Operaorkestret:
Mozart og
Tsjajkovskij 5
Mestermøte med Operaorkestret og Christian Ihle Hadland
Wagnersk bravur, Tsjajkovskijs publikumsfavoritt og Mozarts skjulte skatt står på plakaten når Operaorkestret, pianist Christian Ihle Hadland og dirigent Erik Nielsen inviterer til helaften på Hovedscenen.
Åpner med ikonisk Wagner-forspill
Kvelden begynner med preludiet til Richard Wagners eneste komiske opera: Mestersangerne i Nürnberg. Operaen handler om den nyskapende sangeren Walther som prøver å bli en del av de tradisjonstunge Mestersangerne i Nürnberg.
Wagner skrev preludiet allerede i 1862, og det ble framført av orkestre i mange år før operaen hadde urpremiere i 1868. Her settes tradisjon opp mot innovasjon – og det er Mestersangernes tema som dominerer åpningen.
Musikken er praktfull, skinnende og tradisjonsrik, modellert etter tyske mestersangeres melodier fra 1500-tallet. Men bak lyden av fortidens bravur trenger en ny tid igjennom – vist gjennom Walthers kjærlighetsmotiv.
Mozarts skjulte skatt
Christian Ihle Hadland regnes som en av Norges fremste pianister og er kveldens solist. Etter sin debutkonsert med nettopp Operaorkestret i 2008, ble han omtalt som «en unik musiker hvis spill fortjener å bli hørt på alle verdens konsertscener». Denne ganger har han med seg Mozarts Pianokonsert nr. 25 til Hovedscenen.
– Hadde Mozart skrevet kun denne ene konserten, ville den vært spilt i fillebiter, men Mozart har så mange glitrende verker for piano at han har utkonkurrert seg selv. Verket starter staselig, nesten kongelig, men så blir det mer og mer intimt, og Mozart drysser ut det ene geniale temaet etter det andre. En skjult skatt! sier Ihle Hadland om verket.
Publikumsfavoritt mot alle odds
Få symfonier er mer spilt og høyere elsket enn Tsjajkovskijs 5. symfoni. Men både kritikere og komponisten selv var kritiske til verket da det først sto ferdig. Etter urframføringen i St. Petersburg beskrev en anmelder symfonien som en «en horde av demoner som kjemper i en strøm av konjakk, der musikken blir fullere og fullere». Og Tsjajkovskij sa seg enig!
Tiden ga verken de første kritikerne eller komponisten rett. Men det djevelske som strømmet gjennom partituret sto seg: Klarinettens innledende, mørke tema setter stemningen for en symfoni full av dramatikk, som beveger seg stormfullt fra det mørke til det lyse – fra gudsforlatt moll til himmelrik dur.
Program
Richard Wagner Preludium, Mestersangerne
Wolfgang Amadeus Mozart Pianokonsert nr. 25 i C-dur K. 503
Pjotr Tsjajkovskij Symfoni nr. 5 i e-moll, op. 64
Medvirkende
Piano: Christian Ihle Hadland
Dirigent: Erik Nielsen
Operaorkestret
-
fredag 28. februar19:00 / Hovedscenen