Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Askepott

Ferdigspilt
Ballettdanser Melissa Hough i Askepottkostyme, på tåspiss Melissa Hough / Foto: Erik Berg

Feel-good-ballett for hele familien

Eventyret om fattigjenta som blir prinsesse, levendegjøres av Nasjonalballetten.

Denne eventyrballetten har imponerende dans, humor og stor musikk. I sentrum står drømmeren Askepott, som plages av stesøstrene sine, men er modig nok til å stå opp mot dem, og som drar på ball og forelsker seg hodestups i prinsen.  

Nasjonalballettens versjon er signert Ben Stevenson, og byr på en liten tvist: Rollene som Askepotts onde stesøstre danses av mannlige dansere. 

En fortelling som gir håp 

Det finnes flere enn 1500 versjoner av Askepott-historien verden over – og det er kanskje ikke så rart. Hvem håper vel ikke at noe uventet og fantastisk en dag skal skje? Ben Stevensons koreografi danses i balletthus i mange land. Han ønsket å skape en Askepott vi kan kjenne oss igjen i: «Trass i at mange ikke kan ta en piruett, vil de kjenne seg igjen i kjærlighet og mot», sa han.  

Brødrene Grimms eventyr om Askepott Les eventyret

Den store ballettkomponisten Sergej Prokofjev 

Etter den gedigne suksessen med Romeo og Julie, fikk Prokofjev i 1940 oppdraget å lage musikk til Askepott. Andre verdenskrig satte en stopper for planene, men i 1945 fikk den endelig sin urpremiere i Bolsjoj-teatret i Moskva. Selv sa han at han i musikken hadde forsøkt å fargelegge karakterene – den sarte og drømmende Askepott, den sky og underkuede faren, den onde stemoren, de egoistiske søstrene og den lidenskapelige unge prinsen – slik at tilhørerne skulle ta del i deres gleder og sorger. 

Prokofjevs arbeid med Askepott Les artikkelen

Anmeldersitater

Klassisk Musikk, Fredrik Rütter 

«Dirigent Alexei Baklan driver Operaorkesteret frem til musikalsk nytelse og presisjon. Han gir danserne presise tempi, og Prokofjevs vakre musikk kommer absolutt til sin rett.»

«Yolanda Correas tåspiss er nærmest perfekt, og hun har styrken og evnen til lange balanser som gjør at hun får trukket de lange linjene helt ut.» 

«Silas Henriksen og Marco Pagetti tar det helt ut som stesøstrene.» 

«Gakuro Matsui er en spenstig og fantastisk spinning hoffnarr. Hans mange piruetter og luftige splitthopp kan ta pusten fra en. Det ser så lett ut.»

Vår holdning til historiske russiske verk

Vi fordømmer Russlands invasjon av Ukraina. Kunst- og kulturfeltet forvalter en stor kanon av historiske verker skapt i eller rundt Russland, være seg musikk, scenekunst, litteratur, billedkunst etc. Vi anbefaler ikke boikott av denne kulturarven, på samme måte som vi heller ikke boikotter andre historiske verk skapt av kunstnere som har levd i andre land i en annen tid. Les mer!

 

Gratis introduksjon en time før forestilling

Handling

Askepott bor sammen med stemor og stesøstre som behandler henne dårlig. En dag inviteres det til kongelig ball, men Askepott får ikke lov til å dra. Da resten av huset har dratt dukker det opp en god fe som forvandler Askepott til en vakker prinsesse og hun drar på ballet likevel. Her danser hun med Prinsen, mister en glassko – og resten av historien kan du lese her.

Askepotts stemor broderer ivrig på et skjerf hun skal bære på slottsballet samme kveld. Faren er også i rommet, og stesøstrene erter ham hensynsløst. Askepott kommer inn og stopper dem. De blir rasende på henne og stemoren gir henne ordre om å gjøre rommet rent. Stesøstrene drar faren ut av rommet, mens Askepott finner frem feiekosten. Hun tar frem fra gjemmestedet et portrett av sin avdøde mor og ser lengselsfullt på det. Faren kommer tilbake og blir full av samvittighets­nag, da han ser likheten mellom Askepott og hans første hustru. Hans datter forsøker kjær­lig å trøste ham, men de blir skilt fra hverandre av stesøstrene, som også stjeler portrettet.

Plutselig går døren opp, og inn kommer en gammel tiggerkone. Stemoren gir henne bildet av Askepotts mor for å bli kvitt det, men den gamle konen ser likheten mellom Askepott og kvinnen på bildet og gir det tilbake til Aske­pott. Hun gir konen litt brød; konen tar imot og går.

En skredder og en parykkmaker kom­mer for å pynte stesøstrene til ballet, etter­fulgt av en dansemester som har den umulige oppgaven å lære stesøstrene å danse.

Hele familien drar avgårde til ballet, unn­tatt Askepott, som må bli igjen hjemme. Hun forsøker å trøste seg selv med å late som om feiekosten er hennes dansepartner, men følel­sene overmanner henne og hun brister i gråt. I dette øyeblikk kommer den gamle konen tilbake, forandrer seg til Den Gode Fe og for­vandler kjøkkenet om til en skog med insekter feiende rundt.

Den Gode Fe gir Askepott et par glass­sko, og Vårfeen, Sommerfeen, Høstfeen og Vinterfeen danser for henne mens de forandrer årstiden. Askepotts filler blir til en vakker kjole, men Den Gode Fe viser henne klokken og advarer henne om at ved midnatt vil den vakre kjolen igjen bli til filler. Deretter forvandler hun et gresskar og fire firfirsler om til en vogn med hester og Askepott blir kjørt til ballet som en prinsesse.

På slottet tar en hoffnarr imot ballgjestene, som alle blir forbløffet over stesøstrenes oppførsel. Prinsen gjør sin entré og hilser de ankomne, hvorpå han etter tur galant engasjerer begge søstrene opp til dans. De andre gjestene lar seg more og i samme stund blir ballet avbrutt av Askepotts ankomst, og prinsen blir umiddelbart forelsket i henne.

Gjestene blir tilbudt appelsiner, den mest sjeldne frukten i landet, og da den ene av ste­søstrene ikke får, gir Askepott henne sin egen, uten at stesøstrene oppdager hvem hun er. Mens Askepott og prinsen danser sammen slår klokken tolv. Askepott styrter ut av ballsalen mens klærne hennes blir til filler. Prinsen klarer ikke å holde henne tilbake, men finner en av glass­skoene som hun har mistet under flukten.

Tilbake i kjøkkenet husker Askepott bal­let som om det var en drøm, men finner den ene glass­skoen i en av lommene sine. Raskt gjemmer hun den, idet stesøstrene kommer tilbake og stolt viser frem appelsi­nene prinsen gav dem.

Stemoren annonse­rer prinsens ankomst. Han kommer ifølge med narren og hoffolkene, for å lete etter eieren av glass­skoen. Da prinsen oppdager Askepott, som sjenert sitter ved peisen, ber han faren hennes om at hun også får prøve skoen. Idet hun går mot ham faller den andre skoen ut av lommen.

Prinsen blir overlykke­lig over å ha funnet henne igjen, og ber henne om å gifte seg med ham. Askepott tilgir ste­moren og stesøstrene for deres ondskap. Da prinsen gir glass­skoen tilbake til Den Gode Fe, forvandles kjøkkenet til en magisk lysning hvor Askepott og prinsen danser romantisk. Gjestene kommer tilbake for å hilse den nye prinsessen på hennes forlovelsesdag.

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Koreografi
    Ben Stevenson OBE (Den britiske imperieordenen)
  • Musikk
    Sergej Prokofjev
  • Scenografi og kostymer
    David Walker
  • Lysdesign
    John B. Read
  • Musikalsk ledelse
    Alexei Baklan
  • Iscenesetter
    Dominic Walsh
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, elever fra Ballettskolen, Operaorkestret
    • Askepott
        • 28. jan. 2023 18:00
        • 3. feb. 2023 19:00
        • 14. feb. 2023 19:00
        • 31. jan. 2023 19:00
        • 5. feb. 2023 18:00
        • 8. feb. 2023 19:00
        • 9. feb. 2023 19:30
        • 16. feb. 2023 18:00
        • 18. feb. 2023 18:00
        • 23. feb. 2023 18:00
    • Prinsen
        • 28. jan. 2023 18:00
        • 3. feb. 2023 19:00
        • 14. feb. 2023 19:00
        • 31. jan. 2023 19:00
        • 5. feb. 2023 18:00
        • 8. feb. 2023 19:00
        • 9. feb. 2023 19:30
        • 16. feb. 2023 18:00
        • 18. feb. 2023 18:00
        • 23. feb. 2023 18:00
    • Stesøster 1
        • 28. jan. 2023 18:00
        • 3. feb. 2023 19:00
        • 9. feb. 2023 19:30
        • 14. feb. 2023 19:00
        • 16. feb. 2023 18:00
        • 31. jan. 2023 19:00
        • 5. feb. 2023 18:00
        • 8. feb. 2023 19:00
        • 18. feb. 2023 18:00
        • 23. feb. 2023 18:00
    • Stesøster 2
        • 28. jan. 2023 18:00
        • 3. feb. 2023 19:00
        • 9. feb. 2023 19:30
        • 14. feb. 2023 19:00
        • 16. feb. 2023 18:00
        • 31. jan. 2023 19:00
        • 5. feb. 2023 18:00
        • 8. feb. 2023 19:00
        • 18. feb. 2023 18:00
        • 23. feb. 2023 18:00
    • Den Gode Fe
    • Hoffnarr
        • 28. jan. 2023 18:00
        • 8. feb. 2023 19:00
        • 14. feb. 2023 19:00
        • 16. feb. 2023 18:00
        • 18. feb. 2023 18:00
        • 23. feb. 2023 18:00
        • 31. jan. 2023 19:00
        • 5. feb. 2023 18:00
        • 3. feb. 2023 19:00
        • 9. feb. 2023 19:30

Biografier kunstnerisk team

Koreografi Ben Stevenson
Scenografi og kostyme David Walker
Lysdesign John B. Read
Iscenesetter Dominic Walsh
Dirigent Alexei Baklan

Om Sergej Prokofjev

Ballettsjefen om Askepott


Til deg som skal på Askepott for første gang! 

Nå skal du møte drømmeren Askepott: Hun som aldri gir opp håpet om at det skal bli bedre og at noe fantastisk og uventet skal skje. Hun trengs fortsatt.  

Ser du Askepott for deg? Kanskje får du et bilde av hun som er så snill med dyrene at musene og fuglene syr en kjole til henne, slik som i Disneys Askepott fra 1950? Eller snakker hun tsjekkisk og er en kløpper på å ri og jakte? Slik som i filmen Tre nøtter til Askepott fra 1973, som mennesker i 15 land har tradisjon for å se hver jul. Hun så helt sikkert annerledes ut i de indre bildene til kinesere på 800-tallet, men det var i kinesisk litteratur hun først dukket opp. 1500 ulike versjoner av fortellingen om Askepott kjenner vi til i dag.  

Vår Askepott har mistet moren sin og faren hennes har giftet seg på nytt. Askepott plages av stesøstrene sine, men er modig nok til å stå opp mot dem. Ved hjelp av fem feer drar Askepott på ball, forelsker seg i prinsen, slik han gjør i henne – og de forlover seg. Den gode Askepott tilgir attpåtil stemoren og stesøstrene for det slemme de har gjort med henne. 

Likevel handler vår ballett ikke bare om kjærlighet, mot, og godhet. Den er full av vakker klassisk dans, har en god porsjon tull og tøys, særlig utført av stesøstrene som danses av noen av våre dyktige mannlige dansere – og ikke minst stor musikk av Sergej Prokofjev. Hør gjerne godt etter når de ulike karakterene er på scenen. Kan du høre at Prokofjev fargelegger dem i musikken? 

Akkurat som fortellingen om Askepott er verdensomspennende, er ballettkunsten internasjonal og grenseoverskridende. Hun som danser Askepott for deg i kveld er enten japanske Haruka Sassa, norske Grete Sofie Borud Nybakken, amerikanske Melissa Hough eller cubanske Yolanda Correa. Sistnevnte er endelig tilbake hos oss etter å ha danset flere år ved det anerkjente Staatsballett Berlin. Og samtidig som du sitter her i Oslo i dag, kan det være at publikum i byer i andre land ser den samme dansen. Vår eventyrballett er signert britiske Ben Stevenson, og hans koreografi danses i balletthus på flere kontinenter.  

Senere denne vinteren og våren blir det blant annet nyskapt dans av Emma Portner og dans om flyktingkrisen av Crystal Pite, men vi åpner sesongen med drømmeren Askepott og en eventyrballett for hele familien.  

Velkommen! 

Ingrid Lorentzen,
ballettsjef