Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Maskeballet

Ferdigspilt

Mord på dansegulvet

Kong Gustav elsker sin bestevenns kone, Amelia, men må betale dyrt for kjærligheten. Maskeballet er blant Verdis vakreste, men også mest politiske operaer. Opplev den i tradisjonelle kostymer og maritime scenebilder inspirert av skandinavisk sjøfart.

Når makt, politikk og kjærlighet kolliderer, kan resultatet være fatalt. Det fikk kong Gustav III av Sverige smertelig erfare, da han 16. mars 1792 ble skutt av kaptein Anckarström under en maskerade i Stockholmsoperaen.  

Verdis opera handler om denne dramatiske hendelsen i verdenshistorien, og hva som ledet opp til den. Liker du viktorianske kjoler, store korscener og klassisk scenografi med maritime scenebilder, er dette forestillingen for deg!

Aldri har jeg vel opplevd en mer vellykket balanse mellom det sceniske og det musikalske [...]

– OLA NORDAL, KLASSISK MUSIKK

Når regissøren prøver å gå inn i kongens hode Les intervjuet her

Verdis store kjærlighetsduett 

Operaen har blitt kalt «Verdis Tristan og Isolde» og inneholder kanskje den vakreste duetten den italienske operamesteren skrev – der Amelia og Gustav erklærer sin kjærlighet til hverandre.  

På scenen står et topplag av solister, med Marita Sølberg som Amelia, Tone Kummervold som Ursula,  Matteo Lippi som kong Gustav og Sergio Vitale / Claudio Sgura som kaptein Anckarström. Operaens kommende musikksjef, Edward Gardner, har den musikalske ledelsen.

Spåkvinne i fillete kjole med krinoline foran fire kvinner som sitter med fiskegarn Tone Kummervold som Ulrica / Foto: Erik Berg
Endelig føler mezzosopran Tone Kummervold at hun er der hun skal være!

En historie om sensur

Å drepe en konge på scenen var radikalt og utenkelig i Italia på 1850-tallet. Da Verdis opera hadde sin premiere i Roma i 1859, var handlingen derfor flyttet til Boston på 1600-tallet, med en guvernør i stedet for en konge.  

Marita Sølberg gjør en formidabel prestasjon som den hardt prøvede Amelia.

– EYSTEIN SANDVIK

Vi spiller den opprinnelige versjonen, der handlingen foregår i Stockholm. 

Hvordan omgå samtidens sensur? Les artikkelen her

Samproduksjon med Det Kongelige Teater, København.

Gratis introduksjon en time før forestilling 

Handling

Kong Gustav III er forelsket i kona til sin beste venn Anckarström. En spåkone spår kongens nært forestående død, og en maskerade i operaen viser seg å bli en perfekt anledning for Anckarström til å myrde kongen.

Kong Gustav er populær og rettferdig – men selv den mest folkekjære regent har sine fiender – og Gustav er ikke noe unntak. Han bærer også på en dyp hemmelighet – kjærligheten til Amelia, kona til sin beste venn Anckarström.

Kongen blir bedt om å underskrive en arrestordre på spåkona Ulrica Arvidsson, som er mistenkt for hekseri. Men Gustav avviser å skrive under uten grunn: Han ønsker selv å oppsøke spåkonas hule. Han besøker henne, forkledd og ledsaget av hoffolk.

Fra skjulestedet sitt hører han sin elskede Amelia be Ulrica om helbredelse av de snikende følelsene som hun har for kongen. Hun elsker også ham! Ulrica råder hende til å innta en spesiell urt, som vokser et bestemt sted utenfor byen.

Amelia tar avskjed med spåkona, og Gustav og hans menn kommer til syne – blant dem også pasjen Oscar og Anckarström. Ulrica spår kongens nært forestående død – og at morderen vil være den neste som trykker hånden hans. Den eneste som tør gi ham hånden, er Anckarström, hans beste ven, som ikke har hørt spådommen.

På det øde sted utenfor byen leter Amelia etter urten som kan helbrede henne for den forbudte kjærligheten. Gustav har fulgt etter henne, og de erklærer hverandre sin kjærlighet. Anckarström dukker opp for å passe på at kongen ikke blir utsatt for bakholdsangrep. Amelia skjuler ansiktet sitt, og Gustav ber  Anckarström om følge kvinnen tilbake til byen.

Kongen unnslipper, og da de sammensvorne kommer, blir de isteden møtt av Anckarström. De forlanger å hvem se den mystiske kvinnen er, og ved å avsløre hvem hun er, redder Amelia sin manns liv. Da Anckarström oppdager sin «venns» forræderi, slutter han seg rasende til kongens motstandere. Amelia skal dø for sin utroskap.

Senere den dag møtes de sammensvorne med Anckerström og planlegger attentatet mot kongen. De tvinger Amelia til at trekke navnet på den som skal myrde Gustav. Anckarström blir begeistret da loddet faller på ham selv. Oscar leverer en invitasjon til et maskeball på slottet – en perfekt anledning til å myrde Gustav.

Gustav kjemper med sin umulige kjærlighet til Amelia. Han velger å sende henne til utlandet sammen med Anckarström, slik at hun kanskje med tiden kan glemme ham. Men før de kommer så langt, dreper Anckarström kongen som forutsagt, på maskeballet samme kveld.

Kongen sverger på sitt dødsleie at Amelia er uskyldig. Anckarström angrer bitterlig sin dåd.

Medvirkende og kunstnerisk team

  • Musikk
    Giuseppe Verdi
  • Originaltittel
    Un ballo in maschera
  • Libretto
    Antonio Somma
  • Musikalsk ledelse
    Edward Gardner/ Aage Richard Meyer (21., 27. og 29. april)
  • Regi
    Karolina Sofulak
  • Scenografi
    Alex Eales
  • Kostymer
    Jonathan Morrell
  • Lysdesign
    Giuseppe Di Iorio
  • Koreograf
    Tim Claydon
  • Medvirkende
    Operakoret og Operaorkestret
    • Kong Gustav III
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • Kaptein Anckarström
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • Amelia Anckarström
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • Mamsell Ulrica Arfvidson
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • Oscar, en pasje
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • En dommer
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • Kristian, en matros
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • Amelias tjener
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • Grev Ribbing
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00
    • Grev Horn
        • 25. mar. 2023 18:00
        • 29. mar. 2023 19:00
        • 31. mar. 2023 19:00
        • 11. apr. 2023 19:00
        • 14. apr. 2023 19:00
        • 18. apr. 2023 19:00
        • 21. apr. 2023 19:00
        • 27. apr. 2023 19:00
        • 29. apr. 2023 18:00

Biografier kunstnerisk team

Musikalsk ledelse: Edward Gardner / Aage Richard Meyer 
Regissør: Karolina Sofulak
Scenografi: Alex Eales
Kostymer: Jonathan Morrell
Lysdesigner: Giuseppe Di Iorio
Koreograf: Tim Claydon

Operasjefens hilsen

Kjære publikum,  

Noen fortellinger inneholder mange snirklete og humpete veier mot mål. Historien om Gustav IIIs liv – den operaelskende kongen som endte sitt liv i et operahus – er en slik. En annen er historien om Verdis Maskeballet – én av flere operaer om denne hendelsen – som både møtte på mange hindringer fram mot sin premiere i Roma i 1858, og her i Oslo i vår tid.  

Produksjonen ble bestilt av min forgjenger Annilese Miskimmon, og skulle hatt premiere i Bjørvika våren 2021. Det var en storsatsning som vi ventet i det lengste med å kansellere, men smittesituasjonen for to år siden tvang oss til det. Produksjonen fikk i stedet se dagens lys ved Operaen i København, som vi har laget den sammen med, i januar 2022. Der ble den en stor suksess. Nå gleder vi oss til endelig å kunne gi dere den – en vakker og tradisjonell forestilling vi vet mange har sett fram til. 

Maskeballet har vært verd å vente på, med en stjernebesetning i små og store roller. Blant annet debuterer våre egne ensemblesolister, Marita Sølberg og Tone Kummervold, i rollene som Amelia og Ulrica. Sammen med Matteo Lippi som Kong Gustav III og  Sergio Vitale / Claudio Sgura som Kaptein Anckarström, utgjør disse en fantastisk velsyngende kvartett.  

For første gang dirigerer vår påtroppende musikksjef Edward Gardner en fullscenisk produksjon hos oss. Det lover veldig godt for hva vi har i vente i årene som kommer. Han binder hele det musikalske apparatet av solister, operakor og orkester sammen på eminent vis. Når Verdi framføres slik, må vi gi en innsender i Stockholmsposten på slutten av 1700-tallet rett. Etter å ha sett en opera som Gustav III selv hadde bestilt til Kungliga Operan, konkluderte han: «Ingen andre kunstarter har slikt et grep om menneskehjertet som musikken.» 

Randi Stene,
operasjef