Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv
Til forestillingsside
Tryllefløyten
Kjøp
Tryllefløyten

Operasjef Randi Stene om Tryllefløyten

Kjære publikum!

Velkommen til en Tryllefløyten som ikke ligner noen annen. Barrie Koskys versjon av Mozarts mesterverk er blitt en av vår tids store operasuksesser, og vi er stolte av å kunne presentere den for det norske publikummet. Våre helter, Tamino og Papageno, skal sendes ut i en verden full av prøvelser, der livaktige animasjoner smelter sammen med Mozarts udødelige musikk.

Her forenes et absurd eventyr fra 1791 med et teaterspråk fra vår tid. Alt er håndtegnet, alt er animert – og alt skjer i samklang med musikken fra orkestergraven, under ledelse av Kristiina Poska og Aage Richard Meyer. Solistene våre må bevege seg, reagere og synge i perfekt timing med bilder som faller, flyr og forvandler seg rundt dem. Det er en enorm prestasjon, nesten akrobatikk!  

Bak scenen kreves det også full konsentrasjon. For at animasjonene skal treffe på riktig sted i musikken, kreves en inspisient som trykker på knappen over 780 ganger – slik at videokunst og musikk nærmest puster sammen.

Likevel er det sangen og musikken som står i sentrum. Vi har to fantastiske cast på Hovedscenen – en kombinasjon av husets egne sangere, unge norske talenter som får sin debut hos oss og internasjonale gjester. Blant dem finner dere Rainelle Krause og Alina Wunderlin, som deler rollen som Nattens dronning.

Mozarts egen glede over Tryllefløyten var også stor. Høsten 1791 var han syk og visste at livet gikk mot slutten, men han frydet seg over operaens suksess, over at folk lo, gispet, klappet og lyttet med en nesten barnlig forundring. Det er den samme gleden, lekenheten og typen teatermagi vi kjenner igjen i Kosky og 1927s produksjon.

For selv om uttrykket er nytt, er historien urgammel. Tryllefløyten gir oss historier vi vender tilbake til igjen og igjen: kampen mellom det mørke og lyse, lengselen etter kjærligheten, prøvelsene som former oss, reisen inn i det ukjente – og å finne hjem i møte med den andre. Det er eventyrets logikk og menneskets erfaring, slik den også traff publikum i 1791.

Jeg håper dere lar dere rive med av humoren, presisjonen, prestasjonene og det uventede!

Randi Stene
operasjef