Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

En operatrilogi:

Blåskjeggs
borg

Ferdigspilt

Hvem åpner du
din innerste dør for?

Tre intense verk om kjærlighetens mange rom: Hertug Blåskjeggs borg av Bartók, Frauenliebe und -leben av Schumann og En florentinsk tragedie av Zemlinsky.

Drama bak lukkede dører 

Bli med på en reise gjennom tid, men på samme sted – i en leilighet der ulike par gjennom ulike tider møter dager og netter, håp og skuffelser, liv og død.  

Bak lukkede dører utspiller livet vårt seg. De heftigste dramaene oppstår i møte med den vi lever livet med, i parforholdet. Det er dit vi skal. Det er der det brenner, da og nå. 

Kanskje møter du også deg selv i døra. For endrer vi oss, egentlig? Kan vi frigjøre oss fra gamle mønstre? Eller repeterer vi bare det samme som de som har levd her før oss? 

Tre verk, én dramatisk forestilling

Operasjef Randi Stene om Blåskjeggs borg Les mer her
Med denne sterke og vakre oppsetningen rykker Den Norske Opera opp i ligaen for de viktigste sentraleuropeiske operahusene.

Peter Krause, Concerti

Et kinderegg av en forestilling 

Nå har du muligheten til å møte heftig musikk og tre betydningsfulle verk flettet sammen til én intens fortelling. Den spenner over ulike tidsepoker: fra begynnelsen av 1800-tallet og fram til vår tid, med parforholdets mørke kriker og kroker som avsløres for oss, som sjalusi, utroskap og vold i nære relasjoner.

Illustrasjon i svart-hvitt av hodene til flere kvinner, som henger etter håret.
Blåskjeggmyten: Nysgjerrige kvinner må dø
Usedvanlig helaften i Operaen.

Erling E. Guldbrandsen, Morgenbladet (+)

Mann sitter i stor sofa Tobias Kratzer / Foto: Julian Baumann
Åpne spørsmål fra regissør Tobias Kratzer

Store komponister, store kunstnere 

Kvelden starter med Robert Schumanns sangsyklus Frauenliebe und -leben (1841), fortsetter med Béla Bartóks Hertug Blåskjeggs borg (1918) og ender med En florentinsk tragedie (1915–16) av Alexander Zemlinsky.  

Alle tre er iscenesatt av regissøren Tobias Kratzer – en av operaverdenens mest spennende regissører akkurat nå. Den musikalske ledelsen er ved Edward Gardner, Operaens nye musikksjef.  

En flott produksjon med fantastiske utøvere.

 Sunniva Thomassen, Scenekunst

Kjappe fakta om verkene i Blåskjeggs borg Skjul Vis mer

Frauenliebe und -leben

Det første verket i denne forestillingen, Frauenliebe und -leben, er i motsetning til de to andre ikke en opera, men en sangsyklus: en samling tonesatte dikt skrevet for å fremføres som en helhet. De åtte diktene i Frauenliebe er skrevet av Adelbert von Chamisso i 1830, og Robert Schumann satte musikk til dem i 1841.

Hertug Blåskjeggs borg

Den korte operaen Hertug Blåskjeggs borg, skrevet av Béla Bartók i 1918, baserer seg på et eventyr av den franske forfatteren Charles Perrault, utgitt i 1697. Siden den gang har lignende fortellinger dukket opp i mange versjoner over hele verden. Historier om nysgjerrige jenter som oppdager mannens mørke hemmeligheter finner vi hos tyske brødrene Grimm, norske Asbjørnsen og Moe, og i muntlige versjoner over hele Asia og i Mellom-Amerika.

En florentinsk tragedie

Alexander Zemlinskys En florentinsk tragedie er basert på tekst av den irske forfatteren Oscar Wilde, kanskje mest kjent for Portrettet av Dorian Gray. Wilde etterlot seg et fragment av et ufullendt teaterstykke da han ble fengslet i 1895, og Zemlinsky skrev sin opera basert på en tysk oversettelse av  dette i 1915–16.

 

Flere anmeldelser

«Orkestret skinner.» Dagsavisen (+) «Noe av det mest interessante (...) på Operaens hovedscene på lenge.» Aftenposten (+) «En formidabel satsing.» Vårt land (+)
  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Forestillingen egner seg ikke for barn

Handling

Helaftenen Blåskjeggs borg består av tre mesterverk fra 1800- og 1900-tallet, der forholdet mellom kvinner og menn forhandles på ulike måter. De tre settes sammen til én sammenhengende fortelling.

Robert Schumann: En kvinnes liv og kjærlighet

Den navnløse hovedpersonen i sangsyklusen møter en typisk kvinneskjebne rundt 1840: fra den første kjærligheten, til bryllup, ekteskap, fødsler og til slutt: døden. Hennes følelser og tanker dreier seg alltid om ektemannen, som på sin side blir stadig mer fraværende i løpet av de åtte sangene.

Béla Bartók: Hertug Blåskjeggs borg

Hertug Blåskjegg har med seg en ny kvinne hjem: Judith. Hun er fascinert av hemmelighetene som omgir denne mystiske fremmede, han av gleden og lyset hun bringer inn i huset. Men litt etter litt åpner Judith syv låste dører og oppdager Blåskjeggs tidligere liv – og hans tidligere koner. Mens Blåskjegg gjør det stadig tydeligere at han vil ha Judith, har hun på sin side en vidtrekkende beslutning å ta.

Alexander von Zemlinsky: En florentinsk tragedie

Bianca og Simone lever i et borgerlig, men liberalt ekteskap. Da Simone tar kona i å være utro med den unge Guido Bardi, virker det først som han tolererer det. Men Biancas skuffelse over hans passive oppførsel sammen med Guido Bardis konkurranseinstinkt, trigger fram utdaterte kjønnsroller og atferdsmønstre i Simone. Trekanten eskalerer til en dødelig konfrontasjon.

Introduksjon

Hør Hedda Høgåsen-Hallesby fortelle om de tre verkene – og om denne produksjonen i regi av Tobias Kratzer.

Kunstnerisk team og medvirkende

Her kan du se fullstendig rolleliste:

Publikumsrolleliste Blåskjeggs borg 16.02.pdf

  • Musikk
    Robert Schumann / Béla Bartók / Alexander Zemlinsky
  • Originaltitler
    Frauenliebe und -leben / A kékszakállú herceg vára / Eine florentinische Tragödie
  • Librettoer
    Adelbert von Chamisso / Béla Balázs / Alexander Zemlinsky (basert på Max Meyerfelds oversettelse av Oscar Wildes ufullførte A Florentine Tragedy)
  • Musikalsk ledelse
    Edward Gardner
  • Regi
    Tobias Kratzer
  • Scenografi og kostymer
    Rainer Sellmaier
  • Lysdesign
    Michael Bauer
  • Videodesign
    Manuel Braun
  • Medvirkende
    Barn fra Barnekoret, Operaorkestret
  • Frauenliebe und -leben
    • Solist
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
    • Pianist
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
  • Hertug Blåskjeggs borg
    • Hertug Blåskjegg
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
    • Judit
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
    • Judit 1918
      • Eline Øverby
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
    • Judit 1969
      • Liv Rørmark
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
    • Judit 1980
      • Maja Evenshaug Christiansen
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
    • Tjenestepike
      • Begoña Puentes
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
  • En florentinsk tragedie
    • Guido Bardi
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
    • Simone
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00
    • Bianca
        • 20. jan. 2024 18:00
        • 23. jan. 2024 19:00
        • 27. jan. 2024 18:00
        • 30. jan. 2024 19:00
        • 6. feb. 2024 19:00
        • 10. feb. 2024 18:00
        • 13. feb. 2024 19:00
        • 16. feb. 2024 19:00

Biografier kunstnerisk team:

Regissør: Tobias Kratzer
Scenograf og kostymedesigner: Rainer Sellmaier
Lysdesigner: Michael Bauer
Videodesigner: Manuel Braun

Biografier skuespillere

Her finner du biografiene til skuespillerne i forestillingen.

Lyd og bilde