Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side
Til forestillingsside
Portner/Kylián/Balanchine
Portner/Kylián/Balanchine

Jiří Kylián

Dette sier Kylián selv om 27’52’’

Tittelen på verket er den nøyaktige varigheten, det er tiden det tar danserne å framføre balletten. Men dansernes jobb starter mange timer før teppet går opp...! Dansere investerer mye tid, erfaring og konsentrasjon på å forberede seg til øyeblikket de møter publikum. Da kaster de seg foran publikum og viser det de er verdt på akkurat det tidspunktet i livet.  

27'52'' er et verk som omhandler minst fire elementer: tid, fart, kjærlighet og konstante endringer. Vi er kanskje ikke klar over det, men vi blir ikke eldre bare på bursdagen vår, men i hver brøkdel av et sekund aldres vi, og hvert øyeblikk av livene våre representerer en slags forandring ..!  

For meg er dette en både betryggende og befriende tanke. Vi trenger ikke å forbli den samme fra fødsel til død ..! Vi har evnen til å forandre oss. Jeg vet at dette er en viktig del av læren i mange østlige religioner, men likevel veldig spennende når vi faktisk innser det.  

I 27'52'' er det også noen fysiske elementer verdt å nevne. Settet har to hoveddeler: Gulvet under dansernes føtter og taket over. I løpet av forestillingen merker vi at begge disse elementene er ustabile og upålitelige. Alt er i konstant bevegelse: vår alder, våre interesser, våre partnerskap, vår framtid og vår skjebne.  

Det eneste vi kan stole på er usikkerhet ... Og selv om jeg er en uhelbredelig optimist, må jeg innrømme at dette faktum er den mest skjebnesvangre følgesvennen i livet. Selvfølgelig handler stykket om eksistens, kjærlighet og død ..! Men det handler også om mye derimellom, og til sist er det opp til tilskueren å oppdage alle regnbuens farger mellom gulvet under føttene våre og himlingen over hodene våre 

Jiří Kylián - creations - theatre - 27-52 (jirikylian.com) 

Bildekarusell med bilder fra tidligere

 

 

 

Dame og mann står tett sammen. Damen holder hånden sin på hodet til mannen med det lange håret hengende over. Emma Portners Some girls don't turn / Foto: Jörg Wiesner
Portner/
Kylián/
Balanchine
Til forestillingsside