Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

La
Bayadère

Ferdigspilt

En eventyrlig ballettreise

Nasjonalballettens dansere inntar scenen i den sagnomsuste klassikeren.

Helt siden urpremieren i St. Petersburg i 1877 har balletten om tempeldanseren («la bayadère») Nikiya fengslet sitt publikum. Det gjorde også Nasjonalballetten i 2019, da pressen beskrev den som «et mesterverk» – og «klassisk ballett på sitt aller beste».

Versjonen som nå er tilbake på Hovedscenen, ble skapt for American Ballet Theatre av den legendariske danseren Natalia Makarova i 1980. Makarovas La Bayadère har røtter helt tilbake til originaloppsetningen fra 1877. Balletten ble jevnlig satt opp i det gamle Sovjetunionen, og var en del av det russiske repertoaret Makarova vokste opp med. I 1970 søkte hun om politisk asyl i London, under en turné med Kirovballetten, og senere gjorde hun amerikaner av seg.  I Vesten ble La Bayadère først kjent i 1961, da Kirovballetten turnerte med The Kingdom of the Shades.

A love letter to the art of classical ballet

– JENIFER SARVER, BACHTRACK 

En sjelden sjanse til å se klassikeren som ble omdiskutert

Det er flere grunner til at La Bayadère har blitt den sagnomsuste klassikeren den er: De slående vakre ensemblescenene, de virtuose soloene, de store følelsene, og den dypt menneskelige tematikken – alt plassert i en eksotisk eventyrverden.

(…) The Norwegian company's female corps de ballet was absolutely breathtaking in the all-important "Kingdom of the Shades" scene...

– JONATHAN GRAY, DANCING TIMES

Verket inneholder også mye vi i dag ikke kjenner oss igjen i. Av denne grunnen diskuterer balletthus nå om denne og andre klassikere fremdeles har sin rettmessige plass i repertoaret. Med sine eksotiske elementer og opiumsdrømmer gir La Bayadère oss et virkelighetsfjernt tablå av en annen verden — slik 1800-tallets operaer og balletter ofte tilbød publikum en flukt fra virkeligheten og hverdagen: en reise til et magisk sted. 

La 
Bayadère 
er en del av Nasjonalballettens serie De Andre, som gjennom forestillinger, samtaler og debatter reiser spørsmål om kunstens rolle.   

Spektakulære scener

I orientalsk-inspirerte eventyromgivelser kjemper Nikiya og prinsesse Gamzatti om krigerprinsen Solor – med alt de har av virtuos dansekunst. La Bayadère inneholder blant annet The Kingdom of the Shades – den ikoniske drømmescenen med 28 kvinnelige dansere samlet på scenen.

En nesten overveldende forestilling. Alt er stort, dramatisk og vakkert – det er sjelden det serveres så mye bra klassisk dans på én kveld

– FREDRIK RÜTTER, KLASSISK MUSIKK

La Bayadère er en produksjon fra Royal Opera House, Covent Garden i London.

Roller og kunstnerisk team

  • Koreografi
    Natalia Makarova etter Marius Petipa
  • Musikk
    Ludwig Minkus
  • Arrangement
    John Lanchbery
  • Produksjon
    Natalia Makarova
  • Scenografi
    Pier Luigi Samaritani
  • Kostymer
    Yolanda Sonnabend
  • Lysdesign
    John B. Read
  • Videodesign
    59 Productions
  • Iscenesetter
    Agneta Stjernlöf Valcu
  • Musikalsk ledelse
    Emmanuel Siffert
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, Operaorkesteret
    • Nikiya
    • Gamzatti
        • 22. mar. 2022 19:00
        • 30. mar. 2022 19:00
        • 23. mar. 2022 19:00
        • 28. mar. 2022 19:00
        • 4. apr. 2022 19:00
        • 7. apr. 2022 19:00
        • 26. mar. 2022 18:00
        • 5. apr. 2022 19:00
    • Solor
    • Magdaveya
        • 22. mar. 2022 19:00
        • 26. mar. 2022 18:00
        • 30. mar. 2022 19:00
        • 5. apr. 2022 19:00
        • 23. mar. 2022 19:00
        • 28. mar. 2022 19:00
        • 4. apr. 2022 19:00
        • 7. apr. 2022 19:00
    • Bronseidol
        • 22. mar. 2022 19:00
        • 26. mar. 2022 18:00
        • 30. mar. 2022 19:00
        • 23. mar. 2022 19:00
        • 28. mar. 2022 19:00
        • 4. apr. 2022 19:00
      • Vasilii Tkachenko
        • 5. apr. 2022 19:00
        • 7. apr. 2022 19:00

Ballettsjefens hilsen

I ballett er vi opptatt av linjer. Når 27 dansere på rekke og rad gjentar de samme bevegelsene som tempeldanseren Nikiya, bergtar det i all sin enkelhet og presisjon. Denne legendariske scenen fra La Bayadère går som en linje gjennom historien, fra den ble skapt i St. Petersburg i 1877 til i dag, når koreografer skaper abstrakte ballettverk for bevegelsenes og musikkens skyld. 

Versjonen vi setter opp, er skapt av den verdenskjente ballerinaen Natalia Makarova. I 1970 søkte hun politisk asyl i London, da hun var på turné med det som den gang het Kirov-balletten. Senere gjorde hun amerikaner av seg, og i 1980 fikk hennes oppsetning av La Bayadère premiere på American Ballet Theatre. Dette var hennes gave til Vesten: å dele ballettarven hun var vokst opp med. 

Det kan være flere grunner til at et verk overlever gjennom århundrene. La Bayadère inneholder koreografisk slående partier, som i tillegg til å være vakre har noe tidløst og abstrakt over seg. Balletten ble skapt av Marius Petipa i samme epoke som han koreograferte Svanesjøen, Nøtteknekkeren og Tornerose. Alle disse ballettene er preget av datidens holdninger, og viser en grunnleggende fascinasjon og kunnskapsløshet om andre kulturer. De representerer virkelighetsflukt og stereotypier, men har også øyeblikk som selv i sin opphøyde form kan oppleves som dypt menneskelige. Balletten du nå skal se, kan ikke settes opp uten å kontekstualiseres, og hos oss har den fått følge av et sideprogram med annen kunstnerisk programmering, åpen prøve og debatt.

52 år etter at Makarova forlot St Petersburg og Russland for Vesten, setter vi igjen opp La Bayadère i Oslo. Igjen er mennesker på flukt i Europa. Vi står samlet med våre kolleger i inn- og utland i fordømmelsen og fortvilelsen over krigen i Ukraina. Alle samarbeid med statsfinansierte russiske kunst- og kulturinstitusjoner fryses eller avvikles. Samtidig åpner vi dørene for kunstnere på flukt, fra Ukraina og fra regimet i Moskva. Flere av disse kunstnerne vil du kunne oppleve på våre scener de nærmeste månedene. 

Det føles viktigere enn noensinne å verne om kunst, mennesker og ytringer. De ytringene vi samles om og de som splitter oss. De uttrykk vi liker og ikke liker. Historien gjentar seg på verst tenkelige vis, og på scenen står kunstnere side ved side og gjenfortolker. I selve forestilingsøyeblikket møtes disse lagene, av historie og fortolking, mellom betrakter og perspektiv. Endelig er teatersalen igjen et sted å samles.

Velkommen inn!

Ballettsjef Ingrid Lorentzen 

 

 

 

De Andre

La Bayadère er en del av Nasjonalballettens serie De Andre, sammen med verk skapt i vår tid.Felles for verkene, et nesten hemningsløst blikk på de andre, et annet sted og en annen tid. Hva sier dette blikket om oss selv? Og hvordan skal vi som samfunn forholde oss til den klassiske kulturarven, med datidens holdninger og stereotypier?

Vi vil bidra ved å vise spennet i scenekunsten, med forestillinger, panelsamtaler og diskusjon, fra gamle eventyrballetter til filmvisninger. Med serien De Andre ønsker vi å belyse, bidra til et ytringsrom og invitere til debatt.

Lyd og bilde

 

Hedda Høgåsen-Hallesby om orientalisme og ulike måter å se scenekunst på.

Debatt, podkast

I La Bayadère kan du se en av de aller vakreste scenene i klassisk ballett, virtuos dans og stort menneskelig drama, men også en eksotisk verden med stereotypier. Er det riktig av oss å sette den opp? Internasjonalt går debatten om La Bayadère bør kastes på den historiske skraphaugen eller om den har sin rettmessige plass i repertoaret. Etter Russlands invasjon av Ukraina, spørres det også om russiske verk bør boikottes. Begge temaer undersøkes når vi 19. mars inviterete til debatt ledet av Anne Grosvold.

 

Introduksjon

Her forteller tidligere ballettdanser Lene Skalleberg om verkets historie.

Alle episodene av Operaen på øret kan du høre på Spotify, Soundcloud eller der du pleier å høre podkaster.

Nedlastbare pressebilder

Foto: Erik Berg / Den Norske Opera & Ballett