Hopp til hovedinnhold
Min side Handlekurv

Wayne McGregor:

Jocasta’s Line

Foto: Paul Scala, Courtesy Studio Wayne McGregor
Kjøp
Spilles
13. september–​4. oktober
Scene
Hovedscenen
Varighet
2 t 10 min / 1 Pause

En skjebnesvanger slektslinje

Banebrytende Sir Wayne McGregor bringer klassisk tragedie, samtidsballett og moderne musikk sammen i en stor teatralsk installasjon – en verdenspremiere hvor Nasjonalballetten forener krefter med Nasjonaloperaen.

Mytologisk og storslått 

Det er en begivenhet at den betydningsfulle koreografen og regissøren Sir Wayne McGregor legger en verdenspremiere til Den Norske Opera & Ballett. Når hans helt nye storverk finner veien til Hovedscenen, kreves innsats fra både Nasjonalballetten, Nasjonaloperaen og Operaorkestret. 

I Jocasta’s Line flettes to greske tragedier sammen: Oedipus Rex og Antigone. Samy Moussa komponerer helt ny musikk til Antigone, mens Oedipus Rex blir satt til Igor Stravinskys originale partitur fra 1927. 

Hvem er Jocasta? 

I gresk mytologi er Jocasta – eller Jokaste på norsk – datter av Menoeceus og dronning av Theben i det antikke Hellas. Da hun gifter seg med det som skal vise seg å være sønnen Ødipus, overføres en irreversibel ulykke til neste generasjon. 

Wayne McGregor gir et gripende, moderne bevegelsesspråk til de klassiske tragediene til Jocasta, Ødipus og deres datter Antigone: Dette er historiefortelling gjennom ballett, uten et narrativ fra A til Å, men gjennom en scenisk opplevelse der sangerne og danserne avslører sine egne versjoner av sannheten. 

Mektig med herre- og kvinnekor 

I Oedipus Rex (1927), Stravinskys monumentale opera-oratorium på latin, er den antikke byen Theben plaget av pesten. Den eneste måten å få slutt på lidelsen, er å finne og straffe han som myrdet den forhenværende kongen. 

Under press fra sine desperate undersåtter begir kong Ødipus seg ut på leting etter morderen. Snart oppdager han den grufulle sannheten: Han er selv skyldig i drapet, og er gift med sin egen mor. 

Mens Stravinskys oratorium tildeler herrekoret en nøkkelrolle, løfter den kanadiske komponisten Samy Moussa fram kvinnekoret i sin nyskrevne komposisjon. Hans Antigone, sunget på gammelgresk, dreier seg om tragedien til Ødipus’ datter. 

Tidløse temaer i moderne lys 

Med sin unike stil og sitt samarbeid med kunstnere fra forskjellige felt, har Sir Wayne McGregor flyttet grensene for samtidsdans og brakt den til nye høyder. 

– Den utrolige nøysomheten, den foruroligende skjønnheten og den eksplosive energien i Stravinskys Oedipus Rex åpner for tolkning gjennom dans, forteller den verdenskjente koreografen og regissøren – som har høstet mang en prestisjetung pris for arbeidene sine. 

– Ved å kombinere dette verket med Samy Moussas nye Antigone for orkester og kvinnekor, peiler vi oss inn på en ny kreativ bane av inspirasjon og innovasjon, føyer McGregor til, – et rom mellom det kjente og det ukjente, og mellom historiefortelling og opplevelse, hvor tidløse temaer blir presentert i et moderne lys. 

Om Wayne McGregor  Skjul Vis mer

Koreografen og regissøren Sir Wayne McGregor er kjent for sitt nyskapende, banebrytende arbeid og tverrfaglige tilnærming, og for å ha flyttet grensene for samtidsdans og brakt den til nye høyder. Med sin unike stil og samarbeid med kunstnere fra forskjellige felt, har han etterlatt en varig innvirkning på dansens verden. 

Han er etterspurt som koreograf for teater, film, musikk, mote, TV – og som operaregissør. Til sammen har han koreografert og regissert over 160 verk, inkludert over 40 verk for Studio Wayne McGregor, og mer enn 20 verk for The Royal Ballet i London, hvor han har vært huskoreograf siden 2006. I 2022 koreograferte han ABBA Voyage, den revolusjonære konserten som brakte de svenske popsensasjonene tilbake på scenen i en enestående virtuell avatar-forestilling. 

McGregor (f.1979) kommer fra Stockport i England, og utviklet tidlig en lidenskap for dans. Han trente ved Jos Dolstra School of Dancing og ble senere utdannet ved Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. 

I 1992 grunnla McGregor sitt eget dansekompani, Random Dance, som senere er kjent som Studio Wayne McGregor. Med denne plattformen har han realisert sine koreografiske visjoner og samarbeidet med et mangfold av kunstnere, inkludert musikere, billedkunstnere og vitenskapsmenn. Denne tverrfaglige tilnærmingen har resultert i forestillinger som flytter grensene for bevegelse, og utforsker skjæringspunktet mellom kunst, vitenskap og teknologi. 

McGregors koreografiske stil beskrives ofte som dynamisk, atletisk og flytende. Han er kjent for sin bruk av intrikate og ukonvensjonelle bevegelsesvokabular, og kombinerer klassiske ballett-teknikker med moderne gester. Arbeidene hans utforsker ofte temaer som menneskelig bevissthet, identitet og forholdet mellom kropp og teknologi. McGregors evne til å sømløst integrere teknologi i koreografien sin, har gitt ham et rykte som pioner på området. 

Gjennom sin karriere har McGregor hatt oppdrag fra prestisjetunge dansekompanier rundt om i verden. Han har skapt verk for anerkjente kompanier som Paris Opera Ballet, The Royal Ballet i London, Alvin Ailey American Dance Theater, La Scala Ballet og American Ballet Theater. Arbeidene hans har blitt framført på noen av verdens mest prestisjefylte scener. Han er dessuten Director of Dance ved Veneziabiennalen. 

Les mer om Sir Wayne McGregor på Studio Wayne McGregors nettsider. 

  • Jocasta’s Line er en del av Ultima – Oslo Contemporary Music Festival.
  • Co-produksjon med Dutch National Opera & Ballet

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Koreografi og regi
    Wayne McGregor
  • Musikk
    Igor Stravinsky, Samy Moussa
  • Scenografi og kostymedesign
    Vicki Mortimer
  • Lysdesign
    Lucy Carter
  • Videodesign
    Akhila Krishnan
  • Musikalsk ledelse
    Koen Kessels, Charlotte Politi
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, Nasjonaloperaen, Operakoret, Operaorkestret
    • Oedipus
      • Paul Appleby
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Jocaste
      • Sarah Connolly
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Creon
      • Michael Mofidian
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Tiresias
      • Rafal Siwek
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Le Berger
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
    • Le Messager
        • 13. sep. 2025 18:00
        • 17. sep. 2025 19:00
        • 19. sep. 2025 19:00
        • 23. sep. 2025 19:00
        • 26. sep. 2025 19:00
        • 27. sep. 2025 18:00
        • 1. okt. 2025 19:00
        • 3. okt. 2025 19:00
        • 4. okt. 2025 18:00
Pris
150–890 kr
  • Lørdag 13. september
    18:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Onsdag 17. september
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Fredag 19. september
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Tirsdag 23. september
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Fredag 26. september
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Lørdag 27. september
    18:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Onsdag 1. oktober
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Fredag 3. oktober
    19:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg
  • Lørdag 4. oktober
    18:00 / Hovedscenen
    Ikke i salg

Pauseservering

Unngå kø og forhåndsbestill pauseservering. NYHET! Nå kan du bestille sittende pauseservering i Brasserie Opera. Alle forhåndsbestillinger settes fram og sorteres alfabetisk på bestillers etternavn. Det er ikke anledning til å ta med mat og drikke inn på forestilling.
Vinglass på en bardisk i Operaen Foto: Fursetgruppen

Hvordan forberede deg til forestilling

En time før forestilling er det en halvtimes gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret. Introduksjonen finner du også under tittelen «Operaen på øret» – der du pleier å laste ned podkaster. Publiseres rett før premiere.
Mennesker i en sal ser på bildet på en skjerm Foto: Erik Berg