Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Eugenie Skilnand

Solist

Den prisbelønte danseren Eugenie Skilnand begynte i Nasjonalballetten som aspirant i 1998, ble ansatt i 2000 og i 2011 utnevnt til solist. Samme år fikk hun Rolf Gammleng-prisen, hvorpå hun i 2012 ble tildelt både Wilhelmsen-prisen og Kritikerprisen. Sistnevnte fikk hun for sin tolkning av rollen som Marie i Spucks ballett Woyzeck, en rolle som ble kreert for henne. "Eugenie Skilnand skapte en fantastisk rollefigur med en sårbarhet og et spill så gripende at det bare var til å grine av", skrev juryen.

Skilnand har danset klassiske hovedroller som Aurora i Tornerose, Julie i Romeo og Julie, Tatjana i Onegin, tittelrollen i Giselle, Anna Karenina og Askepott, Sukkerfeen i Nøtteknekkeren, samt tittelrollen og Micaëla i Scarletts Carmen – en ballett i tre akter og tittelrollen i MacMillans Manon. Hun har gjort seg bemerket i hovedrollen i Duatos White Darkness og Without Words, i Shoot the Moon av Lightfoot og León, og som Blanche i Neumeiers En sporvogn til begjær – sistnevnte ble hun også nominert til Kritikerprisen for. 

I Moum Aunes kritikerroste Hedda Gabler høsten 2017 var hun medskapende til egen koreografi i rollen som Thea Elvsted.

Hun har vært solist i en rekke balletter av Balanchine (som Agon, Apollo, Tsjajkovskij pas de deux og Symfoni i C), Forsythe (Workwithinwork, In the Middle, Somewhat elevated og The Vertiginous Thrill of Exactitude) og Kylián (blant annet Bella Figura og Symphony of Psalms) og Scarlett (Ildfuglen og prinsessen i Ildfuglen og i Vespertine). Skilnand har også fått roller skapt for seg i Rushtons On the Adjacent Sides, Strømgrens Suite, Bjørnsgaards Standard Arabesque og Dawsons dancingmadlybackwards.

Skilnand er født i Oslo og utdannet ved Ballettskolen, Statens Balletthøgskole og School of American Ballet i New York.

Opptredener

Utvalgte tidligere forestillinger