Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Elizabeth Reiter

Sopran

Den amerikanske sopranen Elizabeth Reiter er anerkjent for sin stemme og sitt kunstneriske engasjement i både klassisk og moderne operarepertoar, og har høstet anerkjennelse for sin «rike sølvstemme» (The Boston Globe) og blitt karakterisert som «en fantastisk og svært vital lyrisk sopran med utrolig kommunikative evner». (Opera Magasin) 

Reiter er for tiden knyttet til Oper Frankfurt-ensemblet, hvor hun denne sesongen  har hatt rolledebuter som Tatjana i Eugen Onegin og tittelfiguren i Orffs Die Kluge, i tillegg til repriser av sine anerkjente tolkninger av Janáčeks The Cunning Little Vixen og Asteria i Händels Tamerlano.  

Ved Oper Frankfurt har hun blitt hyllet for sine roller som Grete i Hans og Grete, Anne Trulove  i The Rake's Progress, Armida i Händels Rinaldo, Valencienne i Die Lustige Witwe, Susanna  i Figaros bryllup, Katja i Weinbergs Die Passagierin, Lauretta  i Gianni Schicchi, Woglinde i Rhingullet, og både Frasquita og Mercédès i Barrie Koskys Carmen, blant mange andre. 

Reiter har også sunget Susanna i Figaros bryllup med Oper  Stuttgart, Første dame  i Tryllefløyten med Oper im Steinbruch, Ortlinde  i Valkyrien med Staatstheater Kassel, The Cunning Little Vixen  med Volkstheater Rostock og Najade i  Ariadne auf Naxos med Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf. 

I USA fikk Reiter internasjonal oppmerksomhet for sin skildring av Afrodite i den amerikanske premieren av Hans Werner Henzes Phaedra med Opera Philadelphia, hvor hun også har sunget i The Cunning Little Vixen, Blonde i Bortførelsen fra Seraillet, og Amor i Orfeus og Evrydike. Blant andre amerikanske opptredener kan nevnes Zerlina i Don Giovanni (Tanglewood Music Center), Pamina i  Tryllefløyten  og Flora i The Turn of the Screw (Chicago Opera Theatre), Adele  i Flaggermusen  (Opera Memphis), og La libellule i L'Enfant et les Sortiléges med Lorin Maazel (Castleton Festival).   

På konsertscenen har Reiter nylig framført Barbers Knoxville: Summer of 1915 med BBC Scottish Symphony Orchestra under ledelse av John Wilson. Hun har også sunget en nyttårskonsert med Kálmán Operettas med Tiroler Festspiele Erl  Alexander Prior, en konsert med Joseph Marx og Erich Korngolds Lieder med Jenaer Philharmonie under Christoph Altstaedt ledelse, vært solist i Mozarts Requiem på Frankfurt Alte Oper-scenen, og med Frankfurts Ensemble Modern i Sofia Gubaidulinas Hommage à T.S. Eliot.  

 Reiter debuterte som 16-åring i rollen som Young Maria Celeste i verdenspremieren på Philip Glass og Mary Zimmermans Galileo Galilei (Chicagos Goodman Theatre, Brooklyn Academy of Music og Londons Barbican Center). Hun vendte senere tilbake til Goodman Theatre som Polyxena i Zimmermans oppsetning av Senecas trojanske kvinner, og sang en arie spesielt komponert av Philip Glass. 

Utenfor operascenen har Elizabeth Reiter samarbeidet med komponist Libby Larsen på hennes Songs from Letters på  Ravinia Music Festival og med komponist André Previn på hans Sallie Chisum remembers Billy the Kid både på Tanglewood Music Center og i en TV-opptreden i Tokyo med komponisten ved pianoet. 

Reiter fikk sin utdannelse ved Curtis Institute of Music og Manhattan School of Music, med tilleggsstudier ved Steans Institute ved Ravinia Music Festival, Tanglewood Music Center, Aspen Music Festival, Chautauqua Institution, og som Gerdine Young Artist ved Opera Theatre of Saint Louis. Hun er opprinnelig fra Chicago, og startet sin sangopplæring som medlem av barnekoret med Lyric Opera of Chicago. 

Ung kvinne ser rett i kamera Elizabeth Reiter / Foto: Dario Acosta

Opptredener

Utvalgte tidligere forestillinger