Tora Augestad
Tora Augestads allsidighet inspirerer komponister, regissører, dirigenter og andre musikere. Vokalt lar hun seg vanskelig sette i bås – som utøver er hun fl eksibel, uttrykksfull, presis, scenisk overbevisende og med en uvanlig personlighet. I 2004 etablerte hun ensemblet Music for a while som er kjent for sin sjangeroverskridende kammermusikk. Siden 2010 har Augestad samarbeidet med den sveitsiske regissøren Christoph Marthaler i totalt 13 forestillinger.
Tora Augestad har blitt en fast gjest både i Norge og ellers i Europa, og har delt podiet med musikalske samarbeidspartnere som Ensemble Modern (Weills Tolvskillingsopera), Ensemble Contrechamps (Gardners No Thanks), Klangforum Wien, Remix Ensemble (Berios Folk Songs), Det finske kammerorkester (Paus’ Hate Songs), NDR Elbphilharmonie Orchester (Widmanns Dunkle Saiten), Gürzenich Orchester Köln (Manourys Lab.Oratorium), Bamberger Symphoniker, SWR Symphonieorchester (Filideis The Red Death), Oslo-Filharmonien (Schönbergs Pierrot Lunaire, Weills De syv dødssynder), NRK Kringkastingsorkesteret (Weills De syv dødssynder), Bergen Filharmoniske Orkester (Hellstenius’ As if the law is everything) og Stavanger Symfoniorkester.
Hun fremførte urpremieren på Cecilie Ores Adam & Eve, som hun selv hadde bestilt, under Festspillene i Bergen i 2015.
Augestad ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris i 2015. I 2018 ble hun kåret til Årets Utøver av Norsk Komponistforening for sin innsats for norsk samtidsmusikk.
I mars 2019 vant hennes portrettplate Portraying Passion med Oslo-Filharmonien Spellemannpris for årets klassiske utgivelse. Høsten 2019 kom hennes duoplate Dialogues ut. Past & Presence er et komponistportrett av Henrik Hellstenius, som han mottok Spellemann / Tonos Komponistpris 2021 for. Sommeren 2022 skrev Augestad bestillingsverket Til Verda for Senja Barnefestival.
Augestad var årets festivalprofi l på Nordland Musikkfestuke i 2023 og på Ålesund Kammermusikkfestival i 2025. Høsten 2024 ga hun ut platen I et landskap sammen med Mathias Eick og Torbjørn Dyrud, hvor de tre har tonesatt norsk lyrikk. Våren 2025 kom platen Ingenting forsvinner ut, hvor hun og NyNorsk Messingkvintett spiller musikk av Marcus Paus til tekster av Ole Paus. Høsten 2025 kom hennes egne komposisjoner ut på platen VårvillI. 2026 kommer to andre plater ut; hennes neste prosjekt med Oslo-Filharmonien og Schubert Lounge med Oslo Sinfonietta.
