Jennifer Tipton har designet lys for dans, teater og opera, og er kjent for sitt arbeid med mange produksjoner for American Ballet Theatre. Tipton ble født i Columbus, Ohio. I 1958 ble hun uteksaminert fra Cornell University. Mens hun jobbet som danser begynte hun å studere lysdesign for dans med Thomas Skelton, som hun senere ble assistent for.
Hennes første lysdesign på Broadway var i 1969 for forestillingen Our Town. Blant mange priser og nominasjoner vant hun Tony-prisen for beste lysdesign i 1977 for lysdesignet på Andrei Serbans oppsetning av The Cherry Orchard, samt Tony-prisen i 1989 for lyssettingen i Jerome Robbins' Broadway. Hun har også vunnet Drama Desk-prisen for fremragende lysdesign to ganger.
Tipton er kjent for sine lysdesign for dans og er hovedlysdesigner for Paul Taylor Dance Company. Koreografer hun har jobbet med inkluderer Mikhail Baryshnikov, Jiří Kylián, Dana Reitz, Jerome Robbins, Paul Taylor, Twyla Tharp, Dan Wagoner og Shen Wei.
Tipton har designet lys for mange oppsetninger ved American Ballet Theatre, med sin debut i A Soldier's Tale i 1971. Andre produksjoner hun har jobbet på inkluderer Amnon V’Tamar, Bach Partita, Le Baiser de la Fée, Ballet Imperial og Bruch Violin Concerto No.1. Hun designet også lys for Baryshnikovs produksjon av Nøtteknekkeren, både for scenen og TV.
Hun har mottatt en rekke priser for sitt arbeid, blant annet "Dorothy og Lillian Gish-prisen", en av de mest prestisjefylte kunstprisene, gitt årlig til "en person som har gjort et enestående bidrag til verdens skjønnhet og menneskehetens glede og forståelse av livet." I 2008 designet hun en stor lysinstallasjon for Experimental Media and Performing Arts Center ved Rensselaer Polytechnic Institute i Troy, NY. Dette var hennes første ikke-teaterinstallasjon. I september 2008 vant hun en MacArthur-stipend.
Fra1981 var Tipton professor i design ved Yale School of Drama hvor hun har utdannet mange lysdesignere, inkludert Donald Holder, Christopher Akerlind, Michael Chybowski, M.L. Geiger og Robert Wierzel. Tony-prisvinner Howell Binkley var hennes assistent i mange år.
Tipton mener at den største forskjellen mellom lysdesign for dans og teater er at mørke er forbudt i dans. Man må kunne se dans for å forstå hva som skjer, mens i teater trenger man bare å lytte.