Nagelhus Schia Productions:
Thrice av
Damien
Jalet

Tre danseverk av Damien Jalet
Når Nagelhus Schia Productions gjester Operaen for fjerde gang, er det med tre verk av en av verdens mest ettertraktede koreografer.
Kritikerrost samarbeid
Trippelforestillingen Thrice består av de tre verkene Gusts, Médusés og Brise-lames. Alle tre vises for første gang i Operaen, og Gusts får med dette sin verdenspremiere. Her står stjernesaksofonist Bendik Giske sammen med danserne på scenen, hvor han framfører et spesialkomponert stykke.
Forrige samarbeid mellom Jalet og Nagelhus Schia Productions resulterte i den kritikerroste forestillingen DuEls på Vigelandmuseet i 2020. DuEls ble senere til en dansefilm regissert av Jonas Åkerlund som for tiden vises på filmfestivaler verden over.

Tallet tre
Som tittelen antyder, er dette verket et triptyk. Tallet tre spiller en sentral rolle – både i Jalets kunstnerskap og i referansene han trekker inn: fra gresk tragedie til japansk teater, fra matematikk til religion. Treenighetene gjentas: fortid, nåtid og fremtid; kropp, sinn og sjel; materie, tid og rom. Tallet tre peker også mot elementene i Octavio Paz’ dikt Vind, vann, stein – grunnleggende og utfyllende krefter som her samles i tre sekvenser: Gusts, Médusés og Brise-lames. Alle tar utgangspunkt i et felles, konkret underlag. I hver del ruller utøverne ut matter fra sidene og bakfra – og skaper dermed ikke bare et scenebilde, men et slags portrom inn til en annen dimensjon. Vinden, havet og vannet trer frem som verkets hovedaktører – bærere av et språk som både er tidløst og i stadig bevegelse: kroppens forsøk på å unngå å stivne.
Thrice
Gusts, den første delen, handler om luft – om pust og bevegelse – og er en hyllest til kraften som bærer oss. Med musikk framført live av saksofonist Bendik Giske, blir Gusts et møte mellom kropp og lyd, og fremhever spenningen mellom tyngdekraft og sentrifugalkraft.
Médusés, neste kapittel, tar utgangspunkt i Medusa-myten og ideen om å bli lammet av et blikk. Her møter vi kroppene i motstand – mellom det stive og det flytende, det individuelle og det kollektive.
I siste del, Brise-lames, flytter vi oss under vann. Skapt i samarbeid med kunstneren JR og den japanske pianisten Koki Nakano, ble dette verket opprinnelig laget som film under pandemien. Nå vises det for aller første gang live. Bevegelsene er langsomme – som et skip som nærmer seg land, eller som bølger som når land.
Thrice er et verk i stadig bevegelse – en historie om kropper som prøver å ikke stivne. Prosjektet har gitt koreograf Damien Jalet muligheten til å vende tilbake til grunnprinsippene i sitt arbeid – en minimalistisk utforskning av bevegelse. Hans senere verk har vært i stor skala, med ambisiøs scenografi og teknikk. I Thrice ligger kompleksiteten et annet sted: i bevegelsen, lyset og lyden – og i hvordan disse kombineres.