Alexander Mørk-Eidem
Alexander Mørk-Eidem avsluttet regiutdanningen ved Statens teaterhøgskole i 1998 og har siden regissert et førtitalls teateroppsetninger i Skandinavia. Mørk-Eidem har vært fast tilknyttet Stockholms Statsteater, hvor han blant annet har satt opp Jungelboken, Hedda Gabler, Tre søstre, Svek, Paraplyene i Cherbourg og musikalen De tre musketerer.
Han fikk Heddaprisen i 2002 for Ingenting om nattergalen ved Det Norske Teatret. Ved Nationaltheatret har han satt opp blant annet Sporvogn til begjær, Kongsemnerne, Gengangere, Himmelweg, Hedda Gabler og Peer Gynt, som også ga ham en Heddapris for beste scenetekst. Han har i en årrekke satt opp stykker ved Kruttårnteatret i Stavern, der han selv har dramatisert mange av dem.
Mørk-Eidem er tilknyttet Dramaten i Stockholm, der han blant annet har gjort Roald Dahls Häxorna og Häxjakten av Arthur Miller. Han er kjent for å endre tid og rom når han setter opp klassiske verk, og har en svært leken tilnærming til mye av det han gjør. Da han i 2014 vant Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris, var en del av begrunnelsen «för att han outtröttligt skapar samtidsaktuella fullträffar av teaterklassiker». Han har også vunnet andre priser, bl.a. svenske Thaliaprisen og Expressens teaterpris.
Han er nå husregissør på Stadsteatern i Stockholm, der han nylig har satt opp Den långa flykten (Watership Down) av Richard Adams, Röde Orm av Frans G. Bengtsson, Onkel Vanja og Alltid Vara Vi.
Hans og Grete var Mørk-Eidems tredje opera-oppsetning da denne hadde premiere i 2019. Før Tryllefløyten, som hadde premiere ved Den Norske Opera & Ballett i 2015, gjorde han Händels Orlando ved Komische Oper i Berlin i 2010. I 2021 regisserte han også Don Giovanni i Praha for første gang.