Operaorkestrets kammerserie:
Messiaen
Kvartett til tidens ende
Operaorkestrets musikere tar for seg sterke vitnesbyrd fra innsiden av nazistenes fangeleir, med musikk av Olivier Messiaen og Gideon Klein.
Lyden av 2. verdenskrig
I juni 1940 ble den franske komponisten Olivier Messiaen (1908–1992) tatt til fange av tyskerne og sendt til fangeleir i det okkuperte Silesia, Görlitz. Ved ankomst ble han ransaket, men der de lette etter våpen, fant de noteark i stedet.
Messiaen oppdaget tre profesjonelle musikere blant sine medfanger – en cellist, en fiolinist og en klarinettist – og fikk i tillegg kjempet seg til penn og papir fra en fangevokter. Slik begynte arbeidet med den svært spesielle Kvartett til tidens ende.
Urframført i leiren
Kvartetten ble nesten øyeblikkelig blant 2. verdenskrigs mest kjente verk. Det er basert på Johannes’ åpenbaring – Bibelens fortelling om endetiden. Messiaen så bokstavelig talt til himmelen i musikken, som er preget av hans karakteristiske innslag av fuglekvitter. Fuglene var ifølge komponisten en motsetning til tidens forvitring: På vei mot stjernene og regnbuene, og med sin oppløftende sang, var de et symbol på livskraft og framtidshåp.
Kvartett til tidens ende ble urframført på delvis ødelagte instrumenter i januar 1941, i en iskald hall i fangeleiren. I salen var hundrevis av fanger og vakter til stede. «Aldri har jeg blitt lyttet til med slik begeistret oppmerksomhet og forståelse», sa komponisten om opplevelsen.
Konsentrasjonsleirens lærer, pianist og komponist
Den tsjekkiske komponisten og pianisten Gideon Klein (1919–1945) ble også tatt til fange og internert i fangeleire. Først ble han sendt til Theresienstadt konsentrasjonsleir, som var kjent for et relativt aktivt kulturliv. Der tok Klein på seg å undervise foreldreløse barn, både i musikk og andre emner. Han fortsatte å spille piano, både i forbindelse med kor- og operaoppsetninger i leiren, men holdt også egne konserter. I tillegg fullførte han en rekke komposisjoner, både for kor, strykere og piano. Hans siste arbeid, Trio for fiolin, bratsj og cello, ble ferdig en drøy uke før han ble deportert til Auschwitz, der han senere døde.
Medvirkende
På Scene 2 møter du Andjei Maevski på klarinett, Victoria Putterman og Benedikt Wiedmann på fiolin, Johannes Sykora på bratsj, Jan Koop på cello og Julie Yuqing Ye på klaver.
Rolleliste/program
-
lørdag 4. mai14:00 / Scene 2