Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv
Til forestillingsside
Rusalka
Kjøp
Rusalka

Operasjef Randi Stene om Rusalka

Kjære publikum!

 

Velkommen til en ny operasesong – en sesong som rommer litt av alt. Her finner vi også det romantiske og uendelig vakre, som Antonín Dvořáks opera fra 1901, om havfruen som ønsker å bli en annen enn hun er for å kunne oppleve kjærlighet.

Rusalka byr på noe av den vakreste musikken skrevet for operascenen, med tittelrollens berømte «Sang til månen» som et høydepunkt. Hos oss framføres den av den internasjonalt anerkjente sopranen Sara Jakubiak, i spissen for et stjernelag av sangere.

Fortellingen om den lille havfruen kjenner mange. Ved første øyekast kan den virke som et eventyr fra en fjern verden, men under overflaten skjuler den noe dypt menneskelig: erfaringer av utenforskap, lengsel og identitet; ønsket om å overskride grenser og å høre til – å bli sett, elsket og forstått.

Å avdekke denne blandingen av skjønnhet, smerte og sårbarhet i gamle operaer – og vise hvordan de fortsatt angår oss – er noe den tyske regissøren Tatjana Gürbaca behersker til fulle. Hennes Rusalka, som hadde sin første premiere i Hannover, vant meg umiddelbart med sin enkle, men virkningsfulle scenografi, designet av Klaus Grünberg. Med små, presise grep skapes ulike rom som gir plass til Gürbacas varemerke: sterk og presis personregi. Karakterene er aldri endimensjonale, men sees alltid med et skrått og nysgjerrig blikk – fri for sentimentalitet, noe som gjør tragedien desto mer sår.

Gürbaca er kjent for sine dype tolkninger av menneskelige relasjoner og psykologi, og særlig for sine skarpe, komplekse skildringer av kvinneskikkelser. Hun lar verkene utspille seg i spennet mellom det konkrete og hverdagslige på den ene siden, og det drømmeaktige, absurde – til tider marerittaktige – på den andre. Slik viser hun hvordan opera som sjanger kan romme og speile erfaringer som ord alene ikke kan formidle.

Dette lover godt for et av våre største kommende prosjekter: Tatjana Gürbaca skal iscenesette vår nye produksjon av Richard Wagners Nibelungens ring i årene 2027–2030. Denne monumentale syklusen, med sine sterke kvinner og sitt spenn mellom det mytiske og det menneskelige, gir en unik mulighet til å vise operasjangerens stadige relevans.

Som i Rusalka skal hun samarbeide med vår musikksjef Edward Gardner. Med hans kompromissløse musikalske nivå og store kjærlighet til repertoaret ligger alt til rette for både en strålende sesongåpning – og en lovende operaframtid for oss her i Norge.

Velkommen!

Randi Stene

 

 

Kvinne står på stor kule og strekker seg mot månen i moderne scenografi Sara Jakubiak / Foto: Erik Berg