Ultima 2024:
Satyāgraha
Redux
Forkortet versjon av Philip Glass’ opera Satyāgraha
På 1960-tallet ble Philip Glass inspirert av en reise til India, der han lærte om Gandhis utrettelige energi og moralske mot. Resultatet ble en minimalistisk opera om rettferdighet, fred og en åndelig leder som endret historiens gang.
Å holde seg til sannheten
Borgerrettighetsaktivisten Mahatma Gandhi (1869–1948) ble selve symbolet på Indias anti-kolonialistiske motstandskamp. Han oppfordret sine tilhengere til fredelige protester, med en holdning han kalte «satyāgraha», som på sanskrit betyr å holde seg til sannheten.
Under høstens ULTIMA-festival får du mulighet til å oppleve en forkortet versjon av Philip Glass’ opera med samme navn. På scenen finner vi masterstudenter fra Operahøgskolen, bachelor-studenter i dans fra Kunsthøgskolen og Musikkhøgskolens sinfonietta.
Tidløs flyt
Glass’ sykliske og repetitive musikk blander solostemmer med synther, strykere og treblåsere. I denne iscenesettelsen veves fysiske bevegelser sammen med musikken i en kontinuerlig flyt. Tid opphører, og du inviteres til å meditere over Gandhis budskap, og betydningen ulike former for motstand kan ha i dag.
Constance DeJongs libretto på sanskrit bruker deler av det eldgamle hellige skriftet Bhagavadgita, og trekker paralleller mellom mytologiske kamper fra hinduismen og Gandhis egne kamper i løpet av hans tidlige år i Sør-Afrika.
Outstanding is he whose soul views in the selfsame way comrades and enemies, loving all alike.
fra librettoen
- I samarbeid med Den Norske Opera & Ballett, Norges musikkhøgskole, Kunsthøgskolen i Oslo og Institutt for musikkvitenskap.
- Video inneholder kraftig vibrerende animasjoner/strobelys
-
lørdag 14. september19:30 / Scene 2