Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Leyna Magbutay

Siden Leyna Magbutay kom til Nasjonalballetten i 2007, har hun danset hovedroller i klassiske helaftens balletter som Giselle, Romeo og Julie og Nøtteknekkeren. Andre større roller er Olga i Crankos Onegin, Lescauts elskerinne i MacMillans Manon, Myrtha i Giselle, Sukkerfeen i Nøtteknekkeren, Dryadedronningen i Nurejevs Don Quixote, Den gode fe i Askepott, Micaëla i Scarletts Carmen, prinsessen i hans ballett Ildfuglen og hovedrollen i Vespertine, Dolly i Spucks Anna Karenina, tittelrollen i 2. akt av Bournonvilles La Sylphide og pas de trois i Svanesjøen. Hun har også danset solistrollene i Balanchines Tschaikovsky Pas de Deux, Agon og Symfoni i C (3. og 4. sats).

Magbutay har danset framtredende partier i en rekke moderne balletter, først og fremst i Kylián-balletter som One of a Kind, Bella Figura, Petite Mort, Sweet Dreams, Falling Angels, Wings of Wax, Symphony of Psalms og Sechs Tänze. Hun har danset Spucks Le Grand Pas de Deux, Forsythes The Vertiginous Thrill of Exactitude og Enemy in The Figure, Duatos Por Vos Muero, Without Words og Multiplicity – Forms of Silence and Emptiness, Tetleys Ricercare og Sacre du Printemps, McGregors Chroma og León og Lightfoots Safe as Houses og SH-Boom. Hun har også danset i nyskapte balletter som Ekmans A Swan Lake, Dawsons dancingmadlybackwards, Lees 5 for Silver, Elos Touch og Houghs Epic Short, i tillegg til Wheeldons The Christening Suite, som ble skapt til åpningen av Operaen i 2008.

Magbutay er fra Japan, der hun utdannet seg hos Ana Keates og ved Tokyo Ballet School, før hun dro til Storbritannia og fulltids ballettutdanning ved Elmhurst School of Dance i Birmingham. De siste studieårene der danset hun ved Birmingham Royal Ballet.

Opptredener

Utvalgte tidligere forestillinger