Kjære publikum!
Kunsten å fortelle en hel historie gjennom én enkelt bevegelse – den kan Jiří Kylián. Hans frasering, musikalitet og skaperevne har gitt oss mer enn hundre medrivende koreografier hvor bilder, bevegelse og musikk smelter sammen. Å danse Kylián oppleves som å være i kontakt med noe helt grunnleggende – i mennesket og i dansen.
Det er denne verdensarven av balletter Nasjonalballetten nå gir seg i kast med.
Wings of Time er den største mønstringen av Jiří Kyliáns liv og virke noensinne. Å få bredde ut kunstnerskapet til verdens fremste dansepoet, fra hans tidlige balletter til nye uttrykk, føles kolossalt. De senere årene har Kylián tatt steget over i andre kunstformer. Med denne festivalen visker vi ut skillelinjene og viser ham som skapende i dag.
Wings of Time er også en feiring av det nære samarbeidet mellom Kylián og Nasjonalballetten gjennom fire tiår.
Det startet under Anne Borg med Symphony in D (1986), med Paul Podolski som ballettplansjef, og fortsatte med Dinna Bjørn som landet den første helaftenen (1999). Under Espen Giljane vokste forholdet – og selvfølgelig var det Kylián som skulle innvie det nye operahuset vårt med den første hovedsceneproduksjonen i Bjørvika i 2008.
I løpet av disse årene har han bundet sammen generasjoner av dansere. Som enkeltmennesker og som kompani har vi strukket oss i møte med Kyliáns dans – og det norske publikummet har for lengst trykket verkene hans til sitt bryst.
Hva er det med Kyliáns kunst som treffer så mange av oss? Kanskje er det den dype gjenkjenneligheten. Det er som om det skjøre livet males opp foran øynene våre, idet han utforsker grensene mellom lys og mørke, forstand og galskap, liv og død – og den korte avstanden fra alvor til latter.
Kylián har bestandig fortsatt i nye retninger. Ballettene du nå kan oppleve på Hovedscenen, fra Symphony of Psalms (1978) til Gods and Dogs (2008), viser dette spennet.
Under Wings of Time åpnes det nye rom for oss, bokstavelig og billedlig, når operahuset får ramme inn bredden av hans iderikdom: fra film og foto til skulptur og installasjoner, i møte med levende dans og musikk.
Allerede i 2008 så Kylián hvilke muligheter som hviler i praktbygget vårt, og tok publikum med på en reise inn bak og ned under scenen som del av forestillingen Worlds Beyond. Med Wings of Time ser han igjen det demokratiske og unike ved akkurat vårt operahus: Han lar det danses på Operataket, bak scenen får vi oppleve ny installasjonskunst – og på scenene danses Kyliáns koreografiske verdensarv.
Med på laget er Snøhetta og Kjetil Trædal Thorsen, som tegnet operahuset vårt og som nå spiller en vesensrolle i å realisere Kyliáns ideer. Essensiell er også trompetist og komponist Nils Petter Molvær, som fullender opplevelsen av Kyliáns filmer og installasjoner.
Denne festivalen er en oppdagelsesferd gjennom Kyliáns forestillingsverden, visualisert for oss av mesteren selv, hans fantastiske team – og folk i alle operahusets avdelinger. For slik Kylián har vært definerende både for danserne og for publikum, har han også en helt spesiell betydning for en hærskare av mennesker her på huset.
Det sies at dans er en forgjengelig kunstform. Men Kylián gir meg alltid følelsen av at tiden stopper opp, som om han skaper for evigheten. Når skulpturene i Moving Still formelig svever gjennom glassfasaden, er det som om et øyeblikk er frosset i tid. Disse åtte kroppene er avstøpninger av dansere Jiří Kylián skapte sine ikoniske balletter på, og som i dag er hans iscenesettere.
Mens skulpturene monteres på glassfasaden, står modellene for disse kunstverkene i levende live i studioene våre og innstuderer Kyliáns verker med danserne. Nå gis arven videre til nye generasjoner.
I kontrast til det flyktige øyeblikket, demonstrerer Wings of Time dermed noe varig. Jiří Kyliáns innflytelse går som en linje gjennom Nasjonalballettens historie – og den lever videre.
Velkommen til festival!

Yesterday