Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Valkyrien
1. akt

Ferdigspilt

Konsert-framføring av Wagners mektige musikk

Alle store fortellinger består av mange små – også Wagners Nibelungenringen. Operaorkestret og tre sterke solister framfører Valkyriens 1. akt: en historie om Siegmund, Sieglinde og kjærligheten som overvinner alt.

Nibelungenringen handler om den store kampen mellom makt og kjærlighet, satt til Wagners fantastiske musikk. Den består av fire operaer, som spenner over 15 timer, men også av mange små fortellinger, som i seg selv er sterke musikkdrama.

Én av disse finner vi i 1. akt i den andre operaen i syklusen, Valkyrien. Denne akten har ofte blitt framført alene, i konsertform. Her møter vi for første gang kjærligheten som til slutt ender hele verket – og endrer hele verdenen.

En intens handling

Siegmund og Sieglinde– barn av gudenes konge Wotan og en menneskekvinne – er tvillinger,men ble atskilt da de var små og vet det derfor ikke selv. De to er en del av en større plan Wotan har om å få tilbake ringen smidd av gullet som gir all makt, men krever at man forsaker kjærlighet til evig tid.

Sieglinde har blitt bortført og solgt som kone til krigeren Hunding. Siegmund er på flukt og har søkt ly i fienden Hundings hus, men bare Hundings kone, Sieglinde, er hjemme. Uvitende om at de er søsken, forelsker de seg i hverandre. Hunding prøver å være gjestfri, selv om han skjønner hvem denne fremmede er, og ser spenningen som oppstår mellom ham og kona. Den dagen de to giftet seg stakk Wotan et sverd inn i et tre som vokser i stua deres. Ingen har klart å trekke det ut – ingen før Siegmund. Sieglinde skjønner det er ham hun har ventet på, han som gjør henne hel.

Opplev erfarne Wagner-sangere på scenen

Den svenske sopranen Elisabet Strid, som tidligere har gjestet Operaen i Tannhaüser, gjorde sitt internasjonale gjennombrudd som Sieglinde i Riga 2010. Senere har hun sunget rollen ved operahus som Teatro Real de Madrid, Deutsche Oper am Rhein, Kungliga Operan, Stockholm, og Lyric Opera of Chicago. i 2010. Den svenske tenoren Michael Weinius er utnevnt som hoffsanger, og har etablert seg blant annet som en markant Wagner-tolker. Han debuterte som Siegmund i Düsseldorf i 2018. Nasjonaloperaens egen Jens-Erik Aasbø, i rollen som Hunding, skulle opptrådt i den avlyste Bayreuth-festivalen i 2020. 

  • Rullestolbrukere må kjøpe billett via kundesenteret, tlf. 21 42 21 21
  • Vi har laget gode rutiner for smittevern. 

Kunstnerisk team og roller

  • Musikk og libretto
    Richard Wagner
  • Musikalsk ledelse
    Patrik Ringborg
  • Medvirkende
    Operaorkestret
    • Siegmund
    • Sieglinde
        • 10. sep. 2020 19:00
        • 13. sep. 2020 15:00
    • Hunding

Handlingen

Handling

1. akt

Ute raser en storm. Siegmund har mistet både spyd og skjold, men har sluppet unna forfølgerne sine. Våpenløs og utmattet søker han tilflukt i et hus og segner bevisstløs om foran ildstedet. Huset tilhører Hunding.

Siegmund oppfatter ikke at kvinnen som bringer ham drikke og mat, i virkeligheten er Sieglinde, hans søster, som ble tvunget til å gifte seg med Hunding. Heller ikke hun gjenkjenner broren, men begge føler en merkelig dragning mot den andre.

Siegmund vil ikke bli værende der; han tror han forfølges han av en ond skjebne og er redd for å bringe ulykke over huset. Da Sieglinde forteller ham at han ikke kan gjøre hennes hjem mer ulykkelig enn det allerede er, blir han dypt beveget.

Hunding kommer, og Sieglinde venter at han skal ønske den fremmede gjesten velkommen. Men Hunding er bekymret over hvor like de er hverandre og vil gjerne vite mer om Siegmund.  Til å begynne med sier Siegmund lite, og presenterer seg som Wehwalt – den som bringer sorg. Han forteller om en kvinne som bad ham om hjelp mot hennes families planer om å gifte henne bort til en mann hun ikke elsket. Siegmund forsvarte henne og drepte hennes brødre, men han ble selv overmannet; han fikk spyd og skjold slått ut av hendene, kvinnen døde, og han selv unnslapp bare så vidt.

Men Hunding forstår på fortellingen at det var denne unggutten han selv var med på å jage, og dermed at gjesten er hans erkefiende. Men han bestemmer seg likevel for å være gjestfri og gi Siegmund husrom for natten – for så å ville drepe ham dagen etter.

Vertskapet og gjesten går til ro. Alene funderer Siegmund over sverdet som faren lovet at han skulle finne når han trengte det mest. Plutselig ser han det i trestammen midt i hallen. Det er skaftet på det sverdet Wotan etterlot seg, men Siegmund klarer ikke tenke på annet enn Sieglindes blikk.

Etter å ha blandet sovemiddel i Hundings kveldsdrikk, kommer Sieglinde tilbake og forteller Siegmund om sverdet som ble hugget inn i treet på hennes ulykkelige bryllupsdag, av en gråkledd, enøyd mann med en lavbremmet hatt (deres far, Wotan). De to innser at de elsker hverandre. En vårlig vind slår opp den store døren. Siegmund beroliger Sieglinde og erklærer at våren er svaret på hans lengsel etter sin elskede søster. Sieglinde svarer at han er hennes vår, som hun har lengtet etter mens hun levde i vinterens iskalde grep. Hun har skjønt at han er hennes bror, og han beviser det ved å trekke sverdet «Nothung» ut av trestammen. Wolsung-tvillingene omfavner hverandre i kjærlighet.

 

Operasjefens hilsen

Kjære publikum,

Opera er stort og Wagners Nibelungenringen er opera på sitt største. Samtidig består den av mange små historier, én av dem i Valkyriens første akt: Vi møter Siegmund og Sieglinde som umiddelbart trekkes mot hverandre. Men dette er noe større enn en forelskelse; det handler om å oppleve å høre til et sted, hos noen og i noe. Og denne grunnleggende menneskelige erfaringen av tilhørighet – av det store i det lille – får vi ta del gjennom Wagners ubeskrivelig vakre musikk. Den griper meg sterkt, hver gang.

Valkyrien er en av mine absolutte yndlingsoperaer, som jeg har et nært og langt forhold til. Da covid-19-situasjonen krevde en rask endring på det opprinnelig planlagte programmet, så jeg muligheten for å gi publikum en del av denne favoritten, og første akt har ofte blitt framført alene, i konsertform. 

Akkurat nå kan vi ikke gjøre opera på sitt aller største. Å sette opp hele Nibelungenringen virker som en fjern drøm i en tid da smittevernet går først. Men vi i Nasjonaloperaen har allerede vist at vi kan skape stor musikk også innenfor begrensningene vi må jobbe innenfor, og med Wagner-sangere som Elisabet Strid, Michael Weinius og Jens-Erik Aasbø sammen med Operaorkestret under Patrik Ringborgs ledelse, vet jeg de heldige 200 som får plass i salen har mye å glede seg til.

Selv om Valkyriens første akt er en historie i seg selv, er den er samtidig en del av en større fortelling som begynner idet Siegmund og Sieglinde finner hverandre igjen. Jeg håper at denne konserten også kan være starten på noe vi kan fullføre senere.

Velkommen inn – og velkommen tilbake!

Randi Stene,
operasjef

 

 

 

 

 

Lyd og bilde

Storm, flukt og dramatikk – hør hva sangere og dirigent sier om Wagners Valkyrien.

Hvor ble det av originalpartituret til Valkyrien - som er operasjefens favoritt?

Operaen på øret kan du høre på Spotify, iTunes eller der du pleier å høre podkaster.

Dirigenten om Wagner og Valkyrien