Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Eugen Onegin

Kvinne i rød kjole i døråpning, mann i dress står bak døra Foto: Erik Berg
Kjøp
Spilles
19. oktober–​15. november
Scene
Hovedscenen
Varighet
3 t 10 min / 1 Pause

Intens, romantisk opera av Tsjajkovskij

Eugen Onegin er et nært møte med den ungdommelige forelskelsen. Samtidig er operaen en sterk historie om det vi alle kjenner på: tida som går, sjanser vi ikke tok – og at vi innerst inne er alene.

Kritikerrost opera tilbake i Bjørvika 

Det er bitende kald vinter. Vi er på familien Larins gods utenfor St. Petersburg, der fru Larin bor med døtrene Olga og Tatjana. Da Olgas forlovede Lensky introduserer Tatjana for sin venn Onegin, endrer det livene til de fire unge menneskene for alltid. 

Christof Loys kritikerroste produksjon høstet strålende kritikker da den hadde premiere i 2020. NRKs anmelder Eystein Sandvik kalte operaen «… den vakreste og mest lidenskapelige musikk som noensinne har steget opp av Nasjonaloperaens orkestergrav», mens Olav Egil Aune fra Vårt Land beskrev den som «så ‘naken’ at hjertene våre og alt som er i dem, banker hardere eller mykere et par timers tid.» 

Omveltende kjærlighet 

Tittelen på operaen kunne like gjerne vært Tatjana Larin. Dette er like mye hennes historie. Det handler om da hun så ham – den kjekke, bereiste og selvsikre Onegin. Og det handler om da han, 16 år senere, så Tatjana – en moden, belest og vakker kvinne. Men da var det for sent. 

Opplev Audun Iversen som Onegin, Olesya Golovneva som Tatjana, Eirik Grøtvedt som Lensky og Astrid Nordstad som Olga når forestillingen igjen vender tilbake til Hovedscenen! 

Sissel Gran: Hvorfor tiltrekkes vi av feil personer? Les artikkelen

Lyriske scener  

Eugen Onegin inneholder store korscener og stor musikk. Samtidig er det et intimt verk, som tar oss med inn i menneskesinnets avkroker. Tsjajkovskij kalte operaen for «lyriske scener», og så ikke for seg at den skulle settes opp på store operascener. Der tok han feil. Siden premieren ved Bolsjojteatret i Moskva i 1881, har operaen gått sin seiersgang i operahus verden over. 

Kjært gjensyn

Regissør Christof Loy er kjent for sin sterke personregi, og har blitt nominert som «årets operaregissør» av bransjemagasinet Opernwelt hele tre ganger. Magasinet omtalte også hans Eugen Onegin i Oslo som en av de beste operaforestillingene i 2020. 

Eugen Onegin er en drittsekk, medgir regissør Christof Loy Les intervjuet
  • Gratis introduksjon en time før forestilling 
  • Co-produksjon med Teatro Real, Madrid og Liceu Opera, Barcelona 

Handling

Tatjana forelsker seg i Eugen Onegin, som avviser henne. Onegin dreper sin beste venn Lenskij i duell, etter at han har flørtet med kjæresten hans, Tatjanas søster Olga.

Da Onegin og Tatjana møtes igjen etter flere år, går det opp for Onegin at det er Tatjana han elsker, men da er det for sent, hun er gift med en annen.

Alene

Den unge Tatjana bor sammen med søsteren Olga, moren Larina og en gammel amme på en herregård på landet, langt fra storbyer som St. Petersburg og Moskva. Tatjana elsker denne idyllen. Her kan hun føle seg som et barn, her drømmer hun om et liv snarere enn virkelig å leve det.

Kjærlighet og hjertesorg er fortsatt noe hun bare kjenner fra bøkenes verden, men dette endrer seg idet Lenskij, som bor i nærheten, har med seg vennen Eugen Onegin på besøk.

Mye fortelles om denne nye naboen – at han bare motvillig har flyttet på landet for å pleie sin alvorlig syke onkel, og at han for inntil kort tid siden var en samvittighetsløs og kynisk levemann i St. Petersburgs selskapsliv.

Tatjana føler seg straks tiltrukket av den fremmede, og bare noen timer senere skriver hun et glødende kjærlighetsbrev til ham.

Alt neste morgen tropper Onegin personlig opp for å fortelle henne at han ikke er skapt for et varig forhold og slett ikke for ekteskap. Men Tatjana går rundt og er trollbundet av ham i flere måneder.

Da det holdes fest på Tatjanas navnedag, lar Onegin seg rive med til å flørte med hennes søster Olga i full offentlighet – og det foran øynene på Olgas forlovede, Lenskij.

Tatjana lider mismodig i stillhet. I Lenskij finner hun en sjelevenn. Foran alle gjestene erklærer han vennskapet med Onegin for avsluttet. Han går til og med så langt som til å utfordre ham til duell. Onegin begynner å forstå at han har gått over streken. Likevel tar han imot utfordringen.

Ensom

Det går opp for Onegin at han må ta konsekvensene av det livet han hittil har levd. Ikke minst må han forstå at katastrofer er noe som uvegerlig går sin gang.

Lenskij dør i duellen, og Onegin må innse at det er hans skyld. Enda en gang hjemsøkes han av bilder som har med flukten fra ham selv å gjøre. Enda en gang prøver han forgjeves å vende tilbake til et overfladisk liv.

Men Lenskijs skygge gir ham ikke fred, og han plages også av å ha knust Tatjanas sjel.

Til slutt vil skjebnen det slik at han møter igjen Tatjana, som i mellomtiden har giftet seg med fyrst Gremin og lagt all jenteaktig naivitet bak seg. I sin gudsforlatte ensomhet tror han nå at han elsker henne lidenskapelig, og han vil vinne henne tilbake. Han har ikke lært å slippe taket. Nå er det dermed Tatjana som avviser ham, og som tvinger ham til å leve med sin ensomhet.


Christof Loy

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Musikk
    Pjotr Tsjajkovskij
  • Libretto
    Konstantin Sjilovskij
  • Musikalsk ledelse
    Lidiya Yankovskaya
  • Regi
    Christof Loy
  • Scenografi
    Raimund Voigt
  • Kostymedesign
    Herbert Murauer
  • Lysdesign
    Olaf Winter
  • Koreografi
    Andreas Heise
  • Gjenoppsetningsregissør
    Victoria Bomann-Larsen
  • Medvirkende
    Operakoret og Operaorkestret
    • Eugen Onegin
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • Tatjana
      • Olesya Golovneva
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • Lenskij
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • Fyrst Gremin
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • Olga
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • Larina
      • Hanne Fischer
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • Filipjevna
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • Triquet
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • Kapteinen
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
    • En forsanger
        • 19. okt. 2025 18:00
        • 23. okt. 2025 19:00
        • 25. okt. 2025 18:00
        • 29. okt. 2025 19:00
        • 2. nov. 2025 18:00
        • 8. nov. 2025 18:00
        • 13. nov. 2025 19:00
        • 15. nov. 2025 18:00
Pris
150–990 kr
Språk
russisk
Tekstet på
norsk og engelsk
  • Søndag 19. oktober
    18:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Torsdag 23. oktober
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Lørdag 25. oktober
    18:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Onsdag 29. oktober
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Søndag 2. november
    18:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Lørdag 8. november
    18:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Torsdag 13. november
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Lørdag 15. november
    18:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg

Hvordan forberede deg til forestilling

En time før forestilling er det en halvtimes gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret. Introduksjonen finner du også under tittelen «Operaen på øret» – der du pleier å laste ned podkaster. Publiseres rett før premiere.
Mennesker i en sal ser på bildet på en skjerm Foto: Erik Berg

Pauseservering

Unngå kø og forhåndsbestill pauseservering. NYHET! Nå kan du bestille sittende pauseservering i Brasserie Opera. Alle forhåndsbestillinger settes fram og sorteres alfabetisk på bestillers etternavn. Det er ikke anledning til å ta med mat og drikke inn på forestilling.
Vinglass på en bardisk i Operaen Foto: Fursetgruppen