Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

La
traviata

Kjøp
Spilles
23. november–​17. januar
Scene
Hovedscenen
Varighet
2 t 35 min / 1 Pause

Verdens mest spilte opera som 1920-tallsfest

Den glitrende publikumsfavoritten er tilbake! I 170 år har La traviata feiret «den falne kvinnen» – men også vist hvem hun er når festen er over.

Velkommen til det glade 20-tallet!  

Violetta Valéry lever i en verden som aldri får nok av strass, status og sensasjon. Ingen spiller rollen som gledespike bedre enn henne – selv med en dødelig sykdom. 

Møtet med poeten Alfredo blir hennes første smak av frihet og kjærlighet. Skal hun tørre å elske, eller bli i rollen sin til hun dør? 

Operasjef Randi Stene om La traviata Les artikkelen

Fri eller fallen? 

Vi er i Paris 1925, i art deco-ens gullalder. Her utforsker regissør Rodula Gaitanou grensene mellom rollene vi spiller, og den vi egentlig er. 

Intervju med regissør Rodula Gaitanou

Giuseppe Verdis lyse fioliner nærmest gisper etter luft. I kontrast høres bordellets grådige festmusikk, der Violetta triumferende synger «Sempre libera!» – alltid fri.  

La traviata er den siste av Verdis «La trilogia popolare» – hitlisten som også består av Rigoletto og Trubaduren. 

Basert på en sann historie  

Fortellingen bygger på en sann historie og romanen Kameliadamen av Alexandre Dumas. I virkeligheten var Marie Duplessis en kjent kurtisane i Paris’ selskapsliv. Bak navnet Alfredo, Violettas elsker, ligger Dumas' livshistorie gjemt.  

Verdis politiske opera ble fordømt i sin samtid. Mange mente den oppfordret til et urent kjønnsliv. Den engelske doktoren William Acton kalte fenomenet traviata-ism. Begrepet beskrev innsikten publikummet fikk da de gikk hjem fra operaen – gjennom Haymarket i London – og oppdaget Violettaer overalt. 

Siden har hennes historie blitt fortalt igjen og igjen, som i filmene Pretty Woman og Moulin Rouge! – og i de utallige produksjonene av Verdis opera. 

Bilde av Richard Gere og Julia Roberts fra filmen Pretty Woman «Pretty Woman» har sitt opphav i «Kameliadamen» og «La traviata». Likevel er ikke penger og kjærlighet like forenelig i operaen, som det er i filmen. / Foto: Alamy Stock Photo
Den udødelige divaen
Tidligere oppsetninger i Operaen Les mer
Gratis introduksjon en time før forestilling

Handling

Violetta er en rik og berømt selskapsdame i Paris. Hun elsker sitt bekymringsløse, frie liv. Samtidig er hun alvorlig syk.

Da Violetta treffer den romantiske Alfredo fra landsbygda, møter hun samtidig den ekte kjærligheten. Hun forlater Paris og karrieren sin for å leve med ham. Alfredos far er ikke glad for dette.  Han er redd sønnens forhold til en «fallen kvinne» vil skade familien og overtaler Violetta til å bryte med Alfredo.

Alfredo misforstår hva som egentlig har skjedd og anklager Violetta for svik, helt til faren innrømmer hvorfor hun egentlig forlot ham. Men da er det allerede for sent ...

Violetta Valéry, en kjent kurtisane, holder en "comebackfest" etter lang tids sykdom, og festen blir finansiert av hennes beundrer og beskytter baron Douphol. Her blir hun introdusert for Alfredo Germont – en ung mann fra provinsen, som har vært hemmelig forelsket i henne i et år, og som hver dag har spurt hvordan det går med helsen hennes. Alfredo blir bedt om å utbringe en skål. Violetta blir med ham, og oppfordrer alle til å nyte livets flyktige gleder.

Alene med Violetta sier Alfredo at det er ingen i verden som elsker henne og bryr seg om henne som han gjør. Først sier hun at hun ikke har annet enn vennskap å tilby ham, ikke ekte kjærlighet. Men hun berøres av Alfredos ord og står overfor et stort dilemma: Kan hun gi opp alt hun har bygd opp for et nytt liv med ham? Violetta bestemmer seg for å tillate seg å elske og bli elsket, og gir Alfredo en sjanse.

Tre måneder senere. Violetta har forlatt Paris og lever rolig på landet sammen med Alfredo. Da Alfredo blir klar over at Violetta i hemmelighet selger sine egne eiendeler for å finansiere deres felles liv, skammer han seg og blir fylt av skam over at han ikke har sett dette tidligere.

Giorgio Germont oppsøker Violetta da sønnen er borte for å skaffe mer penger. Han forlanger at Violetta skal gå fra sønnen, så ikke familiens rykte og bryllupet til Alfredos søster skal settes på spill. Violetta protesterer først heftig, men gir etter hvert etter.

Da Alfredo overraskende dukker opp, blir hun overveldet av følelser, og ber ham om at han alltid skal huske hvor høyt hun elsker ham.

Violetta drar brått, og etterlater seg et avskjedsbrev til Alfredo. Han blir knust, og skjønner ikke årsaken til bruddet.

Germont prøver å overtale den fortvilte sønnen til å komme hjem til familien igjen. Men forgjeves, Alfredo vil til Paris for å hevne seg på Violetta, etter at han har funnet en invitasjon til Floras fest.

Violettas venninne Flora holder en stor fest i bordellet. Det går rykter om at Violetta skal ha vendt tilbake til sin tidligere elsker baron Douphol. Alle blir overrasket over å se Alfredo på festen. Han utfordrer baron Douphol til spillebordet, og vinner en stor sum penger.

Etter en heftig konfrontasjon kaster Alfredo gevinsten mot Violetta for å betale for «tjenestene» hennes. Giorgio Germont har vært vitne til scenen, og midt i all oppstandelsen irettesetter han Alfredo, som straks bebreider seg selv. Baronen utfordrer Alfredo til duell.

Violetta ligger for døden, alene, klar over at alt håp er ute. Alfredos far har skrevet til Violetta og fortalt at sønnen ikke ble skadet i duellen, at han har latt Alfredo få vite hva som egentlig har skjedd, og at Alfredo vil oppsøke henne. Men det varslede besøket lar vente på seg. Violetta tar avskjed med livet, og blir hjemsøkt av en visjon om hennes forestående død.

Da Alfredo endelig kommer, blir Violetta fylt med glede og livskraft. Også Germont kommer, han er full av anger og ber henne om tilgivelse. Violettas siste ønske er å bli husket som en kvinne som alltid levde for betingelsesløs kjærlighet, sjenerøsitet og vennlighet. Hun blir trøstet av at alle hennes kjære er der, og går døden fortrøstningsfullt i møte.

 

 

Introduksjon

Ragnhild Motzfeldt forteller deg alt du trenger å vite om Verdis La traviata, en av verdens mest spilte operaer.

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Musikk
    Giuseppe Verdi
  • Originaltittel
    La traviata
  • Libretto
    Francesco Maria Piave
  • Musikalsk ledelse
    Edward Gardner, Daniele Callegari
  • Regi
    Rodula Gaitanou
  • Gjenoppsetningsregissør
    Corinna Tetzel
  • Scenografi
    Takis
  • Kostymedesign
    Takis
  • Lysdesign
    D.M. Wood
  • Medvirkende
    Operakoret, Operaorkestret
    • Violetta Valéry
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Annina
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Alfredo Germont
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Giorgio Germont
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Flora
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
        • 3. des. 2024 19:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
    • Gastone
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Barone Douphol
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Markien av Obigny
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Doktor Grenvil
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 3. des. 2024 19:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Giuseppe, Violettas tjener
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Floras tjener
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00
    • Kommisjonæren
        • 3. des. 2024 19:00
        • 5. des. 2024 19:00
        • 11. des. 2024 19:00
        • 14. des. 2024 18:00
        • 17. des. 2024 19:00
        • 19. des. 2024 19:00
        • 29. des. 2024 15:00
        • 31. des. 2024 17:00
        • 7. jan. 2025 19:00
        • 9. jan. 2025 19:00
        • 11. jan. 2025 18:00
        • 15. jan. 2025 19:00
        • 17. jan. 2025 19:00

Biografier:

Musikalsk ledelse: Edward Gardner (23. nov, 3., 5., 11., 14., 17. og 19. des.) 
Musikalsk ledelse: Daniele Callegari (29. og 31. des., 7., 9. 11. og 15. jan.)
Regi: Rodula Gaitanou
Scenografi og kostymer: takis
Lysdesign: D.M. Wood 
Koreograf: Lars Jacob Holm

Pris
150–970 kr
Språk
italiensk
Tekstet på
norsk og engelsk
Spilles
23. nov. 2024 – ​17. jan. 2025
  • tirsdag 3. desember
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • torsdag 5. desember
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • onsdag 11. desember
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • lørdag 14. desember
    18:00 / Hovedscenen
    Utsolgt
  • tirsdag 17. desember
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • torsdag 19. desember
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • søndag 29. desember
    15:00 / Hovedscenen
    Utsolgt
  • tirsdag 31. desember
    17:00 / Hovedscenen
    Utsolgt
  • tirsdag 7. januar
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • torsdag 9. januar
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • lørdag 11. januar
    18:00 / Hovedscenen
    Utsolgt
  • onsdag 15. januar
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • fredag 17. januar
    19:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter

Før forestilling: gå på introduksjonsforedrag eller hør «Operaen på øret»

En time før forestilling er det en halvtimes gratis introduksjon i Formidlingssenteret. Introduksjonen leses også inn som podkast som publiseres her før premiere. Du finner alle podkastene under tittelen «Operaen på øret» – der du pleier å laste ned podkaster (Spotify, SoundCloud, Apple, Podplay m.fl.)

Pauseservering

Bestill servering til pausen eller før forestillingen. Bestiller du til pausen anbefaler vi å bestille i den baren som er nærmest der du sitter i salen. Barene er åpne før forestilling og i pausene. Alle forhåndsbestillinger settes fram og sorteres alfabetisk på bestillers etternavn. Det er ikke anledning til å ta med mat og drikke inn på forestilling.
Vinglass på en bardisk i Operaen Foto: Fursetgruppen