Coda:
München-
trilogien
Under huden på Ibsens kvinneskikkelser
Koreograf Ingun Bjørnsgaard går i dybden på noen av Ibsens ikoniske kvinner i denne forestillingen, presentert av Oslos internasjonale dansefestival.
Henrik Ibsens Rosmersholm, Fruen fra havet og Hedda Gabler kalles ofte München-trilogien, og rommer hans mest ikoniske kvinneskikkelser: Rebekka West, Elida Wangel og Hedda Gabler.
Nettopp disse tre stykkene er utgangspunktet for Bjørnsgaards dyptloddende danseverk – om valgene vi tar, og hva disse valgene gjør med oss. Publikum og anmeldere lot seg rive med da hennes versjon av München-trilogien så dagens lys i 2019.
I høst kommer den kritikerroste forestillingen tilbake til Operaen – og som sist står danserne Camilla Spidsøe og Ole Willy Falkhaugen på scenen sammen med Nationaltheatrets skuespiller Andrine Sæther og en strykekvartett fra Operaorkestret.
Et kraftfelt av en forestilling
Dagsavisen, Inger Marie Kjølstadmyr (2019):
Ingun Bjørnsgaard er en av de mest anerkjente og erfarne koreografene vi har, og hun skaper alltid et helt eget og fascinerende univers på scenen. Hun har tidligere laget en rekke forestillinger basert på Ibsens dramaer – blant annet skapte hun Hedda for Ballet de Lorraine og Rotating Nora for Ingun Bjørnsgaard Prosjekt.
River Ibsen i biter
Vårt Land (2019)
Camilla Spidsøe gjorde uutslettelig inntrykk som Fru Alving i Nasjonalballettens suksess Ghosts – Ibsens Gengangere. Gjennom sin mangeårige karriere har hun vært regnet som en av Norges fremste dansere, med lang fartstid både i Carte Blanche og Nasjonalballetten. I 2019 mottok hun Aase Byes Minnepris, en av de høyeste æresbevisninger en norsk scenekunstner kan få.
-
fredag 18. oktober19:30 / Scene 2
-
lørdag 19. oktober14:00 / Scene 2
-
søndag 20. oktober18:30 / Scene 2