Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Elektra

Ferdigspilt
Kvinne med øks i blått lys foran hus Foto: Adam Olsson

Traume, tragedie, thriller og triumf

I et slitent barndomshjem ved Oslos utkant finner et grusomt hevndrap sted. Richard Strauss’ heftige musikk møter Ole Anders Tandbergs nye versjon av den gamle fortellingen om Elektra.

Elektra dyrker sin døde far og drømmer om at broren skal komme hjem og drepe moren. Velkommen til et skikkelig familiedrama – der drømmen blir til en brutal og blodig virkelighet. 

Gun-Brit Barkmin / Foto: Erik Berg
Gun-Brit Barkmin / Foto: Erik Berg


Richard Strauss skrev denne korte og intense operaen i 1909 – kort tid etter at Freud ga ut sine bøker om det underbevisste, traumer og seksualitet. Den slo ned som en bombe i musikklivet og røsker fortsatt kraftig i oss.
 

Uhyggelig vellykket operatragedie. Operaens oppsetning [...] setter seg i kroppen.

– HILD BORCHGREVINK, DAGSAVISEN

Richard Strauss' absurde mesterverk Les intervjuene

Teksten er av Hugo von Hofmannsthal – en dominerende stemme fra forrige århundreskiftes tyske ekspresjonisme.  Selv om det er en gjendiktning av Sofokles’ klassiske greske tragedie, er Hofmannsthals Elektra helt unik.  

Utdrag fra brev mellom to mestere Les artikkel

Enorm musikk 

På scenen står sterke stemmer; i graven lever et stort og vilt dyr av et orkester under ledelse av Petr Popelka.  

Elektra byr på hardtslående, høyspent musikk du ikke kan oppleve noe annet sted enn i operasalen. 

Tandberg er tilbake 

Regissør Ole Anders Tandberg er kjent for suksesser både på teater- og operascener. De siste årene har han vunnet Hedda-prisen for ‘beste regi’ med Havboka, og høstet strålende kritikker, blant annet for Poppeas kroning, Rigoletto og Lady Macbeth fra Mtsensk ved Den Norske Opera & Ballett. 

Ole Anders Tandberg: Alle har et problematisk forhold til sine foreldre Les intervju

Tandberg og hans kunstneriske team setter ofte handlingen et sted vi kjenner. Elektra får utspille seg ved et hus du sikkert har sett – det du går litt ekstra fort forbi – på vei hjem, en sen vinterkveld ...  

Hvorfor grøsser scenografen når han ser enkelte ferdighus? Les intervju

Dette sier anmelderne

Aksel Dalmo Tollåli, Aftenposten:

«Jeg tror knapt jeg har hørt dem [Operaorkestret] spille bedre.»

«Stemmen [til Elisabeth Teige] har en enorm kraft og skjønnhet, samtidig som hun mestrer den teknisk krevende musikken med stor overbevisning.»

«[...] Orestes, stødig og fantastisk vakkert sunget av Yngve Søberg.»

Hild Borchgrevink, Dagsavisen:

«Sammen med dirigent Petr Popelka står regissør Ole Anders Tandberg i spissen for et team som virkelig vil noe med Richard Strauss’ Elektra

«Uhyggelig vellykket operatragedie.»

Olav Egil Aune, Vårt Land:

«Elektra, en granittblokk av en opera med tettvevd musikk og drama over alle bredder, spilles på operaen i Oslo. Det går til seier.»

«En stjernekvartett av sangere.»

Gratis introduksjon en time før forestilling

Kunstnerisk team og medvirkende

Her kan du se fullstendig rolleliste:

Rolleliste Elektra 10. februar.pdf

  • Musikk
    Richard Strauss
  • Libretto
    Hugo von Hofmannsthal
  • Musikalsk ledelse
    Petr Popelka
  • Regi
    Ole Anders Tandberg
  • Scenografi
    Erlend Birkeland
  • Kostymer
    Maria Geber
  • Lysdesign
    Clement Irbil
  • Medvirkende
    Operakoret, Operaorkestret
    • Elektra
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • Klytaimnestra
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • Krysotemis
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • Aigistos
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • Orestes
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • Orestes’ ledsager
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • Den fortrolige / Oppsynsdamen
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 10. feb. 2023 19:00
      • Juhee Kang
        • 7. feb. 2023 19:00
    • En ung tjener
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • En gammel tjener
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • 1. tjenestepike
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 10. feb. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 7. feb. 2023 19:00
    • 2. tjenestepike
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • 3. tjenestepike
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
    • 4. tjenestepike / Slepbærer
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
    • 5. tjenestepike
        • 21. jan. 2023 18:00
        • 24. jan. 2023 19:00
        • 27. jan. 2023 19:00
        • 1. feb. 2023 19:00
        • 4. feb. 2023 18:00
        • 7. feb. 2023 19:00
        • 10. feb. 2023 19:00

Handling

Elektra er besatt av tanken på å hevne sin døde far, Agamemnon, som er myrdet av sin kone Klytaimnestra og hennes elsker Aigist. Men Elektra må vente til broren Orestes har kommet hjem: Det er han som skal drepe moren! Han ble sendt vekk som barn, rett etter drapet på faren.

Tjenestepikene håner Elektra, som er utstøtt og alene. Den eneste som forblir lojal mot Elektra er den yngste, som derfor blir straffet for sin ulydighet.

Elektra påkaller sin døde fars ånd, og maner fram bildene av drapet på ham. I et syn ser hun for seg den dagen da hun og søsknene skal få sin blodige hevn.

Søsteren Krysotemis advarer Elektra om at moren har planlagt å stenge henne inne. Krysotemis lengter etter et liv i kjærlighet og ro; hun ønsker bare å stifte familie, men er redd hun står overfor samme skjebne som sin søster. Derfor anklager hun Elektra, som hun mener er ansvarlig for hele situasjonen.

Klytaimnestra forfølges av mareritt om at Orestes kommer tilbake for å hevne sin far. Hun spør datteren om hvordan hun kan få ro. Elektra sier det finnes et offer som kan befri henne fra marerittene. Da moren, full av håp, spør hvem som må drepes, svarer Elektra at det er Klytaimnestra selv som må dø. Etter at Elektra har utdypet sine hevnplaner, kommer bud om at Orestes er død. Klytaimnestra ler foraktelig av sin datter, og forsvinner inn.

Elektra er nå fast bestemt på å gjennomføre sine planer mot Klytaimnestra og Aigist bare ved hjelp av Krysothemis, men hun vil ikke bli med på det.

En fremmed dukker opp, og hevder at han er budbringeren som forteller om Orestses’ død. Da Elektra forbanner ham og sier hvem hun er, avslører budbringeren at han selv er Orestes, som har vendt tilbake for å hevne sin far, Agamemnon. Før Elektra rekker å gi ham øksen, som hun vil skal være hevnvåpnet, har han gått inn til Klytaimnestra. Der innefra høres morens dødsskrik, som gir Elektra den tilfredsstillelsen hun har lengtet etter.

Da Aigist kommer, hilser Elektra ham med tilgjort vennlighet. Hun lyser for ham, slik at han kommer seg inn i huset, der Orestes venter på ham.

Krysotemis kommer ut og forteller hva broren har utført inne i huset. Elektra feirer og danser til hun faller død om.

Operasjefen om Elektra

Kjære publikum,  

Elektra er ingen stor opera hva lengde angår; på mindre enn av to timer tas vi med i en følelsesmessig tour de force. På alle andre måter er den en mastodont. Richard Strauss er en av de største orkestratorer som har levd, og i dette verket viser han hvordan han behersker orkestret til fingerspissene. Det er nesten ikke mulig å få plass til flere mennesker i orkestergraven; 97 musikere sitter tett i tett og spiller musikk som samtidig er enormt kompleks, men likevel direkte og umiddelbar.  

Sammen med Hector Berlioz skrev Richard Strauss en avhandling om instrumentering, der de tok for seg hvert enkelt instrument i symfoniorkestret. De behandlet dem som personligheter, med sine unike karakterer. Det hører vi i Elektra, der det ikke er full vreng hele tida, men der enkeltinstrumenter – inkludert spesielle instrumenter som wagnertuba og heckelfon – får tre fram med sine unike klanger. I Elektra hører vi også Strauss’ talent for musikalske ideer og hans særegne tonespråk, mellom det klassiske og moderne. Vi kan kjenne igjen både elementer fra Salome, som hadde premiere fire år før Elektra, og fra Rosenkavaleren, som kom to år senere. Det er særegent, ekstravagant, virtuost og balansert.  

Vi er glade for å ha fått Petr Popelka til å dirigere denne mastodonten av et verk. Det var et stort ønske fra Operaorkesteret å jobbe med Popelka, som i likhet med Strauss både kjenner hver enkelt stemme og har forståelse av kompleksiteten i helheten. Regissør Ole Anders Tandberg har en liknende evne til å behandle hver av karakterene vi møter som enkeltmennesker med sin psykologiske utvikling, samtidig som han får fram hvilke krefter som oppstår mellom oss. 

På scenen står et sangerlag som demonstrerer hvilken kraftprestasjon opera kan være, fra de helt unge som har sin debut, til de mer erfarne, som har sunget Strauss’ musikk gjennom en lengre sangkarriere. For en sanger er dette musikk å vokse med, der komponisten tilbyr et spenn av roller å utvikle seg i: fra tjenestejente til Krysotemis til Elektra – som er en av de aller mest krevende rollene som finnes i sopran-repertoaret.  

Elektra er også en historie vi alle kan vokse med – mot en større forståelse av krefter i oss selv. Umiddelbart virker den voldsom og ekstrem, mørk og skremmende. Samtidig rommer den forbudte, ambivalente og komplekse følelser vi alle kan kjenne på innimellom, som vi helst ikke vil snakke om. I møte med opera kan vi få se og høre dem utspille seg, og skjønne at vi ikke er alene om dem.  

Velkommen! 

Randi Stene,  
operasjef 

 

Lyd og bilde

Skummelt, dramatisk og heftig familiedrama

Elisabeth Teige om å synge i Elektra

Introduksjon

Hør Hedda Høgåsen-Hallesby fortelle om Richard Strauss' mektige verk – i Ole Anders Tandbergs regi.

Her finner du tekstversjon av introduksjonsforedraget.

Operaen på øret hører du der du pleier å laste ned podkaster.

Dirigent Petr Popelka om musikken

Premieresamtale

Her kan du høre premieresamtalen i forkant av premieren, med operasjef Randi Stene, regissør Ole Anders Tandberg, professor i psykologi Siri Gullestad og dramaturg Hedda Høgåsen-Hallesby.

Operaen på øret hører du der du pleier å laste ned podkaster!

Slik reagerte elever fra Rønningen folkehøgskole og Munch VGS etter forestillingen:

Nedlastbare bilder