenes «Ave Maria» og «Salve Regina». Musikken kan også minne om operaer av Debussy, Monteverdi og Verdi. Det er lyrisk og intenst, nærmest som film-musikk – bare enda bedre.  

Om Poulencs opera Les mer

På scenen står et nydelig knippe sangere, med Mari Eriksmoen i spissen som Blanche. 

Dette er en opera verdt å se.

Maren Ørstavik, Aftenposten

Rett og slett en triumf

Eystein Sandvik, NRK

Satt i scene av super-regissør 

– Jeg vil utforske klaustrofobien i et kloster – den emosjonelle og psykologiske klaustrofobien på et sted som er adskilt fra resten av verden. Det sier regissør Barrie Kosky.  

Kosky er kjent for forestillinger av særlig høy kunstnerisk kvalitet. Endelig kan en opera iscenesatt av den tidligere lederen for Komische Oper Berlin oppleves i Oslo. Forestillingen hadde premiere ved Glyndebourne i juni 2023 og høstet strålende anmeldelser.

Intervju med regissør Barrie Kosky Les mer her
Uhyggelig bra i Operaen

Hild Borchgrevink, Dagsavisen

Fantastiske anmeldelser etter Glyndebourne-premiere Les anmeldelsene her
You should beg, buy or perhaps pray for a ticket.

 Richard morrison, The Times

  • Det vil bli brukt noe scenerøyk under forestillingen
  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Karmelittsøstrene er en produksjon fra Glyndebourne

Handlingen

Det er revolusjon i Paris, og den unge aristokraten Blanche slutter seg til karmelitt-klosteret som nonne. Da alle religiøse hus blir avviklet, får nonnene beskjed om at de må gi avkall på sin tro og vende tilbake til samfunnet, ellers vil de bli henrettet. Blanche vender tilbake til familien, men da nonnene blir arrestert, slutter hun seg til dem igjen – og går døden i møte.

© Glyndebourne Productions Ltd

Revolusjonen skyter fart, og hver dag blir gatene i Paris mindre trygge. Etter et skremmende møte med en mobb, vil den unge aristokraten Blanche de la Force ikke lenger gå ut, og forteller sin far og bror at hun vil slutte seg til karmelittordenen som nonne. Men i klosteret gjør den gamle priorinnen det klart for den skremte jenta at kirken er et sted for bønn, ikke et tilfluktssted. Blanche lover å møte frykten.

Blanche og søster Constance snakker sammen mens de utfører sine gjøremål. De er begge opptatt av den gamle priorinnens sykdom, og begynner å snakke om døden. Constance foreslår at hun og Blanche ofrer livet sitt for priorinnen, men Blanche avviser sint denne ideen. Constance fortsetter, og forteller at hun tror de begge vil dø unge, på samme dag.

På sykestuen dør den gamle priorinnen, Madame de Croissy. Før hun dør ber hun Moder Marie overta omsorgen for Blanche, som er det nyeste medlemmet av ordenen. Til tross for at hun har levd et liv i tro og bønn, lider priorinnen en pinefull død. Dette er Blanche vitne til, og det gjør henne redd.

Om natten holder Blanche og Constance vakt over priorinnens legeme i kapellet. Constance deler sin teori om at Madame de Croissys vonde død ikke var hennes egen, men tilhørte en annen. Noen andre vil dermed komme til å dø en uventet lett død, spekulerer hun.

Den nye priorinnen, Madame Lidoine, samler nonnene for å berolige dem etter hvert som revolusjonen tiltar. Blanches bror, Chevalier de la Force, kommer for å prøve å overtale søsteren til å flykte fra Paris med ham, men Blanche står på sitt og vil ikke forlate søstrene sine.

Kapellanen utfører en siste messe i klosteret; han er fratatt sitt embete av de revolusjonære. Nonnene diskuterer sin egen skjebne, og Moder Marie lurer på om de vil bli martyrer. Samtalen blir avbrutt av soldater som forteller at alle religiøse hus avvikles, og at nonnene må legge sin tro til side og slutte seg til samfunnet, ellers risikerer de henrettelse.

I det ransakede og tomme kapellet stemmer nonnene for om de skal bli martyrer. Avstemningen blir etter hvert enstemmig. Blanche flykter, full av følelser.

Klosterordenen er oppløst og nonnene er blitt vanlige borgere. Blanche har vendt tilbake til familiens hus, der hun nå jobber som tjener. På besøk oppfordrer Moder Marie henne til å slutte seg til søstrene sine igjen. Kort tid etter får Blanche vite at nonnene er arrestert.

Karmelittene venter rolig på sin død. Mens de synger 'Salve Regina', blir de ført til giljotinen en etter en. For hvert slag som faller, blir stemmene færre og færre inntil bare én – søster Constance – gjenstår. Akkurat idet hun forbereder seg på å dø, blir hun forskrekket over å se Blanche gå frem fra mengden. Rolig og trygg går hun døden i møte sammen med søstrene.

Introduksjon

Hør Ragnhild Motzfeldt fortelle om Poulencs sterke opera.

Smilende kvinne med halvlangt hår Maria Sammut / Foto: Adam Olsson

Les intervju med Maria Sammut

Å være – eller ikke være – karmelittsøster

Les mer her

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Musikk
    Francis Poulenc
  • Originaltittel
    Dialogues des Carmélites
  • Libretto
    Francis Poulenc, basert på Georges Bernanos’ tekst
  • Musikalsk ledelse
    Yi-Chen Lin
  • Regi
    Barrie Kosky
  • Scenografi og kostymer
    Katrin Lea Tag
  • Lysdesign
    Alessandro Carletti
  • Medvirkende
    Operakoret, Operaorkestret
    • Blanche de la Force
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Marki de La Force
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Chevalier de la Force
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Madam de Croissy
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Madam Lidoine
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Moder Marie
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Søster Constance
    • Moder Jeanne
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Søster Mathilde
    • Kapellanen
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • 1. Kommissær
    • 2. Kommissær
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • 1. Offiser
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Fangevokteren
      • Peter Willcock
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Thierry
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00
    • Dr. Javelinot
      • Sebastian Olav Eraker Juul
        • 20. apr. 2024 18:00
        • 23. apr. 2024 19:00
        • 25. apr. 2024 19:00

Biografier kunstnerisk team:

Musikalsk ledelse: Yi-Chen Lin
Regi: Barrie Kosky
Ansvarlig regi for gjenoppsetningen: Gudrun Glette
Scenografi og kostymer: Katrin Lea Tag
Lysdesign: Alessandro Carletti 

Pris
100–900 kr
Språk
fransk
Tekstet på
norsk og engelsk
  • lørdag 20. april
    18:00 / Hovedscenen
    Utsolgt
  • tirsdag 23. april
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • torsdag 25. april
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter

Hvordan forberede deg til forestilling

En time før forestilling er det en halvtimes gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret. Introduksjonen finner du også under tittelen Operaen på øret – der du pleier å laste ned podkaster.

Pausebevertning

Bestill servering til pausen eller før forestillingen. Bestiller du til pausen anbefaler vi å bestille i den baren som er nærmest der du sitter i salen. Barene er åpne før forestilling og i pausene. Alle forhåndsbestillinger settes fram og sorteres alfabetisk på bestillers etternavn. Det er ikke anledning til å ta med mat og drikke inn på forestilling.
Vinglass på en bardisk i Operaen Foto: Fursetgruppen