Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

… og Brahms + Hun var svart

Mats Ek

Kjøp
Spilles
29. januar–27. februar
SCENE
Hovedscenen
Varighet
2 t

Mats Ek er tilbake i Nasjonalballetten!

Mats Ek har framfor noen annen satt Norden på det internasjonale dansekartet. Nå arbeider han med Nasjonalballetten igjen, 20 år etter forrige gang.

Svenske Mats Ek har siden 1970-tallet skapt et helt eget dansespråk. Hans uttrykk er unikt nordisk og samtidig helt universelt, og har blitt omfavnet over hele verden.

Ek er en fortellingens mester – i superpresis og renskåren dans ladet med følelser, ofte også humor. Den klassiske balletten danner likevel utgangspunktet for Eks koreografi, og danserne må være trent i klassisk ballett.

Nå danser Nasjonalballetten den fargesprakende … og Brahms samt balletten Hun var svart, beskrevet som «en formmessig eksplosjon av bevegelser og følelser».

Suksess med Tornerose

Mats Ek er berømt for å ha gjenskapt de store klassiske ballettene i moderne versjon.

Han har en uvanlig bevegelsesstil som kombinerer en rotfestet, jordnær kvalitet med fysisk humor og ballettpresisjon og elastisitet [og en] interesse for sosiale og psykologiske temaer

NEW YORK TIMES (2016)

Sist Ek jobbet med Nasjonalballetten, var med suksessen Tornerose i 2001, som ble gjenoppsatt i 2003 og 2006.

Tidligere hadde Nasjonalballetten danset Eks Soweto (1981) om apartheidregimets gru og Bernardas hus (1986), som begge ble kritikerroste publikumsvinnere.

Fargesprakende ballett til stor musikk

Denne gangen videreutvikler Mats Ek og Nasjonalballettens dansere balletten … og Brahms. Den preges av fantasifulle, fargerike kostymer som leker seg med den klassiske tutuen.

… og Brahms danses til Brahms’ dramatiske og drivende Fiolinkonsert i D-dur, der Operaorkestrets konsertmester Guro Kleven Hagen er solist.

Ballett som tar sjanser, tøyer og balanserer helt i yttergrensen av hva kroppen kan få til

ANNA ÅNGSTRÖM | SVENSKA DAGBLADET (2008)

En eksplosjon av dans

Publikum får også oppleve Hun var svart.

Jag drömde om Gud inatt.
– Hur såg han ut?
– Hon var svart!

Denne replikkvekslingen fra en svensk revy er utgangspunktet for Hon var svart. Med utgangspunkt i mellommenneskelige relasjoner viser balletten noen av de komiske og intime, men også mørke situasjonene som kan oppstå i spenningsfeltet mellom det private og det sosiale.

Rått og poetisk

Vi møter også en skapning som kravler omkring og snubles på, men aldri ses – før «Hun» på slutten brer ut sine vinger og viser potensialet i det usette.

Musikken er «mørk, energisk, rå og poetisk», ifølge Ek, som har koreografert Hun var svart til Henryk Góreckís stykke «Quasi una fantasia» for fire strykere.

Solister, stjerneskudd og Operaorkestret

Ana Laguna – en av vår tids største dansekunstnere – er selv i Oslo for å iscenesette forestillingen sammen med Ek.

Vi lover et unikt møte med en av verdens største nålevende koreografer – og en kveld der Nasjonalballetten endelig gjenforenes med Operaorkestret!

Kunstnerisk team og medvirkende

...Og Brahms
Koreografi
Mats Ek
Musikk
Johannes Brahms
Scenografi og kostymedesign
Mylla Ek
Lysdesign
Erik Berglund
Iscenesettelse
Mats Ek
Innstudering
Ana Laguna og Eva Säfström
Medvirkende
Operaorkestret, solist: Guro Kleven Hagen
Hun var svart
Koreografi
Mats Ek
Musikk
Henryk Górecki
Scenografi og kostymedesign
Peder Freiij
Lysdesign
Erik Berglund
Originalt lysdesign
Ellen Ruge
Iscenesettelse
Mats Ek
Innstudering
Allyson Way Wanselius
Dirigent
Jonathan Darlington
Pris
100–800 kr
  • lørdag 29. januar
    18:00 / Hovedscenen
  • tirsdag 1. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • torsdag 3. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • onsdag 9. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • fredag 11. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • tirsdag 15. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • onsdag 16. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • torsdag 17. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • fredag 25. februar
    19:00 / Hovedscenen
  • søndag 27. februar
    18:00 / Hovedscenen