Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Anna
Karenina

Ferdigspilt
Eugenie Skilnand danser hovedrollen i Anna Karenina Foto: Erik Berg

Alt for kjærligheten

Anna Karenina er blitt kalt verdens beste roman, men også som ballett har den satt spor. Nå danser Nasjonalballetten igjen Lev Tolstojs bitre kjærlighetshistorie – med solistene Eugenie Skilnand, Maiko Nishino og Melissa Hough i tittelrollen.

«Anna Karenina er ikke bare en roman om familier, men om et helt samfunn, med spor av den russiske revolusjonen, til og med kommunismen. Den er et mesterverk.» Det sier Christian Spuck, den tyske koreografen som i 2014 skapte en karakterdrevet klassisk ballett av Anna Karenina.

Etterspurt

Ballett Zürich og Nasjonalballetten gikk sammen om å produsere Anna Karenina, og magasinet Dance Europe utpekte balletten til årets beste premiere i 2014. Etter urpremieren i Zürich og oppsetningen i Oslo i 2016 har balletten blitt danset mange andre steder i verden.

Anna Karenina møter Vronskij på en togreise mellom Moskva og St. Petersburg. Snart ser hun ingen vei tilbake til ektemannen og familielivet, men må ta det skjebnesvangre valget mellom familien – og sønnen – og den altoppslukende kjærligheten. Alt mens det knitrer i kjolene og sladres i selskapene i overklassemiljøet hun er en del av.

Sterkt

– VÅRT LAND

Som Anna Karenina overgår Eugenie Skilnand alt hva hun tidligere har gjort

– VG, TERNINGKAST FEM

Stor musikk

Christian Spuck har valgt å tonesette balletten med musikk av den russiske komponisten Sergej Rakhmaninov og polske Witold Lutosławski. Musikken spilles av klaversolist Håvard Gimse og Operaorkestret, i tillegg tolkes et knippe av Rakhmaninovs russiske folkesanger av mezzosopran Ingebjørg Kosmo.

Anna Karenina er en samproduksjon mellom Ballett Zürich og Nasjonalballetten.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Du kan forhåndsbestille pausebevertning her: pauseservering.no

Kunstnerisk team og roller

  • Koreografi
    Christian Spuck
  • Musikk
    Sergej Rakhmaninov, Witold Lutosławski, Sulkhan Tsintsadze, Josef Bardanashvili
  • Scenografi
    Christian Spuck, Jörg Zielinski
  • Kostymer
    Emma Ryott
  • Lysdesign
    Martin Gebhardt
  • Dramaturgi
    Michael Küster og Claus Spahn
  • Videodesign
    Tieni Burkhalter
  • Lydkollasj
    Martin Donner
  • Musikalsk ledelse
    Robertas Šervenikas
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, Operaorkestret, Håvard Gimse (klaver), Ingebjørg Kosmo (mezzosopran), Désirée Baraula (mezzosopran) 28/10, 30/10, 5/11, 7/11, 9/11, 13/11, 15/11 og 16/11
    • Anna
        • 26. okt. 2019 18:00
        • 30. okt. 2019 19:00
        • 15. nov. 2019 19:00
        • 28. okt. 2019 19:00
        • 5. nov. 2019 19:00
        • 16. nov. 2019 18:00
        • 7. nov. 2019 19:00
        • 9. nov. 2019 15:00
        • 13. nov. 2019 19:00
    • Karenin
        • 26. okt. 2019 18:00
        • 30. okt. 2019 19:00
        • 15. nov. 2019 19:00
        • 28. okt. 2019 19:00
        • 5. nov. 2019 19:00
        • 16. nov. 2019 18:00
        • 7. nov. 2019 19:00
        • 9. nov. 2019 15:00
        • 13. nov. 2019 19:00
    • Vronskij
        • 26. okt. 2019 18:00
        • 30. okt. 2019 19:00
        • 15. nov. 2019 19:00
        • 28. okt. 2019 19:00
        • 5. nov. 2019 19:00
        • 16. nov. 2019 18:00
        • 7. nov. 2019 19:00
        • 9. nov. 2019 15:00
        • 13. nov. 2019 19:00
    • Kitty
    • Levin
        • 26. okt. 2019 18:00
        • 30. okt. 2019 19:00
        • 15. nov. 2019 19:00
        • 28. okt. 2019 19:00
        • 5. nov. 2019 19:00
        • 16. nov. 2019 18:00
        • 7. nov. 2019 19:00
        • 9. nov. 2019 15:00
        • 13. nov. 2019 19:00
    • Dolly
        • 26. okt. 2019 18:00
        • 30. okt. 2019 19:00
        • 15. nov. 2019 19:00
        • 28. okt. 2019 19:00
        • 5. nov. 2019 19:00
        • 16. nov. 2019 18:00
        • 7. nov. 2019 19:00
        • 9. nov. 2019 15:00
        • 13. nov. 2019 19:00
    • Stiva
        • 26. okt. 2019 18:00
        • 30. okt. 2019 19:00
        • 15. nov. 2019 19:00
        • 28. okt. 2019 19:00
        • 5. nov. 2019 19:00
        • 16. nov. 2019 18:00
        • 7. nov. 2019 19:00
        • 9. nov. 2019 15:00
        • 13. nov. 2019 19:00
    • Fyrstinne Betsy
        • 26. okt. 2019 18:00
        • 30. okt. 2019 19:00
        • 15. nov. 2019 19:00
        • 28. okt. 2019 19:00
        • 5. nov. 2019 19:00
        • 16. nov. 2019 18:00
        • 7. nov. 2019 19:00
        • 9. nov. 2019 15:00
        • 13. nov. 2019 19:00
    • Følge til fyrstinne Betsy
        • 26. okt. 2019 18:00
        • 28. okt. 2019 19:00
        • 30. okt. 2019 19:00
        • 5. nov. 2019 19:00
        • 15. nov. 2019 19:00
        • 16. nov. 2019 18:00
        • 7. nov. 2019 19:00
        • 9. nov. 2019 15:00
        • 13. nov. 2019 19:00

Lyd og bilde

Operaen på øret: Introduksjon Anna Karenina

Her kan du høre Marianne Oulie Wiik fortelle om Anna Karenina og tilblivelsen av denne balletten.

Nedlastbare bilder

Foto: Erik Berg

Handling

HANDLING 


SALON I
Stiva Oblonskij bedrar sin kone Dolly med de kvinnelige ansatte i huset. Jekaterina (Kitty) Sjtsjerbatskaja blir kurtisert av godseier Konstantin Levin som har kommet til byen i ens ærend.

ANKOMST I MOSKVA
Anna Karenina har kommet til Moskva fra St. Petersburg der hun vil megle mellom Stiva og Dolly. Stiva møter Anna på jernbaneperrongen, mens reisefølget hennes, grevinne Vronskaja, møtes av sønnen sin. Anna Karenina og Aleksej Vronskij blir presentert for hverandre, og det første blikket blir et minne for livet for dem begge.

BALLET
Levin ber om Kittys hånd, men hun avviser ham. Hun svermer for Vronskij og håper at han skal fri til henne. Men Vronskij har kun ett ønske for ballet, og det er å møte Anna Karenina igjen. Når Anna kommer, har Vronskij kun øyne for henne, og Kittys verden bryter sammen. Anna forstår at hun er grunnen til at Kitty har mistet håpet, og hun reiser sin vei.

TIL ST. PETERSBURG
Vronskij følger etter Anna til St. Petersburg. På reisen blir de bedre kjent. I St. Petersburg hentes Anna Karenina av mannen Aleksej og sønnen Serjosja.

PÅ LANDET I
Etter at Levins frieri ble avslått, trekker han seg tilbake på godset sitt og unngår å møte andre mennesker.

BETSYS SALONG
Salongen til Betsy Tverskaja, en venninne av Anna, er møtested for den dekadente eliten i St. Petersburg. Mens stridighetene mellom Dolly og Stiva fortsetter, møtes Anna og Vronskij igjen. Når Karenin kommer for å hente sin kone, avslår hun å følge med ham hjem. Ekteparet Karenin blir det store samtaleemnet i salongen: Anna har en skygge som heter Vronskij.

Når selskapet forsvinner, klarer ikke Anna og Vronskij å stoppe lidenskapen de føler for hverandre. Vronskijs kjærlighet er så enorm at Anna glemmer skyldfølelse, skam og ekteskapsbrudd.

VEDDELØP
I anledning et hesteveddeløp treffes samfunnets elite, inkludert ekteparene Karenin og Oblonskij, Betsy og grevinne Vronskaja. Anna skriker opp når Vronskij styrter med hesten sin, og for Karenin og de andre som er til stede er dette et bevis på hennes utroskap. Karenin krever at Anna skal utføre sine ekteskapelige plikter.

PÅ LANDET II
Levin deltar i slåtten. I det felles arbeidet med bøndene sine glemmer han kjærlighetssorgen og finner på ny mening med livet. Det er en ny Kitty som kommer ut på landet. Hun og Levin nærmer seg hverandre. 

HJEMME HOS KARENINS
Etter fødselen til Vronskijs datter, holder Anna på å dø. I denne situasjonen tilgir Karenin både henne og rivalen. Vronskij, frykter at Anna vil gå tilbake til ektemannen og forsøker å ta livet av seg.

/ PAUSE

ITALIA/RUSSLAND
Vronskij har reist til Italia med Anna. Hun har lagt sitt gamle liv bak seg – også Serjosja. Vronskij har gitt opp sin militære karriere på grunn av Anna. De nyter lykken i tosomhet, men snart begynner Anna å lengte etter sønnen, og Vronskij savner det sosiale livet han hadde før.
De reiser tilbake til Russland. Dolly ser ut til å ha funnet seg til rette med den notorisk utro Stiva.

BRYLLUP
Kitty og Levin har funnet hverandre og gifter seg.

SERJOSJAS BURSDAG
Anna besøker sønnen Serjosja i hemmelighet. Han oppdras nå av Karenins fortrolige, Lidija Ivanovna. Begge sørger for at det blir en rask avslutning på gjensynet mellom mor og sønn. Anna og Karenin har en stor krangel, og i etterkant sitter Anna alene og fortvilet tilbake.

ENSOMHET I
Anna er helt ødelagt. Hun tviler på Vronskijs trofasthet og forsøker å dempe smerte og sjalusi med opium.

ISOLASJON
Mens Vronskij fortsatt kan delta i det offentlige livet, blir Anna utstengt og foraktet som ekteskapsbryter. Selv hennes beste venninne, Betsy, snur ryggen til henne. Sjalusi og vrangforestillinger tar helt overhånd. Hun ser en rival i prinsesse Sorokina som grevinne Vronskaja har sett ut som ektefelle til sønnen.

ENSOMHET II/ANNAS DØD
I stor ensomhet føler Anna at hele livet går i oppløsning. Selv ikke Vronskij kan lenger gi henne den tryggheten hun trenger. Hun velger døden.

 

Musikken

Sergej Rachmaninow: Moment musical op. 16 Nr. 3 b-Moll
Grammophon, kurzer Ausschnitt aus Rachmaninow: Sinfonische Tänze op. 45, II Andante con moto (Tempo di Valse)

Witold Lutoslawski: Novelette für Orchester, Nr. 1 Announcement
Edition Wilhelm Hansen (Sikorski)

Sergej Rachmaninow: Sinfonische Tänze op. 45, II Andante con moto (Tempo di Valse)
Boosey & Hawkes

Sergej Rachmaninow: Rhapsodie über ein Thema von Paganini op. 43, Variation 12
Boosey & Hawkes

Sergej Rachmaninow: Night is mournful, 1906, op.26 No.2
Special version by Christoph Barwinek.

Sergej Rachmaninow: Klavierkonzert Nr. 2 c-Moll op. 18, 3. Satz
Boosey & Hawkes

Witold Lutoslawski: Chain 3 für Orchester, III. 38
Edition Wilhelm Hansen (Sikorski)

Ausschnitt Sergej Rachmaninow: Moment musical op. 16 Nr. 3 b-Moll

Sergej Rachmaninow: Rhapsodie über ein Thema von Paganini op. 43 Variation 8 and 9
Boosey & Hawkes

Witold Lutoslawski: Klavierkonzert 2. Satz
Edition Wilhelm Hansen (Sikorski)

Martin Donner „Sense“

Sergej Rachmaninow: Ne poy, krasavitsa, pri mne op. 4 Nr. 4
Special version by Christoph Barwinek.

Sergej Rachmaninow: Rhapsodie über ein Thema von Paganini op. 43 Variation17
Boosey & Hawkes

Witold Lutoslawski: Klavierkonzert, 1. Satz
Edition Wilhelm Hansen (Sikorski)

Witold Lutoslawski: Novelette für Orchester, Nr. 1 Announcement
Edition Wilhelm Hansen (Sikorski)

Sergej Rachmaninow: Klavierkonzert Nr. 2 c-Moll op. 18, 2. Satz
Boosey & Hawkes

Sulkhan Tsintsadze: Miniaturen für Streichquartett, 5. Song
Own material (Sikorski)

Sergej Rachmaninow: 5 Morceaux de fantaisie op.3, Nr. 2 Prélude cis-Moll

Sergej Rachmaninow: Uvyal tsvetok o. op. (The Faded Flower)
Special version by Christoph Barwinek.

Witold Lutoslawski: Novelette für Orchester, Nr. 2 First Event and Nr. 1 Announcement
Edition Wilhelm Hansen (Sikorski)

Sergej Rachmaninow:10 Preludes, Op.23:Nr.1 in F-Sharp minor

Josef Bardanashvili: Concerto quasi una fantasia, 2. Sostenuto

Sergej Rachmaninow: Ne poy, krasavitsa, pri mne op. 4 Nr. 4