Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Nasjonalballetten UNG:

Vivace –
Let's Play

Ferdigspilt

Unge talenter tar pusten fra publikum

Nasjonalballetten UNG har vært en suksess siden oppstarten i 2015. Nå inntar de unge danserne scenen med forestillingen Vivace – Let's Play, som blant annet byr på smidig Kylián-dans, ballett til vakker Grieg-musikk og to lekne ferske verk.

Informasjon til de som skal på forestilling 6. mars:

  • Hvis du har vært i utlandet de siste 14 dagene og har symptomer på luftveisinfeksjon, bør du ikke gå på forestilling, er rådene fra helsemyndighetene. Dette gjelder også hvis du har symptomer som du tror kan skyldes koronasmitte.
  • Dersom du er berørt av dette, kan du ta kontakt med kundesenteret vårt på publikum@operaen.no.

Vivace – Let's Play 

Vivace – Let's Play er navnet på Nasjonalballetten UNGs egen forestilling denne sesongen. Vivace betyr livlig eller hurtig, mens Let's play burde tale for seg selv!

Kvelden består blant annet av Jiří Kyliáns ballett Sleepless (2004), som bærer mesterkoreografens særegne signatur: moderne ballett som kan være skjønn og rar, gåtefull og ladet. Ut av et tverrgående lerret dukker seks dansere opp på de underligste måter, og gir oss dans som er både rask, smidig og energisk – ja, våken!

Nasjonalballetten UNG viser at de kan leke, og dette er lek på et svært høyt nivå.

Dagsavisen (terningkast fem)

Frekt og stilig – lekent fransk

Left from Write av Charlotte Edmonds er ifølge dansemagasinet Dance Europe både frekk, stilig, med attitude og humor. Her tar den unge britiske koreografen utgangspunkt i opplevelser hun har hatt med dysleksi. Left from Write hadde urpremiere da Nasjonalballetten UNG gjestet Royal Opera House i London våren 2019, og får nå sin norgespremiere.

Heftig og funky

Dagsavisen om Left from Write

Nasjonalballettens unge franske danser Anaïs Touret skaper verket Let's Play til musikk av den lekne belgiske visesangeren Jacques Brel. Touret danset i UNG før hun gikk videre til hovedkompaniet. Som koreograf har hun tidligere skapt to dynamiske verk til Nasjonalballetten RAW, og våren 2020 deltar hun under koreografimønstringen International Draft Works i Royal Opera House i London.

En skikkelig energiboost!

Dagsavisen om Let's Play 

Ballett til Griegs barokk

Holbergsuite danses til Edvard Griegs drivende, barokkinspirerte musikkstykke med samme tittel. Balletten er skapt av Ib Andersen for tre solistpar og seks kvinnelige dansere, og står for de klassiske linjene i Vivace – Let's Play.

Kunstnerisk team og roller

Holbergssuite

Koreografi/kostymedesign: Ib Andersen
Musikk: Edvard Grieg: Holbergsuiten
Lys redesign: Paul Vidar Sævarang

Sleepless

Koreografi/scenografi: Jiří Kylián
Musikk: Dirk Haubrich basert på W. A. Mozart (Adagio og Rondo i c-moll kv. 617)
Kostymer: Joke Visser
Lysdesign: Kees Tjebbes

Let's Play

Koreografi: Anaïs Touret
Musikk: Nils Fram All Melody og Jacques Brel  La Valse a Mille Temps
Kostymedesign: Martin Dauchez
Lysdesign: Paul Vidar Sævarang

Left From Write

Koreografi/kostymedesign: Charlotte Edmonds
Musikk: Katya Richardson
Lysdesign: Ryan Joseph Stafford
Animasjon: Sam Gainsborough

Formidlingsprosjekt

Koreografi/idé: Cina Espejord
Musikk: W.A. Mozart
Lyddesign: Charles Rinaudo
(Bare 4. og 6. mars, formidlingsprosjekt med barn og seniordansere)

 

    • Left From Write
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
    • Let's Play
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
    • Sleepless
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
    • Holbergs Suite Solo Par
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 27. feb. 2020 19:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 6. mar. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 2. mar. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 4. mar. 2020 19:30
        • 29. feb. 2020 18:30
        • 4. mar. 2020 19:30

Biografier

HOLBERGSUITE

Koreografi og kostymer: Ib Andersen
Ib Andersen (f. 1954 i Danmark) er utdannet fra Danmark, Tyskland, Frankrike og USA. Han danset i Den Kongelige Ballet i København, der han ble solist som 20-åring, før han i 1980 ble invitert av George Balanchine til New York City Ballet. Etter 1990 har han jobbet som koreograf og iscenesetter for Balanchine, Bournonville, Robbins med flere, og han er i dag ballettsjef for Ballet Arizona.

Lys, redesign: Paul Vidar Sævarang
Paul Vidar Sævarang ble ansatt i lysavdelingen ved Den Norske Opera i 1984. I dag er han lysdesigner og avdelingens faglige leder. I 1996 og 1997 arbeidet han som lysmester for Carte Blanche. Startet med lysdesign i 1992 og gjorde da lysdesignet på blant annet Anders Døvings Aftenlandet. Han har jobbet med lysdesign for Anders Døving, Victoria Productions, Akershus Teater, Sølvi Edvardsen, Jorma Elo, Kina Espejord, Kristian Støvind, Jo Strømgren, Alexander Ekman og Georgian National Ballet. Ved sistnevnte designet han lyset til Giselle og Svanesjøen. Ved Den Norske Opera & Nasjonalballetten har han blant annet hatt lysdesign for Eventyret om Svanesjøen, Mini-Tryll, Den øde øya, Septemberdans 2005, 2006, 2010, 2011 og 2012, de tredelte ballett-forestillingene Moves og På kammerset med Elo og Boyadjiev, Don Quixote, Kingwings vs Nasjonalballetten, Over hodet under huden og to av ballettene i Music Hall høsten 2012 samt ROOMS, Romeo og Julie og Brillante med Nasjonalballetten UNG. I tillegg har han hatt ansvaret for lysdesign på Tosca, La bohème, Carmen, Aida, Cavalleria Rusticana, Pagliacci, Elskovsdrikken og Rigoletto for Oscarsborgoperaen. Han har også gjort lysdesignet på Hildringstimen, Nasjonen, En folkefiende, Sommerfuglen, En jente er en uferdig ting på Akershus teater og Magenta med Kompani Haugesund. Under Coda-festivalen 2015 gjorde han lysdesignet på Sølvi Edvardsens MANk, som siden har blitt spilt på flere scener i Norge, Danmark og Canada.

Iscenesetter, innstudering og prøveleder: Richard Suttie
Richard Suttie begynte i Nasjonalballetten i 1990, ble utnevnt til solist i 1992, og var en av kompaniets mest framtredende dansere til han gikk av med pensjon i 2012. Suttie gjorde seg bemerket i balletter som Onegin, Svanesjøen, Giselle, Romeo og Julie (i rollen som både Romeo og Tybalt) og i balletter av León og Lightfoot. Han har fått en rekke priser: Esso-prisen (1991), Kritikerprisen for sin medvirkning i Grand-Maitres Exilium (1999), Aase Byes ærespris (2005), sponsorprisen som Årets danser (2006) og Rolf Gammleng-prisen for "sin eminente teknikk og sine seriøse tolkninger" (2009). Suttie danset rollen som Karenin i Spucks Anna Karenina høsten 2019. Suttie er født i England og utdannet ved Ballettskolen til Den Norske Opera og ved Royal Ballet School i London. Han er i dag leder for Nasjonalballetten UNG og assisterende ballettsjef i Nasjonalballetten. Han har også vært ansatt som pedagog ved Ballettskolen siden 2014.

SLEEPLESS


Koreografi og scenografi Jiří Kylián
Jiří Kylián (f. 1947 i Tsjekkia) er en tsjekkisk danser, koreograf og kunstnerisk leder. Han ble utdannet ved konservatoriet i Praha og Royal Ballet School i London.  I 1968 begynte han som danser ved Stuttgart Ballett, der han arbeidet til han flyttet til Haag og Nederlands Dans Theater. Allerede under studiene hadde han koreografert, men han debuterte offisielt som koreograf i 1970, med Paradox for Stuttgart Ballett.

Til nå har han skapt omlag 100 balletter for scenen samt koreografi for film og TV. Kylián var kunstnerisk leder for Nederlands Dans Theater fra 1975 til 1999. Han ble i kompaniet som koreograf til 2009, da han sa opp for å arbeide som frilanser. Kylián har fått en lang rekke priser, blant annet den franske æreslegionen, den nederlandske oransjeordenen, en æresmedalje fra den tsjekkiske presidenten, den britiske teaterprisen Olivier, flere Nijinsky-priser, Gulløven for livslangt arbeid fra Venezia-biennalen og et æresdoktorat ved Juillard i New York. Hans egen stiftelse, Kylián Foundation, ble grunnlagt i 1988 (da under navnet Kylián Choreographic Archive) og arbeider både for å beskytte Kyliáns egne verk og støtte opp under andres koreografiske arbeid. Underorganisasjonen Kylián Productions BV, produksjonskanalen for Kyliáns egne arbeider, ble opprettet i 2008.

Musikk Dirk Haubrich, basert på W. A. Mozart
Dirk Haubrich (f. 1966 i Tyskland) studerte komposisjon og improvisasjon i London med Phillip Wachsmann i fire år, før han flyttet til Haag i Nederland for å studere sonologi – elektronisk musikk basert på komposisjons-studier – ved konservatoriet. Siden har Haubrich bodd og jobbet i Nederland. Hans forkjærlighet for dans utviklet seg gjennom hans arbeid med Ballet Frankfurt og William Forsythe i Eidos-Telos. For Jiří Kylián og Nederlands Dans Theater har han laget musikk til blant annet Click-Pause-Silence, 27’52", Blackbird, Claude Pascal, When Times takes Time, Far too Close, Last Touch, Il faut Qu’une Porte, Sleepless, Toss of a Dice, Tar and Feathers, Vanishing Twin og Gods and Dogs.

Kostymer Joke Visser
Etter ti år med frilans-engasjement ved Nederlands Nasjonalballett, Nederlands Dans Theater og Nederlands Opera, ble kostymedesigneren Joke Visser ansatt ved Nederlands Dans Theater i 1987. I 1989 ble hun utnevnt til sjef for kostymeavdelingen. Fra da av har hun designet kostymene til blant annet følgende av Jiří Kyliáns balletter: Bella Figura, Wings of Wax, A Way A Lone, One of a Kind, Indigo Rose, Half Past, Doux Mensonges, Arcimboldo, Click-Paus-Silence, Birth-day, 27’52", Claude Pascal, When Time takes Time, Far too close, Last Touch, Sleepless, Toss of a Dice, Chapeau, Tar and Feathers, Vanishing Twin, God and Dogs og Mémoires d’Oubliettes. I tillegg til å samarbeide med andre koreografer, assisterer Joke Visser ved oppsetninger av Jiří Kyliáns verk rundt om i verden.

Lysdesign Kees Tjebbes
Etter studier ved Kunstakademiet i Brussel har Kees Tjebbes arbeidet med nederlandske danse- og teatergrupper som Toneelgroep Theater, Introdans, Scapino Ballet Rotterdam og Nederlands Dans Theater. Her har han blant annet laget lysdesign til koreografier av Ed Wubbe, Nils Christe og Itzik Galili. I 2000 ba Jiří Kylián ham om å skape lysdesignen til Click-pause-Silence, og siden har han samarbeidet med Kylián på alle nesten alle hans produksjoner: 27’52’’, Claude Pascal, When Time Takes Time, Far too close, Last Touch, Sleepless, Toss of a Dice, Chapeau, Tar and Feathers,  Vanishing Twin, Gods and Dogs, Mémoires d’Oubliettes samt Kyliáns verk for Ballet de l’Opéra de Paris, Il Faute qu’une Port. I løpet av de siste årene har Tjebbes ledet, tilrettelagt eller gjenskapt lysdesignene for mange Kylián-produksjoner som er iscenesatt eller gjenoppsatt verden over.

Teknisk tilpasning lys og scenografi Joost Biegelaar
Joost Biegelaar (f. 1970) er scenekunstutdannet fra Royal Scottish Academy of Music and Drama i Glasgow. I 1992 ble han ansatt i Nederlands Dans Theater 1 under ledelse av Jiří Kylián, og jobbet og turnerte med kompaniet over hele verden. Han ble i ti år, hvorpå han var teknisk direktør ved Lucent Danstheater i Haag i fem år. I dag jobber han frilans som lysdesigner, ofte for Kylián Productions BV, der han sørger for det teknisk-sceniske uttrykket i Kyliáns balletter.

Iscenesettelse, innstudering og prøveledere
Aurélie Cayla (f. 1980 i Frankrike) studerte ved konservatoriet i Lyon (CNSM) i årene 1996–1999.  Fra 1999 danset hun i Aalto Ballett Theater i tyske Essen, før hun i 2002 ble medlem av Nederlands Dans Theater 2. I 2005 gikk hun videre til hovedkompaniet, Nederlands Dans Theater 1. Her danset hun i verk av Jiří Kylián, Hans van Manen, William Forsythe og Mats Ek. Koreografer som Crystal Pite, Sol León og Paul Lightfoot, Wayne MacGregor, Tero Saarinen med flere skapte roller for henne, og hun var også sentral i Kyliáns balletter Sleepless, Tar and Feathers, Vanishing Twin og Mémoires d’Oubliettes. I dag jobber Cayla som frilanskunstner og iscenesetter for Kyliáns verk for internasjonale dansekompanier. Hun er også danser i og koordinator for gruppa OFFprojects, som ble grunnlagt i 2012 rundt israelske koreografen Amos Ben-Tal. Hun var ferdig utdannet innen kultur og ledelse i 2012. I tillegg er hun utdannet dansepedagog fra Centre national de la Danse i Paris.

Yvan Dubreuil (f. 1970 i Frankrike) studerte ved konservatoriet i Paris (CNSM) før han i 1989 ble medlem av Nederlands Dans Theater 2. Han gikk i 1991 videre til hovedkompaniet, Nederlands Dans Theater 1, hvor han ble til 2009. I løpet av de 20 årene i Nederland jobbet han tett med koreografer som Jiří Kylián, Ohad Naharin, William Forsythe, Mats Ek, Hans van Manen, Nacho Duato, Johan Inger, Paul Lighfoot, Saburo Teshigawara, Crystal Pite og mange flere. Dubreuil er i dag kunstnerisk samarbeidspartner og dramaturg for Johan Inger, og ballettmester for Kylián, Inger, Pite og van Manen. Som ledd i dette arbeidet reiser han rundt til velrenommerte kompanier verden rundt, foruten ballettskoler og andre utdanningsprosjekter. Han er også del av det kreative nettverket OFFprojects, der han jobber tett med dramaturg og koreograf Amos Ben-Tal.

LET'S PLAY

Koreografi Anaïs Touret
Anaïs Touret (f. 1997 i Frankrike) var medlem av Nasjonalballetten UNG før hun høsten 2018 gikk over til hovedkompaniet. Som koreograf har hun skapt verkene Inversion og Mind til Nasjonalballetten RAW. Våren 2020 deltar hun under koreografimønstringen International Draft Works i Royal Opera House. Som danser har hun medvirket i Giselle, Spucks Anna Karenina, Boyadjievs Nøtteknekkeren, Crankos Onegin og ulike roller i MacMillans Manon og i Holmes' Svanesjøen, deriblant Czardas. Hun har også medvirket i The Kingdom of the Shades og Balanchines Symfoni i C. Hennes rolle i Johannessens Vårofferet ble skapt for henne, og våren 2019 danset hun den eneste kvinnerollen i Naharins Secus. I Nasjonalballetten UNG danset Touret rollen som Julie i Kings Romeo og Julie, i Smiths Departures, Kyliáns Evening Songs og Balanchines Allegro Brillante. Hun er utdannet ved École National Superieure de danse de Marseille og Académie de Danse Princesse Grace i Monte Carlo.

Kostymedesign Martin Dauchez
Franske Martin Dauchez kom til Nasjonalballetten i 2011 og har siden danset fremtredende partier blant annet i Kyliáns Gods and Dogs, Petite Mort, Sarabande, Sechs Tänze og Sweet Dreams, pas de quatre i Tornerose, og pas de trois i Balanchines Tsjajkovskijs pianokonsert nr. 2. Han har også danset rollen som Nøtteknekkerprinsen i Boyadjievs Nøtteknekkeren, Paris i Romeo og Julie, Bonde pas de deux i Giselle, Basilio i Don Quixote, samt medvirket i Balanchines Agon, Serenade og Theme and Variations, Duatos Multiplicity – Forms of Silence and Emptiness, Ingers Dreamplay, Forsythes One flat thing, reproduced og The Vertiginous Thrill of Exactitude, Scarletts Carmen, León & Lightfoots Sleight of Hand, og i Pas de Quatre som var del av Nasjonalballettens Music Hall.
Dauchez jobber også som kostymedesigner. Han utdannet ved Le Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris (CNSMDP).

Lysdesign Paul Vidar Sævarang
Se under Holbergsuite.

LEFT FROM WRITE

Koreografi og kostymer Charlotte Edmonds
Charlotte Edmonds (f. 1996 i England) er utdannet fra Royal Ballet School og Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. Hun debuterte som koreograf for Royal Ballet i 2014, med filmen The Indifferent Beak. Siden har hun skapt balletter som Piggy in the Middle, Forgotten Frontline, Partnership and Access, Candere, META og kortfilmen Sink or Swim. I årene 2016–2018 var hun også del av Royal Ballets program for unge koreografer. Edmonds har skapt en rekke verk for andre kompanier og festivaler, blant annet Yorke Dance Project, Dutch National Ballets ungdomskompani, English National Ballet Emerging Dancer, Studio Wayne McGregor og Opera Holland Park. Hun har vunnet flere priser, og i 2015 utpekte Evening Standard henne som en av de 1000 mest innflytelsesrike London-borgerne.

Musikk
Katya Richardson
Pianisten, komponisten og produsenten Katya Richardson er mest kjent for sitt vokalarbeid. Hun er utdannet i komposisjon fra University of Southern California, der hun studerte under Pulitzer-prisvinner Ted Hearne og BAFTA-vinnende spillkomponist Garry Schyman. Hun har jobbet som studioassistent for Craig Wedren (Fresh Off the Boat) og Danny Elfman (Grinchen fra 2018) og ved Hans Zimmers Remote Control Productions. Los Angeles Philharmonic spilte et av Richardsons orkesterverk i Walt Disney Concert Hall i 2013, og i 2016 ble hennes Fanfare for Orchestra spilt under åpningen av Hollywood Bowl. I tillegg til orkester og film jobber hun også med sjangere som pop og dans – blant annet med Royal Ballet i London.

Lysdesign Ryan Joseph Stafford
Den britiske lysdesigneren Ryan Joseph Stafford jobber med teater, musikaler og dans over hele Storbritannia og i Europa. Han er utdannet lysdesigner fra Rose Bruford College. Blant produksjonene han har designet lys på, finner vi Wind of Heaven (Finborough Theatre), Cyrano de Bergerac (Watermill Theatre), CODI (National Dance Company Wales / turné), Me and My Girl (Frinton Summer Theatre), Together, Not the Same (Sadler’s Wells), Crave (The Other Room/RWCMD), Hauntings & Pork Pies (Theatre Clwyd/Powis Castle), Becoming (Stratford Circus), Pippin (UWTSD, Cardiff), Robin Hood, Easy Virtue (The Watermill), i tillegg til Left From Write med Nasjonalballetten UNG og en rekke produksjoner ved andre scener. Stafford jobber ofte som assisterende lysdesigner for designere som Michael Hulls, Hansjörg Schmidt og Dan Saggars. I 2019 fikk han prisen Michael Northern Award for Excellence in Lighting Design.

Animasjon
Sam Gainsborough

Innstudering og prøveledere
Charlotte Edmonds og Richard Suttie, se over.

DEN RØDE TRÅDEN

Koreografi og idé Cina Espejord
Cina Espejord er danser i Nasjonalballetten, men jobber også som koreograf. For Nasjonalballetten har hun skapt ballettene Falling Figure, Tre, tre eller tre, Møtt veggen, Tittel? og en ungdomsversjon av Romeo og Julie sammen med Kristian Støvind. I 2013 skapte hun sitt første helaftens verk alene med forestillingen Over hodet under huden på Scene 2. Den ble nominert til Kritikerprisen, og var høsten 2014 på turné i regi av Riksteatret. For Najonalballetten UNG skapte hun Some see stages i 2017, og de har også danset hennes stykke Today you are young som en del av sitt repertoar. I 2014 debuterte hun på Hovedscenen med koreografien i Ghosts – Ibsens Gengangere, en forestilling skapt sammen med regissør Marit Moum Aune. For sin koreografi vant hun Kritikerprisen i dans 2015.
Espejord har også skapt verk utenfor Nasjonalballetten. Hun har gjennom årene laget mange ulike stykker for Den Norske Operas Ballettskolen sine elevforestillinger og for forestillinger ved ballettlinjen på Kunsthøgskolen i Oslo. I 2012 koreograferte Espejord Sienta te for den cubanske nasjonalballetten og i 2017 skapte hun balletten Mens du var borte med norske freelancedansere. Hun hadde også regi og koreografi på Oslo-Filharmoniens forestilling Musikkfabrikken i Oslo Konserthus høsten 2017. Cina er utdannet ved Den Norske Operas Ballettskole og Ballettschule des Hamburg Ballett. Hun var aspirant ved Nasjonalballetten før hun i 2004 ble ansatt i kompaniet.

Lyddesign Charles Rinaudo

Lyd og bilde

Nedlastbare bilder

Foto: Jörg Wiesner

Ung suksess på turné

Nasjonalballetten UNG har vært en suksess siden oppstarten i 2015, med kritikersuksessen Dido og Aeneas og to utsolgte forestillinger i Londons Royal Opera House (Linbury Theatre) som noen av høydepunktene.

Også Vivace skal ut på turné – til Arendal, Kristiansand, Stavanger og tyske Hannover – men først får vi oppleve forestillingen i Operaen i Oslo.

Arendal kulturhus 25. mars
Kilden teater og konserthus i Kristiansand 27. mars
Stavanger konserthus 14. mars