Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Carmen –
en scenisk
konsert

Ferdigspilt
Foto: Maria Astrup

Bizets opera i forkortet versjon

Solister, barnekor, fullt kor og orkester står på scenen når vi åpner sesongen med en av verdens mest populære operaer – om et råskinn av en dame!

Carmen vil ikke forføres, hun vil selv forføre. For denne dama er det friheten som gjelder – inkludert friheten til å være kvinne på den måten hun selv vil. Det provoserer korporalen Don José noe grenseløst. Samtidig er han besatt av å få henne, eie henne. Men Carmen vil aldri la seg fange …

Opplev Bizets hit-liste av en opera i en komprimert versjon! Sangere, kor og orkester spiller ut den intense historien om en frihet og en kjærlighet ingen kan temme som en scenisk konsert. 

Nasjonaloperaens oppsetning av «Carmen» bekrefter at opera kan tilby storartede opplevelser også under en pandemi. Det er betryggende å konstatere i en tid hvor koronaviruset kan vise seg å ha co-regi en god stund til.

– NRK

  • Du kan høre introduksjon og intervju med dirigenten i podcasten Operaen på øret. (Ingen introduksjoner i Formidlingssenteret i denne perioden.)
  • Rullestolbrukere må kjøpe billett via kundesenteret, tlf. 21 42 21 21
  • Vi har laget gode rutiner for smittevern. 

 

 

Kunstnerisk team og roller

  • Musikk
    Georges Bizet
  • Libretto
    Henri Meilhac og Ludovic Halévy
  • Musikalsk ledelse
    Cathrine Winnes
  • Regi og design
    Natascha Metherell
  • Medvirkende
    Barnekoret, Operakoret, Operaorkestret
    • Carmen
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 9. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Don José
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 9. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Escamillo
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Micaëla
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 9. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Zuniga
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 9. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Frasquita
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 9. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Mercédès
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 9. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Le Dancaïre
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 9. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Le Remendado
        • 22. aug. 2020 18:00
        • 27. aug. 2020 19:00
        • 29. aug. 2020 18:00
        • 2. sep. 2020 19:00
        • 5. sep. 2020 18:00
        • 9. sep. 2020 19:00
        • 11. sep. 2020 12:00
    • Ecamillo

Operasjefens hilsen

Kjære publikum,

Det er både en stor ære og en stor glede for meg å ønske velkommen til sesongstart! Det hadde det uansett vært for en ny operasjef, men situasjonen vi har stått i den siste tida, gjør det ekstra spesielt. Etter mange måneder med lukkede dører og mye usikkerhet, får vi nå endelig mulighet til å presentere opera på Hovedscenen igjen!

Det ble en annerledes oppstart enn jeg hadde sett for meg. Samtidig har det vært inspirerende å kjenne på det sterke ønsket blant mine medarbeidere om å kunne spille for publikum igjen, på tross av alle utfordringene. Nå ser vi alle fram til møtet med scene og sal, mellom publikum og utøverne – dette møtet som operakunsten oppstår i og avhenger av. 

Av og til kan man erfare at begrensninger skaper nye muligheter. Vi har skapt en korona-tilpasset versjon av Bizets Carmen, og har valgt å kalle det «en scenisk konsert». Her kommer den intense historien og Bizets fantastiske musikk nær oss, samtidig som vi ivaretar smittevernet både blant utøverne på scenen og oss i salen. Dette er en Carmen i konsentrert form, der bare de musikalske høydepunktene er med, framstilt på en tom scene, der sangere står med minst én meters avstand. Kanskje kan det la oss erfare intensiteten i dette verket på en ny måte? Kanskje blir spenningen mellom Don José og Carmen enda sterkere når de ikke kan røre hverandre? Og når utøverne alene forteller historien, kan vi da kjenne kraften i møtet med den levende musikken enda tydeligere? 

Natascha Metherell står bak både regi og design for denne sceniske konserten. På dirigentpodiet står Cathrine Winnes, som med dette dirigerer sin første forestilling med Nasjonaloperaen. Ingeborg Gillebo debuterer som Carmen, mens vår egen Henrik Engelsviken spiller rollen som Don José. Yngve Søberg er tilbake i rollen som Escamillo, mens Lydia Hoen Tjore debuterer i rollen som Micaëla.

Velkommen til Carmen – en scenisk konsert, og hjertelig velkommen tilbake til Operaen!

Randi Stene, operasjef 

 

Handling

Handling

Kavaleriregimentet i Almanza er satt til å vokte en tobakksfabrikk i Sevilla. Blant arbeiderne er sigøyneren Carmen. Hun kaster en blomst til soldaten Don José, som fra da av er fortapt i henne. 

En ung jente, Micaëla, kommer til Don José med et brev og en kjærlig hilsen fra moren hans. I likhet med Don José er Micaëla fra Navarra og sammen lengter de tilbake til det trygge hjemstedet

Det er bråk i tobakksfabrikken. Carmen har havnet i slagsmål med en annen kvinne og skal ha trukket kniven. Don José settes til å holde vakt over henne. Han forbyr Carmen å snakke, men hun svarer med å synge om hvordan hun vil danse for ham på Lillas Pastias kro. Dette får Don José til å slippe Carmen fri – og sender ham i fengsel. 

Carmen og venninnene hennes, Frasquita og Mercédès, underholder på Lillas Pastias kro. Tyrefekteren Escamillo kommer og synger om livet i manesjen og om hvordan alle kvinner beundrer ham. 

Hos Lillas Pastias møtes også en gjeng smuglere for å gjøre forretninger. De vil ha med seg Carmen og venninnene hennes i planene sine, men Carmen vil ikke. Hun sier det er fordi hun er forelsket.   

Don José er sluppet ut av fengselet og Carmen vil danse for ham, slik hun har lovet. Da høres et signal som markerer at soldatene må tilbake til leiren, og Don José vil gå. Dette gjør Carmen irritert, men Don José svarer med å ta fram blomsten hun en gang kastet til ham. Den har holdt kjærligheten hans i live mens han satt i fengsel.

Don José slår seg sammen med Carmen og hennes smuglervenner, som hyller friheten og skjuler seg i fjellene. Dit kommer Micaëla, som leter etter Don José. Hun ønsker å møte kvinnen som gjorde ham lovløs, og er redd, men ber til Gud om mot og styrke.

Escamillo kommer også til fjellene for å se etter Carmen. Han møter Don José, som blir fra seg av sjalusi da Escamillo forteller at den soldaten Carmen en gang elsket, bryr hun seg ikke om lenger. Carmen og smuglerne stopper Don José fra å drepe Escamillo, som inviterer dem – og særlig Carmen – til tyrefekting i Sevilla.

Micaëla, som har gjemt seg, blir oppdaget. Hun forteller at Don Josés mor er døende. Før Don José følger med Micaëla til Navarra, lover han Carmen at de vil ses igjen.

I Sevilla hyller folket tyrefekterne utenfor arenaen. Mest av alt hyller de Escamillo, som sier han elsker Carmen – og hun gjengjelder? hans kjærlighet. Frasquita og Mercédès advarer Carmen om at Don José finnes i folkemengden, men Carmen går ham i møte og sier det er slutt – trass i at han ber henne innstendig om å begynne et nytt liv med ham. Don José nekter å la Carmen gå og trekker kniven. Mens folkemassen jubler for Escamillo på arenaen, dreper Don José Carmen. 

 

 

 

Carmen møter korona

Tekst: Vilde Alette Monrad-Krohn

Når smittevern har co-regi på Bizets hit-liste av en opera, har bare det aller viktigste fått plass. Samtidig får avstanden mellom utøverne spille en rolle i historien som fortelles.

– Dette er snakk om spanjoler – Carmen er lik lidenskap og fysisk nærhet!

Det sier regissør Natascha Metherell, som har vært i Oslo i tre uker. På rekordtid har hun fått i oppdrag å regissere og designe Carmen – en scenisk konsert, en 90 minutters kortversjon av Bizets opera. Ikke bare skal kun det viktigste stå igjen, regien deler hun med strenge smittevernshensyn.

Under prøveperioden bruker sceneteknikerne masker, gul varselteip markerer hvor sangerne kan og ikke kan stå, flasker med antibac er overalt. 

Å forsvinne inn i historien 

Selv om Carmen handler om frihetens begrensninger, er den ikke kjent for avstand og folketomme gater. Hva skjer med kunsten når den må skapes innenfor disse rammene?

– Tradisjonelt sett, når man gjør en konsert med musikalske høydepunkter, er historiefortellingen lite viktig. Sangene står for seg selv, og all dialog er kuttet. Men jeg ville ikke miste historien – spesielt fordi det er så annerledes å være publikum akkurat nå: Når du er nesten alene i en sal, kan det oppleves som det er du som blir sett på! Det ville jeg unngå, jeg ville så godt det lar seg gjøre la publikum forsvinne inn i dette universet, sier Metherell. 

Som et historiefortellingsgrep har hun derfor projisert utdrag fra romanen av Prosper Mérimée, som operaen er basert på, på veggen bak solistene og koret. I tillegg har hun sett til flamencodansere når hun har tenkt avstand og dynamikk på scenen. 

– Flamencodansere har en måte å bevege seg på i en gruppe som passer godt med denne situasjonen. De holder linjene sine, de følger hverandre. Det ønsket jeg at koret skulle gjenspeile, som må ha 1,5 meter fra skulder til skulder. For avstanden, spesielt i koret, skaper noe ganske annet enn de vi er vant til: de er ikke lenger samfunnets ansiktsløse stemmer slik de tradisjonelt ville vært, koristene blir snarere synlige som individer! 

Også mellom Carmen og Don José har de tidvis opprettholdt avstanden, der de ellers ville omfavnet hverandre.

– Jeg opplever at spenningen og lidenskapen faktisk blir tydeligere, avstanden blir en del av fortellingen primært om disse tre menneskene, Carmen, Don José og Micaëla, som alle ender opp alene. 

– Jeg føler at scenekroppen min er en tenåringsgutt!

I rollen som Carmen debuterer Ingeborg Gillebo. Da Norge stengte ned i mars, hadde hun sceneprøver, og i løpet av noen timer hadde fremtidsutsiktene endret seg radikalt. 

– Jeg er frilanssanger, mannen min er dirigent, vi er en småbarnsfamilie: I løpet av noen timer forsvant levebrødet vårt. Jeg gikk rett inn i en mamma- og familieboble. Så før sommeren fikk jeg en telefon fra Randi Stene om å gjøre Carmen. 

Hun forteller at Carmen er noe ganske annet enn det hun er vant med. 

– Det er en helt ny rolletype! Jeg har gjort veldig mange bukseroller – jeg føler at «scenekroppen» min er en tenåringsgutt! Å hoppe rett til å synge Carmen, som er fullblods-kvinne på alle måter, være feminin og forførende uten at det blir klisjéfylt – det har krevd litt mot.

«To meters spyttretning» er ikke et uttrykk mye brukt på en operascene før denne våren og høsten. 

– Det er så pussig og uvant og skulle tenke slik: Når koret synger, og hvis jeg skal synge, så må jeg huske å stå på en strek, og ikke bevege meg. Men jeg tror det oppleves sterkt, også på grunn av disse rammene. Budskapet kommer tydelig fram, det står noe på spill på alle mulige måter, selv publikum opplever dette alene. 

Carmen skremmende aktuell

Hun trekker frem at tematisk er kanskje ingenting mer relevant akkurat nå enn det Carmen sier noe tydeligst om: vold i nære relasjoner. 

– Jeg leste om hvordan tallet på registrerte straffesaker har gått ned etter korona. Hvordan vold i nære relasjoner øker i denne situasjonen, og hvordan tilbud for voldsutsatte har blitt redusert eller endret i en tid som denne. Det er mange forhold som har fått prøvd seg, mange som har hatt det tøft nå som samfunnet har vært stengt, som trenger å komme seg ut av hjemmet, blant venner og kolleger. På den måten er Carmen veldig aktuell akkurat nå, sier Ingeborg Gillebo.

 

 

Lyd og bilde

Velkommen til ny sesong

Operaen på øret: Introduksjon

Her får du høre Hedda Høgåsen-Hallesby fortelle om Bizets opera.

Denne podcasten kan du høre på Spotify, iTunes eller der du pleier å høre podcaster.

Operaen på øret: Intervju

Her kan du høre dirigent Cathrine Winnes i samtale med dramaturg Hedda Høgåsen-Hallesby.

Denne podcasten kan du høre på Spotify, iTunes eller der du pleier å høre podcaster.

Nedlastbare bilder