Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Rigoletto

Ferdigspilt

Menn, makt og misbruk

La donna è mobile. Kvinnen er uberegnelig. Det påstår hertugen i Rigoletto, samtidig som han forsyner seg grådig. I Verdis mesterverk møter vi et røft mannsmiljø, en fars store kjærlighet – i tillegg til noen av de flotteste melodiene som er skrevet.

Det lukter jakt, makt og våt mose. Mellom mørke furustammer går en stygg, pukkelrygget mann og bærer på en hemmelighet. Hjemme skjuler han en datter han elsker over alt på jord. Ute blant gutta prøver han å tøffe seg for å bli likt – særlig av sjefen sin, hertugen. Da Rigoletto skjønner at hertugen også vært bortpå datteren, begår han en forferdelig forbrytelse, som slår tilbake med voldsom kraft. 

En slager-maskin

Rigoletto, Trubaduren og La traviata kalles Verdis trilogia popolare. Dette er hit-lista. Med disse tre verkene, skrevet i løpet av bare to år, gikk Verdi fra å være en populær operakomponist til å bli italiensk operas store konge midt på 1800-tallet. Her viser Verdi hva han er best på: store ensemblescener, tydelige karakterskildringer i musikken og slående melodier – som i Gildas vakre arie og hertugens «La donna è mobile».

Da Verdi hadde skrevet «La donna è mobile», visste han at en slager var skapt, og han fryktet at melodien skulle spre seg ut i Venezias gater og kanaler før premieren i 1851. Derfor måtte tenoren som spilte hertugen sverge på at han ikke skulle nynne eller plystre melodien utenom prøvene. Av samme grunn fikk orkesteret først utdelt notene bare noen timer før sceneteppet skulle gå opp.

Verdi fikk rett; dagen etter premieren nynnet folk i Venezias gater på «La donna è mobile», og det har vi gjort siden. Operaen ble umiddelbart populær, og Rigoletto er fortsatt en internasjonal opera-hit.

Tandberg tilbake i Bjørvika!

Siden Poppeas kroning, Ulysses vender hjem og Lady Macbeth fra Mtsensk har Ole Anders Tandberg gjort internasjonal suksess som operaregissør, med blant annet Wozzeck på Deutsche Oper Berlin og La bohème ved Opernhaus Zürich. Nå skaper han – sammen med sitt team, kostymedesigner Maria Geber og lysdesigner Ellen Ruge – en helt ny Rigoletto, som får fram mørket og den menneskelige brutaliteten i en av verdens mest spilte operaer.

Vi gjør oppmerksom på bruk av strobeeffekt og scenerøyk i forestillingen.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling.
  • Du kan forhåndsbestille pausebevertning her: pauseservering.no
Strålende prestasjon i beksvart Rigoletto

NRK

Tandbergs Rigoletto er en forestilling som står på vippen til full pott og som bare er å løpe og få med seg.

DAGSAVISEN

Kunstnerisk team og roller

  • Musikk
    Giuseppe Verdi
  • Libretto
    Francesco Maria Piave, basert på Victor Hugos drama
  • Musikalsk ledelse
    Keri-Lynn Wilson, Carlo Rizzi
  • Regi og scenografi
    Ole Anders Tandberg
  • Kostymer
    Maria Geber
  • Lysdesign
    Ellen Ruge
  • Utøvere
    Operakoret, Operaorkestret
    • Rigoletto
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • Gilda
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • Hertugen av Mantova
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • Sparafucile
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
    • Maddalena
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
    • Giovanna
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
    • Grev Monterone
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • Marullo
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • Borsa
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • Grev Ceprano
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • Grevinne Ceprano
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • En vakt
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00
    • En pasje
        • 5. okt. 2019 18:00
        • 8. okt. 2019 19:00
        • 10. okt. 2019 19:00
        • 14. okt. 2019 19:00
        • 16. okt. 2019 19:00
        • 19. okt. 2019 18:00
        • 23. okt. 2019 19:00
        • 25. okt. 2019 19:00
        • 19. des. 2019 19:00
        • 28. des. 2019 18:00
        • 30. des. 2019 18:00
        • 5. jan. 2020 18:00
        • 7. jan. 2020 19:00
        • 10. jan. 2020 18:00

Lyd og bilde

Operaen på øret: Introduksjon

Hør Ragnhild Motzfeldt fortelle om Rigolettos tilblivelse, og om denne produksjonen.

Hør regissør Ole Anders Tandberg fortelle om Rigoletto

 

Slik reagerte publikum etter premieren på Rigoletto

Scenetrailer

Operaen på øret: Reportasje Rigoletto

Hvordan er det å kombinere en hovedrolle med småbarnsliv, hvordan kan øya på scenen bevege seg på egen hånd – og hva er handlingen, kort fortalt?

Bak scenen-trailer

Hvem er egentlig Rigoletto? Ole Anders Tandberg og Yngve Søberg beskriver operaens mystiske hovedperson.

Nedlastbare bilder

Foto: Erik Berg

Handlingen

AKT 1

Hertugen skryter for hoffet: Han har avstandsflørtet med en ung jente, mens han har vært i kirken utkledd som en fattig student. Da kommer grevinne Ceprano forbi sammen med sin mann, og Hertugen forfører henne i ektemannens nærvær. Hoffnarren Rigoletto håner Ceprano, og foreslår for Hertugen å kvitte seg med slike individer, slik at han kan ture fram som han vil. Hertugen skjeller ut Rigoletto for at han alltid drar en spøk for langt, og stopper ham.

Ceprano hisser opp mennene i Hertugens hoff til en hevnaksjon mot Rigoletto samme natt; han har fått høre at han holder en elskerinne skjult hjemme hos seg selv. Alle ved hoffet hater Rigolettos skarpe tunge og det nære vennskapet han har med Hertugen.
Men først skal de feste!

 

Monterone trenger seg inn på festen. Han raser over overgrepet mot datteren hans; Hertugen har ødelagt både hennes og hans eget liv. Rigoletto spotter Monterone, som svarer med å kaste en forbannelse over ham.
Rigoletto er skrekkslagen.

På veien hjem møter han en leiemorder, Sparafucile, som tilbyr ham sine tjenester. Rigoletto forhører seg om prisen på et mord.

Rigoletto hater sin skjebne i livet: en tilværelse som pukkelrygget, fordervet klovn ved Hertugens hoff. Men hjemme venter datteren Gilda, som han holder innelåst for å beskytte mot omverdenen. Hun er det eneste som gjør livet hans verdt å leve. Bortsett fra noen besøk i kirken lever Gilda totalt isolert. Mens Gilda forgjeves forsøker å få sin far til å fortelle hva som plager ham, holder hun samtidig hemmelig at hun har møtt en ung mann i kirken.

Rigoletto har betalt en kvinne, Giovanna, for å overvåke datteren. Da dukker Hertugen opp og bestikker Giovanna, som slipper Gilda ut. Hertugen er forkledd og presenterer seg som Gualtier Maldè, det var han Gilda så i kirken. De forelsker seg i hverandre, men da de hører noen komme, skynder Hertugen seg vekk.
Gilda sverger evig kjærlighet til den hun tror er en fattig student.

 

I ly av mørket sniker Ceprano seg sammen med hoffet inn på Gilda, i den tro at hun er Rigolettos elskerinne. De overraskes av Rigoletto, som engster seg for Gilda og derfor har kommet tilbake. Hoffet lykkes i å innbille Rigoletto at det er grevinne Ceprano de er ute for å bortføre. Lettet blir han med på denne ondskapsfulle spøken. For sent oppdager Rigoletto at han har deltatt i bortførelsen av sin egen datter.

PAUSE

AKT 2

Hertugen er rasende; Gilda er borte og nå vil han ha hevn. Hoffet forteller ham så om nattens eskapader, og at de har med en gave til ham: Rigolettos elskerinne til fri benyttelse. Hertugen blir fra seg av glede, og forsvinner inn til den han nå forstår er Gilda.

Rigoletto kommer og avslører for hoffet at den de har bortført ikke er hans elskerinne, men hans datter! Han bønnfaller dem om å gi henne tilbake til ham. Slukøret trekker hoffet seg tilbake.

Gilda forteller sin far alt som har hendt. For Rigoletto er det som om lyset i hans liv er slukket. Hun ber ham finne trøst hos den forsonende engelen i himmelen.

Monterone spyr sarkasmer over Hertugen, som har ødelagt hans og datterens liv. Rigolettos hat blusser opp og han lover Monterone at han skal få sin hevn. Gilda forsøker å stagge farens raseri, og ber om nåde for Hertugen, som hun elsker.

AKT 3

Rigoletto tvinger Gilda til å spionere på Hertugen mens denne uttrykker sin grenseløse kvinneforakt, for deretter å overøse en prostituert kvinne, Maddalena, med inderlige kjærlighetserklæringer. Sjokkert går Gilda med på Rigolettos plan: Hun skal iføre seg mannsklær og rømme.

Rigoletto betaler leiemorderen for å myrde Hertugen. Alt går etter planen, til det viser seg at Maddalena har forelsket seg i Hertugen og trygler sin bror, Sparafucile, om at han må få leve. Kan de ikke ta livet av Rigoletto isteden? Sparafucile, som ikke vil drepe sin oppdragsgiver, går motvillig med på et kompromiss: Hvis noen banker på døren før midnatt, skal vedkommende dø isteden.

Forkledd som mann, har Gilda sneket seg tilbake, og overhører disse mordplanene. Hun bestemmer seg for å ofre livet for mannen hun elsker. Da klokken slår sitt tolvte slag banker hun på døren.

Rigoletto får overlevert en sekk med det han antar er liket av Hertugen. Da han oppdager at den inneholder hans datter, vendes hans triumf til en tragedie. Gilda trygler faren om å tilgi Hertugen. Så dør hun.

Monterones forbannelse har gått i oppfyllelse.

Rigoletto er alene i verden.

Intervju med regissøren

En Guds gave til menneskeheten

Tekst: Ingeborg Norshus

Ifølge regissør Ole Anders Tandberg er Rigoletto det nærmeste man kommer det optimale teaterstykket. Etter prøveperioden i Bjørvika har han blitt en nyfrelst Verdi-fan.

Hvem er Rigoletto for deg, Ole Anders, hvordan kan du beskrive ham?

Rigoletto er verdens mest ensomme menneske. Hans selvforakt er større enn alt; han forakter seg selv, den deformerte kroppen, hele livet sitt. Han er fanget i et monsters kropp. Han tvinger datteren Gilda til å leve innelåst og isolert fra omverdenen, i en umenneskelig tilværelse. Hun er det som gir livet hans mening. Han er livredd for å miste henne; hun skal bli det han aldri kunne bli. Derfor stenger han henne inne. Uten at vi får vite hvorfor, nekter han å fortelle henne sitt virkelige navn. Han holder til og med skjult for datteren hva hennes avdøde mor het.

Hvorfor han gjør som han gjør, forblir uforklarlig, og det er kanskje noe av det som gjør dette verket så fascinerende.

Er Rigoletto først og fremst et brutalt monster?

Rigoletto har sannsynligvis vært en utstøtt hele livet, men i rollen som narr har han funnet en plass i hierarkiet, der han har fått status som Hertugens yndling. Dette er noe jeg selv kjenner igjen fra min egen ungdomstid, da det var så viktig å bli populær. Det var alltid en hoven blei der, som ble leder, og en råtten bølle som lederen utnyttet, fordi han var frekk og ekstra jævlig mot de andre. Rigoletto går over streken når det gjelder å behandle andre dårlig, i sin streben etter å bli likt av Hertugen. Det paradoksale er at de andre kaster seg over den som egentlig er lavest på rangstigen, fordi mennesket alltid sparker nedover. Det er Rigoletto som får gjengjelde for Hertugens forbrytelser. Når Rigoletto er alene, hater han seg selv. Bare når han er sammen med Gilda kan han føle seg fri. Hun er som en guddom for ham.

Verdi mente at Rigoletto hadde den beste og mest effektive handlingen han noen gang hadde satt musikk til.

Dramaturgisk er den helt genial. Librettoen burde være pensum på filmskolene. Det er en effektivitet i plottet, som en veldreid thriller!

 

For Verdi var librettoen nærmest alt, når man hadde en god tekst ville resten komme av seg selv, mente han.

Italiensk er et så musikalsk språk, og Verdi må ha komponert som en forlengelse av språket, der musikken blir en slags forstørrelse av det. Det er kanskje derfor italiensk og tysk opera høres forskjellig ut.

Du har tatt handlingen fra 1500-tallets hoff og over i en skog på en øy. Kan du si noe om dette grepet?

Ved et 1500-talls hoff var det en etablert æreskultur, der hevn var en del av et sosialt akseptert regelverk. Man var forventet å duellere i gitte situasjoner. Vi ville finne et miljø der behovet for hevn skyldes menneskelige følelser, et sted nær oss i tid, slik at den døden som er så til stede i Rigoletto, oppleves som vår, og ikke bare som teatrale opera-konvensjoner: et hierarki med bare menn – slik det var i gymgarderoben på ungdomsskolen, med hakkekulturen, mobbingen, lederen av gjengen. Derfor har jeg valgt å ikke være tro mot verkets tid, men mot verkets idé. Døden skulle oppleves som truende og nærværende, slik den må ha vært i Mantova på 1500-tallet, der du risikerte å bli drept dersom du blunket til feil jente på gata.

Jeg så Jonas Åkerlunds film Lords of Chaos, som handler om black metal-bandet Mayhems historie på 80- og 90-tallet. De drev med kirkebranner og mord, lederen kalte seg Greven, de var besatt av døden, døde dyr og hevn. Vi kan tenke oss en slik – for en tilfeldig forbipasserende – livsfarlig gjeng, som lever nærmest lovløst i en skog, med dødelige våpen alltid tilgjengelig siden de driver med jakt, og som kaller sin ukronede leder som Hertugen.

Mange har fremhevet Verdis enestående evne til å bruke musikken til å få frem kontrastene i karakterene, ta for eksempel kvartetten i 3. akt, «Bella figlia dell’amore». Victor Hugo, som skrev skuespillet operaen er basert på, uttrykte misunnelse over hvordan Verdi klarte å få publikum til å få tak i ordene og følelsene hos fire personer samtidig – noe som bare ville blitt kaos i et teaterstykke.

Denne kvartetten er helt fantastisk. Det er så mange historier som blir fortalt på samme tid, og det er utvikling i historiene. Verdi har en kompleksitet i musikken sin som har begeistret meg. Det finnes ikke bare én tolkning, for alle karakterene er også sin egen motsetning. Er for eksempel Rigoletto god eller ond? Og hva med hertugen? Ta Gilda, er hun bare guds beste barn eller en opportun tenåring?

Har du jobbet med Verdis operaer tidligere?

Nei, dette er den første Verdi-operaen jeg har satt opp, og jeg har blitt skikkelig fan! For meg har det vært som å komme hjem. Operaen Rigoletto må være en av Guds gaver til menneskeheten!