Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Madama
Butterfly

Ferdigspilt

Puccinis vakre opera om håp og knuste drømmer

En ung, japansk jente møter en amerikansk marineoffiser – hun med en drøm om den amerikanske friheten, han med en lengsel etter det eksotiske Østen. Men er det egentlig snakk om kjærlighet, eller å trekkes mot det som er annerledes? Madama Butterfly handler om kulturkræsj og knuste drømmer, satt til Puccinis vakre musikk.

«Un bel dì» – en vakker dag – synger Madama Butterfly, eller Cio-Cio-San som hun heter, i sin mest kjente arie. En vakker dag vil den amerikanske offiseren Pinkerton komme tilbake til Nagasaki og hente henne og sønnen de har sammen. For ham er ekteskapet med den japanske geishaen en lek; for henne er det det dypeste alvor.

Alle rundt Cio-Cio-San skjønner at hennes drøm aldri vil gå i oppfyllelse. Likevel kan ingen kan ta fra den unge jenta det intense håpet om at det vidunderlige skal skje. Da Pinkerton tre år senere kommer tilbake med sin amerikanske kone, blir møtet med virkeligheten brutalt.

Vesten møter Østen

I arbeidet med operaen studerte komponisten Puccini japansk musikk og kultur for å skape et autentisk bilde av et land han selv aldri hadde vært i. Likevel er Madama Butterfly en utpreget italiensk opera, med lange linjer og vakre melodier. Ifølge Puccini selv var dette den mest følelsesladde operaen han hadde skrevet.

Operaen hadde sin premiere ved La Scala i Milano i 1904, og komponisten beskrev mottakelsen den fikk som «ren lynsjing». I dag er Madama Butterfly en av verdens mest spilte operaer.

Suksess-produksjon med norsk stjernesolist

Vår produksjon av Madama Butterfly en av de mest spilte operaforestillingene i Bjørvika. Her presenteres historien om den japanske ungjenta gjennom hovedpersonens voksne sønn og hans tilbakeblikk på sine foreldres historie. Handlingen utspiller seg i Japan rett etter andre verdenskrig – i en tid da amerikanske soldater okkuperte landet, og masseprostitusjon var et økende problem.

Denne sesongen er det den norske sopranen Elisabeth Teige som synger tittelrollen. Siden hun debuterte som Senta i Den flyvende hollender ved Den Norske Opera & Ballett i 2015, har Teige gjort suksess ved flere europeiske operascener, som Irene i Wagners Rienzi  og Turandot ved Deutche Oper Berlin, Floria Tosca og Cio-Cio-San ved Nationaltheater Mannheim  ved Deutsche Oper Berlin. Hun har også fremtidige kontrakter både ved Semperoper Dresden, Staatsoper Hamburg, Staatsoper Stuttgart og Festspillene i Bayreuth.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Du kan forhåndsbestille pausebevertning her: pauseservering.no

Kunstnerisk team og roller

  • Musikk
    Giacomo Puccini
  • Libretto
    Luigi Illica og Giuseppe Giacosa
  • Musikalsk ledelse
    Dalia Stasevska
  • Regi
    Stephen Langridge
  • Scenografi og kostymer
    Alison Chitty
  • Lysdesign
    Chris Davey
  • Utøvere
    Operakoret, Operaorkestret
    • Cio-Cio-San
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Pinkerton
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
    • Sharpless
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Suzuki
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Goro
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Yamadori
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Bonze
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Yakusidè, onkelen
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Den keiserlige kommissær
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Kate Pinkerton
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Cio-Cio-Sans kusine
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Cio-Cio-San og Pinkertons sønn
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Cio-Cio-Sans tante
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00
    • Cio-Cio-Sans mor
        • 11. jan. 2020 18:00
        • 18. jan. 2020 18:00
        • 22. jan. 2020 19:00
        • 30. jan. 2020 19:00
        • 2. feb. 2020 18:00
        • 6. feb. 2020 19:00
        • 11. feb. 2020 19:00
        • 14. feb. 2020 19:00
        • 16. feb. 2020 18:00
        • 21. feb. 2020 19:00
        • 24. feb. 2020 19:00

Lyd og bilde

Trailer

Elisabeth Teige imponerte som Madama Butterfly på premieren.

Bakomfilmer, Elisabeth Teige

Musikken i Madama Butterfly blir bare vakrere og vakrere, og tristere og tristere, sier Elisabeth Teige. Kom og se – men ta med lommetørkle!

Operaen på øret: Reportasje

Her får du høre hvorfor Elisabeth Teige ble operasanger istedenfor frisør, og hvordan Madama Butterfly ble den musikalske oppvåkningen for dirigent Dalia Stasevska.

Operaen på øret finner du på Spotify, iTunes eller der du pleier å høre podcaster.

 

Operaen på øret: Introduksjon

Marianne Oulie Wiik forteller om Puccinis arbeid med Madama Butterfly  – og hva slags grep regissør Stephen Langridge har tatt i vår versjon.

Operaen på øret kan du også høre på Spotify, iTunes eller der du pleier å høre på podcaster.

 

 

Nedlastbare bilder

Foto: Jörg Wiesner

Handling

1. akt

Den unge amerikanske marineoffiseren B. F. Pinkerton er nylig kommet til Japan. Der har han kjøpt seg et hus, en kone og et sett tjenere, alt sammen gjennom en japansk forretningsmann ved navn Goro. Kjøpekontrakten til huset lyder på 999 år, men kan når som helst sies opp. Ekteskapskontrakten er like fleksibel.

Den amerikanske konsulen Sharpless ankommer til vielsesseremonien, både i egenskap av sin stilling og som venn av Pinkertons familie. Sharpless råder Pinkerton til å være forsiktig, så han ikke sårer den japanske jenta Butterfly. Pinkerton avfeier ham og skåler på at han en gang kommer til å gifte seg med en amerikansk jente og ha et skikkelig bryllup.

Bruden røper at hun er femten år gammel, og forteller at hun egentlig kommer fra en velhavende familie, som imidlertid er blitt rammet av uhell og fattigdom, slik at familiens kvinner nå er henvist til å arbeide som geishaer. Snart ankommer resten av familien, sammen med notaren.

Avsides fra festlighetene viser Butterfly Pinkerton de få tingene hun gjerne vil ta med seg i sitt nye liv. De omfatter blant annet det sverdet hennes far begikk selvmord med, og Otake, de hellige relikviene til hennes forfedre. Hun avslører at hun i hemmelighet har avlagt et besøk på den kristne misjonsstasjonen og at hun ønsker å forlates hintoismen og følge Pinkertons gud. For å vise at hun virkelig mener det, kaster hun fra seg Otake.

Selve vielsesseremonien er hurtig overstått. Pinkerton vil helst bli kvitt gjestene så snart som mulig, men så dukker nok en onkel opp: shintopresten Bonzo. Han kjenner til Butterflys besøk på misjonsstasjonen og beskylder henne rasende for å ha begått vederstyggeligheter. Sammen med resten av familien fordømmer han Butterfly.

Pinkerton og Butterfly er for første gang alene sammen, rystet over den voldsomme vendingen bryllupet har tatt. Under en vakker nattehimmel klarer de to å le av kaoset som oppsto under seremonien, og bli mer og mer lidenskapelig tiltrukket av hverandre.

2. akt

Pinkerton er dratt tilbake til Amerika, etter å ha lovet å komme tilbake så fort rødstrupene bygger rede. Men nå er det gått tre år, og Butterfly og hushjelpen Suzuki har snart ingen penger igjen å leve for. Konsul Sharpless har fortsatt å betale husleien, men ingen har hørt noe fra Pinkerton. Butterfly holder øye med hvert eneste amerikanske skip som kommer i havn, i fall det skulle være hans.

Suzuki frykter det verste, og minner om at til nå har aldri noen av disse utenlandske ektemennene vendt tilbake. Butterfly tviholder på at hvis bare hun forblir trofast, kommer han igjen.

Goro ankommer sammen med Sharpless. Sistnevnte har med seg et brev fra Pinkerton, der han ber ham forberede Butterfly på dårlige nyheter. Han forsøker å lese opp brevet, men blir avbrutt av en overstadig Butterfly, som tror brevet inneholder gode nyheter, og deretter av en viss Yamadori, en rikmann som tilbyr henne ekteskap. Goro forklarer at forlatte hustruer anses for å være skilt. Ikke i Amerika, der jeg hører hjemme, sier Butterfly, og avslår Yamadoris frieri.

Sharpless bestemmer seg for å snakke rett ut med henne i stedet for å lese opp Pinkertons brev. Hva ville hun gjøre hvis Pinkerton aldri kom tilbake? Han råder han henne til å si ja til Yamadoris frieri, men Butterfly springer ut av rommet, og kommer tilbake med barnet sitt. Barnet er Pinkertons, født etter at han var reist. Derfor vet han heller ikke om det. Kanskje kunne han glemme henne, sier Butterfly, men hun er sikker på at han kommer til å komme tilbake til sønnen sin. Sharpless lover å fortelle Pinkerton om barnet.

Fra havnen høres kanonskudd. Et skip er ankommet. Det er Pinkertons. Butterfly og Suzuki forbereder seg på å ønske ham velkommen hjem. De pynter huset med blomster og lykter, og Butterfly ifører seg brudestasen sin. Natten faller på, men ennå har han ikke kommet. Hele natten sitter Butterfly og venter, helt til Suzuki for overtalt henne til å hvile og sier at hun vekker henne når Pinkerton kommer.

Mens hun sover, dukker Sharpless opp sammen med Pinkerton. De kommer så tidlig for å kunne be Suzuki om hjelp til å fortelle Butterfly sannheten. Suzuki ser at det er en kvinne sammen med dem, og spør hvem hun er. Det er Kate, Pinkertons kone. Sharpless ber Suzuki snakke med Kate og forklarer at dette er en snill person som vil ta seg godt av barnet. Suzuki er rystet over at de vil be en mor oppgi barnet sitt, men sier seg likevel villig til å snakke med henne.

Pinkerton er fylt av anger. Han har ikke mot til å bli og møte Butterfly, og vil heller at Sharpless og Kate skal ta seg av det. Han ber Sharpless gi henne litt penger, og skynder seg bort. Butterfly våkner. Hun blir redd da hun får se Sharpless og ikke Pinkerton,og forlanger å få vite om han er i live og om han kommer tilbake. Suzuki avslører sannheten for henne. Butterfly ser Kate, og forstår at hun er hans nye hustru. Kate ber henne gi fra seg barnet, men Butterfly sier at hun bare er villig til å gi barnet til Pinkerton selv. Be ham være her om en halvtime, sier hun, så skal han få barnet. Sharpless og Kate går.

Helt alene forbereder Butterfly seg på å ende sitt liv. Hun ser barnet i øynene for aller siste gang, og uttrykker håp om at han alltid vil huske henne. Deretter gir hun ham bind for øynene og dreper seg med det samme sverdet hennes far hadde anvendt. Da Pinkerton kommer for å hente barnet, er hun alt død.

Men hva skjedde med sønnen deres? Fikk han et godt liv i Amerika? Var han nysgjerrig på anene sine. Fortalte Pinkerton ham noen gang om moren hans, om livet og døden hennes? Eller måtte han vente til etter at faren var død, før han kunne sette sammen de fjerne minnene og sporene av bevis han kunne finne?