Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side
Til forestillingsside
La Cenerentola
Kjøp
La Cenerentola

Biografier kunstnerisk team

Vincenzo Milletarì, musikalsk ledelse

Den unge italienske dirigenten Vincenzo Milletarì studerte ved Giuseppe Verdi-konservatoriet i Milano og ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København. Han fordypet seg videre i operarepertoar under mentorene Riccardo Muti og Pier Giorgio Morandi, som han regelmessig har jobbet med siden 2015.Han er prisvinner i mange internasjonale dirigentkonkurranser («Arturo Toscanini International Conducting Competition», publikumsprisen i «Hera Comm» i Parma og dirigentkonkurransen «Sir Georg Solti» i Chicago). Han startet sin dirigentkarriere i 2017, og tok umiddelbart fatt på oppgaver ved prestisjetunge scener over hele Europa, som Den Kongelige Danske Opera (Barberen i Sevilla, Madama Butterfly, Den glade enke), Kungliga Operan i Stockholm (Rigoletto, La traviata, Carmen) og Statsoperaen i Praha (Madama Butterfly, Rigoletto).

I sesongen 2023/2024 debuterte Milletarì med CSO Orchestra i Ankara, returnerte til Praha Statsopera med Rigoletto, til Opéra de Tours med et Beethoven-program, i tillegg til blant annet nyttårskonserter med Bergen Filharmoniske Orkester, og Barberen i Sevilla og Rigoletto for Kungliga Operan i Stockholm.

I 2017 var Vincenzo gjestedirigent ved Festival della Valle d’Itria og i 2020 dirigerte han TrubadurenMacerata Opera Festival, og debuterte med Orchestra della Toscana i juni 2021.Året etter dirigerte han Den glade enke ved Bergen Nasjonale Opera. Hans repertoar omfatter også symfonisk musikk, og han engasjeres jevnlig av Orchestra Sinfonica La Verdi i Milano, Filarmonica Toscanini i Parma, Aalborg Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester og Copenhagen Philharmonic. Med sistnevnte orkester spilte han i 2018 inn en CD med musikk av Max Bruch, utgitt på Brilliant Classics. 

Stefan Herheim, regi

Stefan Herheim er fra Oslo. Han studerte operaregi hos den legendariske regissøren Götz Friederich i Hamburg fra 1994 til 1999 og har siden vært bosatt i Berlin. Han hadde sitt internasjonale gjennombrudd i 2003 med en oppsetning av Bortførelsen fra Seraillet på Festspillene i Salzburg, og er i dag en av verdens mest etterspurte operaregissører. På Den Norske Opera debuterte han i 2005 med Julius Cæsar, og i Bjørvika var han aktuell med Tannhäuser i 2010, Lulu i 2011, La bohème i 2012, Salome i 2013 og La Cenerentola i 2017. Blant hans mange suksesser i utlandet framheves bl.a. Skjebnens makt og Lohengrin i Berlin, Rusalka i Brüssel, Dresden og Barcelona, Siciliansk vesper på Covent Garden i London og Mestersangerne i Nürnberg på Festspillene i Salzburg og i Paris, Hoffmanns eventyr i Bregenz, Figaros bryllup i Hamburg og Spar dame i Amsterdam.  Festspillene i Bergen 2012 ble åpnet med Händels Xerxes i et gjestespill fra Komische Oper Berlin i Herheims regi. Han har samarbeidet med dirigenter som Daniel Barenboim, Daniele Gatti, Mariss Jansons, Antonio Pappano og Sir Simon Rattle, og ble kåret til «årets regissør» av det internasjonale operamagasinet Opernwelt i 2007, 2009 og 2010. Et høydepunkt i hans karriere var Parsifal ved Festspillene i Bayreuth fra 2008 til 2012 – en produksjon han bl.a. fikk den norske Musikkritiker-prisen for.  I 2013 ble Herheim tildelt Anders Jahres Kulturpris. Ikke minst har han hatt regi og scenografi hele Nibelungenringen for Deutsche Opera Berlin. Herheim er tilknyttet KHiO/Operahøgskolen som professor II i operaregi, og fra sesongen 22/23 overtok han som operasjef for Theater an der Wien. Han underviser ved flere europeiske høyskoler og akademier, og har fremtidige regioppdrag i bl.a. London, Berlin, Salzburg og Paris. 

Daniel Unger, scenografi

Daniel Unger studerte interiørarkitektur ved det universitetet i Stuttgart. Etter at han ble uteksaminert, jobbet han som assistent ved Theaterhaus Jena, Schauspielhaus Hamburg og Burgtheater i Wien, og også ved Staatstheater Stuttgart. Han har jonbet som assistent for Katrin Nottrodt, f.eks. i Rhingullet, Staatsoper Unter Den Linden, Berlin, regi Nicolas Stemann, og for Philipp Fürhofer (Siciliansk vesper, Royal Opera House, London, regi Stefan Herheim). Han har videre laget scenografi  på Darlings Alive (Schlachthaus Bern), Bab Und Sane, State og  Viva La Schauspiel (Theater Stuttgart), Reineke Fuchs (Nationaltheater Weimar), Babytalk (Stadttheater Ingolstadt), og Anatevka (Opernhaus Dortmund. Daniel Unger bor i Berlin og jobber som frilanser. 

Esther Bialas, kostymer

Esther Bialas studerte kostymedesign i Hamburg. Hun har samarbeidet i flere år med regissør Nicolas Stemann, og hatt kostymedesignet til hans forestillinger Hamlet (Schauspiel Hannover), Jelineks Das Werk (Burgtheater, Wien) og Schillers Die Räuber (Thalia Theater, Hamburg). Sammen med regissør Christiane Pohle har hun grunnlagt det kvinnelige teaterkompaniet Laborlavache. Hun har designet   for Theater Basel, Wiener Burgtheater, Thalia Theater Hamburg, Deutsches Theater Berlin, operaproduksjoner for Luzern og Basel, i tillegg til for film. Hun har samarbeidet med regissør Barrie Kosky om bl.a. Strindbergs Et drømspill for Deutsche Theater Berlin, Strauss’ Kvinnen uten skygge for Bayerische Staatsoper, München, og Ball im Savoy, Seven Songs/The Seven Deadly Sins og West Side Story for Komische Oper i Berlin, i tillegg til samarbeid med regissører som Max Webster, Daniel Kramer og Ulrich Schulz. Hun hadde også kostymedesignet på Hoffmanns eventyr for Festspillene i Bregenz 2015 (regi Stefan Herheim), og de siste årene forestillinger som Blaubart og La Cenerentola i Herheims regi. Hun underviser også i kostymedesign ved Lerchenfeld kunstakademi i Hamburg. 

Fett Film, video

For videokunstnerne Momme Hinrichs og Torge Møller handler deres arbeid i første rekke om å flette video sammen med andre medier til et komplett kunstverk, der flere kunstneriske nivåer smelter sammen, istedenfor bare å bli utnyttet som dekorasjon på scenen. De arbeider regelmessig med regissører som bl.a. Peter Konwitschny, David Pountney, Willy Decker, Stefan Herheim, Philipp Stölzl, Sven-Eric Bechtolf og An-dreas Homoki. Videokunsten deres har vært vist på Festspillene i Bregenz og Bayreuth, Ruhrtriennalen og Festspillene i Salzburg, operahusene i Wien og Berlin, samt til diverse teatre over hele Europa, og dessuten til fjerne land som India, Canada og Aserbajdsjan. Men også utenfor teaterscenen har fettFilm gjort suksess, for eksempel med den aner-kjente videoinstallasjonen «Signs Fiction» på Potsdamer Platz, og med sine oppdrag for Goethe-instituttet i Toronto, Richard-Wagner-museet i Bayreuth og Akademie der Künste i Berlin. fettFilm hadde også ansvaret for videodesignen til Marius Müller-Westernhagens turneer i 2010, 2012 og 2015. De hadde sin debut innen operaproduksjon med Verdis Jeanne d'Arc for operaen i Bonn i 2014, og samme år vant de Taras Shevchenko-prisen for scenebilder og projeksjoner til iscenesettelsen av Den flyvende hollender, sammen med regissør Mara Kurotschka og ensemblet ved Dombass-operaen i Donetsk. 

Andreas Hofer, lysdesign

Andreas (Phoenix) Hofer studerte til kjemiingeniør i Linz. Han startet med lysdesign i kulturhuset Posthof Linz, som førte ham til Wienfestivalen og Festspillene i Salzburg, hvor han har vært med på en rekke produksjoner siden 1997. Fra 2002 har han skapt lysdesign for ulike uavhengige danseforestillinger. Han har gjort lyset på flere produksjoner av Christoph Marthaler siden 2005, og reist gjennom Europa og fra Japan over Grønland til Chile. Hofer var ansvarlig for lyset i Stefan Herheims Hoffmanns eventyr ved Bregenz-festivalen i 2015, Figaros bryllup ved Staatsoper Hamburg samme år, og i 2016 var han ansvarlig for lyset i gjenoppsetningen av Mestersangerne fra Nürnberg i Paris. Han har også hatt lysdesignet på Herheims Blaubart og Wozzeck. Høsten 2016 gjorde han lysdesignet på Tristan og Isolde ved Oper Graz. Blant andre produksjoner kan nevnes Schutz vor der Zukunft (Wien), Papperlapapp (Avignon),  Riesenbutz-bach – Eine Dauerkolonie (Wien), Oh, it’s like home (Köln), Glaube, Liebe, Hoffnung (Wien), Sauer aus Italien. Eine Urheberei (Festspillene i Salzburg, Ruhr-triennalen), Plus Minus Zero – A subpolar basecamp (Nuuk), Letzte Tage. Ein Vorabend (Wien). Han undereviser i lysdesign ved Kunstakademiet i Wien. 

Alexander Meier Dörzenbach, dramaturg 

Alexander Meier-Dörzenbach studerte amerikansk og tysk litteratur, kunsthistorie og pedagogikk, og avsluttet med en avhandling om Gertrude Stein, Sherwood Andersen og moderne kunst ved Universitetet i Hamburg. 2008–2012 var han ansatt der som juniorprofessor i amerikanistikk, med fokus på litteratur, malekunst og musikk.  Han jobber jevnlig med Stefan Herheim, på oppsetninger som Parsifal (Festspillene i Bayreuth), Tannhäuser og La bohème (Den Norske Opera & Ballett), La forza del destino og Lohengrin (Berliner Staatsoper), Lulu (København, Oslo og Dresden), Eugene Onegin (Opera Nederland), Salome (Festspillene i Salzburg og Oslo), Mestersangerne i Nürnberg (Festspillene i Salzburg og Opéra national de Paris), Siciliansk vesper (Royal Opera House London), Figaros bryllup (Staatsoper Hamburg) og Spar dame (Opera Nederland). De siste to årene har de samarbeidet om Spar dame, Wozzeck, Hoff-manns eventyr, La Cenerentola, Blaubart og Pelléas og Mélisande ved flere operahus. Han jobber også tett med regissør Karoline Gruber, blant annet i Ariadne auf Naxos, Elegy for Young Lovers, Don Giovanni (Düsseldorf), The Player og Orlando. Meier-Dörzenbach jobbet som sjefsdramaturg ved Aalto Theater i Essen (opera, ballett, Essener filharmoniske orkester) 2013–2015, og underviser nå i dramaturgi ved ulike universiteter i Hamburg i tillegg til at han jobber som frilanser. 

Mann kledd i brokadevest med englevinger Foto: Erik Berg