La traviata

Verdens mest spilte opera som 1920-tallsfest
I en helt ny og glitrende versjon er operahistoriens mest kjente sex-arbeider tilbake i Bjørvika. I 170 år har La traviata feiret «den falne kvinnen» – men også vist hvem hun er når festen er over.
Velkommen til de glade 20-årene!
Violetta Valéry lever i en verden som aldri får nok av strass, status og sensasjon. Ingen spiller rollen som gledespike bedre enn henne.
Da Violetta møter poeten Alfredo, er det derimot hennes første møte med friheten og kjærligheten.
Les mer herFri eller fallen?
Vi er i Paris 1925, i art deco-ens gullalder. Her undersøker regissør Rodula Gaitanou hva som er ekte og iscenesatt.
Giuseppe Verdis lyse fioliner nærmest gisper etter luft. I kontrast hører vi bordellets grådige festmusikk, der Violetta Valéry triumferende synger «Sempre libera!» – alltid fri.
La traviata er den siste av Verdis La trilogia popolare – hitlisten som også består av Rigoletto og Trubaduren.
Basert på en sann historie
Fortellingen bygger på en sann historie og romanen Kameliadamen av Alexandre Dumas. I det virkelige liv var Marie Duplessis en kjent kurtisane i Paris’ selskapsliv. Bak navnet Alfredo, Violettas elsker, ligger Dumas' livshistorie gjemt.
Verdis politiske opera ble fordømt. Mange mente den oppfordret til et urent kjønnsliv. Den engelske doktoren William Acton kalte fenomenet traviata-ism. Begrepet beskrev innsikten publikummet fikk da de gikk hjem fra operaen – gjennom Haymarket i London – og innså at Violetta var til stede overalt.
Siden har hennes historie blitt fortalt igjen og igjen, som i Pretty Woman og i Moulin Rouge! – og i de utallige produksjonene av Verdis opera.

- Gratis introduksjon en time før forestilling
- Premieresamtale i Foajeen 23. september kl. 17. Les mer nederst på siden.
Handling
Violetta er en rik og berømt selskapsdame i Paris. Hun elsker sitt bekymringsløse, frie liv. Samtidig er hun alvorlig syk.
Da Violetta treffer den romantiske Alfredo fra landsbygda, møter hun samtidig den ekte kjærligheten. Hun forlater Paris og karrieren sin for å leve med ham. Alfredos far er ikke glad for dette. Han er redd sønnens forhold til en «fallen kvinne» vil skade familien og overtaler Violetta til å bryte med Alfredo.
Alfredo misforstår hva som egentlig har skjedd og anklager Violetta for svik, helt til faren innrømmer hvorfor hun egentlig forlot ham. Men da er det allerede for sent ...
Violetta Valéry, en kjent kurtisane, er vertinne for en overdådig fest med overklassen i Paris, finansiert av hennes beundrer og beskytter baron Douphol. Her blir hun introdusert for Alfredo Germont – en ung mann fra provinsen, som har vært hemmelig forelsket i henne i et år. Dette er like lenge som Violetta har vært syk, og ryktene skal ha det til at Alfredo hver dag har spurt om hvordan det går med henne. Alfredo blir bedt om å utbringe en skål. Violetta blir med ham, og oppfordrer alle til å nyte livets flyktige gleder.
Alene med Violetta sier Alfredo at det er ingen i verden som elsker henne og bryr seg om henne som han gjør. Først sier hun at hun ikke har annet enn vennskap å tilby ham, ikke ekte kjærlighet. Men hun berøres av Alfredos ord og forandrer mening. Selv om hun fortsatt synes ekte kjærlighet virker som galskap, er Violetta klar for å gi den en sjanse – og for et nytt liv med Alfredo.
Noen måneder senere. Violetta har forlatt Paris og lever rolig på landet sammen med Alfredo. Da Alfredo blir klar over at Violetta i hemmelighet selger sine egne eiendeler for å finansiere deres felles liv, skammer han seg. Han vil ikke bli forsørget av en kvinne og drar til Paris for å skaffe penger.
Mens Alfredo er bortreist, kommer faren hans, Giorgio Germont. Han forlanger at Violetta skal gå fra sønnen, så ikke familiens rykte og bryllupet til Alfredos søster skal settes på spill. Violetta protesterer først, men gir etter hvert etter. Germont vil at hun drar uten å fortelle det til noen, men hun ber ham om å fortelle datteren hans om hennes offer.
Før hun reiser, skriver Violetta et brev til Alfredo om at hun har forlatt ham og reist tilbake til Paris.
Germont prøver å overtale den fortvilte sønnen til å komme hjem til familien igjen. Men Alfredo vil til Paris for å hevne seg på Violetta.
På fest hos Violettas venninne Flora i Paris går det rykter om at Violetta skal ha vendt tilbake til sin tidligere elsker baron Douphol.
Alfredo kommer også til festen og vinner et stort beløp i spill. Etter en heftig konfrontasjon kaster Alfredo gevinsten mot Violetta for «å betale» for hennes tjenester. Giorgio Germont har vært vitne til scenen, og midt i all oppstandelsen irettesetter han Alfredo, som straks bebreider seg selv. Baronen utfordrer Alfredo til duell.
Violetta ligger for døden, alene. Hun er klar over at alt håp er ute, selv om legen sier noe annet. Alfredos far har skrevet til Violetta og fortalt at sønnen ikke ble skadet i duellen, at han har latt Alfredo få vite hva som egentlig har skjedd, og at Alfredo vil oppsøke henne. Men det varslede besøket lar vente på seg. Mens Violetta tar avskjed med livet, feires det karneval i Paris.
Da Alfredo endelig kommer, blir Violetta fylt med glede og liv. Også Germont kommer, full av anger, for å omfavne henne som om hun var hans egen datter. Violettas siste ønske er å bli husket som en kvinne som elsket.
-
lørdag 23. september18:00 / Hovedscenen
-
mandag 25. september19:00 / Hovedscenen
-
onsdag 27. september19:00 / Hovedscenen
-
torsdag 28. september19:00 / Hovedscenen
-
tirsdag 3. oktober19:00 / Hovedscenen
-
fredag 6. oktober19:30 / Hovedscenen
-
fredag 13. oktober19:00 / Hovedscenen
-
fredag 20. oktober19:00 / Hovedscenen
-
torsdag 11. januar19:00 / Hovedscenen
-
lørdag 13. januar18:00 / Hovedscenen
-
tirsdag 16. januar19:00 / Hovedscenen
-
fredag 19. januar19:00 / Hovedscenen
-
mandag 22. januar19:00 / Hovedscenen
-
fredag 26. januar19:00 / Hovedscenen
-
søndag 28. januar18:00 / Hovedscenen
-
fredag 2. februar19:00 / Hovedscenen
Pausebevertning

Premieresamtale
