Introduksjon til Day after Yesterday
Hør Frida Steenhoff Hov fortelle om Kylián og ballettene han har skapt til denne forestillingen.
Nasjonalballetten inviterer til Kylián-festival! I Day after Yesterday skuer vi tilbake og får et etterlengtet gjensyn med Kylián-klassikerne Forgotten Land, No More Play, Petite Mort og Symphony of Psalms.
Moderne ballett uten handling, men spekket med poesi, oppfinnsomhet og musikalitet: Jiří Kylián har fornyet balletten som kunstart. Nå feirer vi hans virke med to forskjellige forestillinger, som demonstrerer spennvidden i arbeidene hans. I Day after Yesterday opplever du fire klassikere fra den tidlige perioden av hans kunstnerskap, alle framført med fullt orkester og på et av dem også med Operakoret.
(...) danserne er alltid i toppform (om Petite Mort)
Chroniques de Danse v/Antonella Poli
Forgotten Land (1981) utforsker minner, hendelser og mennesker som over tid går tapt eller blir glemt, til musikk av Benjamin Britten. Edvard Munch-maleriet Livets dans, som viser en kvinne i tre livsstadier, var til stor inspirasjon for Kylián da han skapte dette verket.
No More Play (1988) er også inspirert av kunsten, nærmere bestemt av en liten skulptur av Alberto Giacometti: et lett deformert brettspill, og to trestykker som ligner menneskelige figurer. «Når du spiller dette mystiske spillet, begynner du å lære spillereglene – men noen ganger er det for sent», røper Kylián om stykket.
I Petite Mort (1991) ser vi seks kvinner og seks menn alternere mellom duetter og gruppesekvenser, til musikk fra to av Mozarts mest populære pianokonserter. Petite mort, oversatt fra fransk, betyr «liten død», og brukes vanligvis som en eufemisme for orgasme. Selv sier koreografen at «det å bli født og dø og noe imellom – å elske og dele kjærlighet med andre – er de evige temaene i alt jeg har skapt».
Til sist: Symphony of Psalms (1978), satt til Stravinskys korsymfoni med samme navn, og som – ifølge Kylián selv – forener dans og det guddommelige. Operaorkestret spiller opp fra graven sammen med Operkoret.
Les The Guardians intervju med Jiří Kylián i Operaen
Når festivalen avsluttes her i Operaen, reiser Nasjonalballetten på turné til Amare, Haag og Holland Dance Festival 18-22. juni. Les mer her!
Kylián gir meg alltid følelsen av at tiden stopper opp, som om han skaper for evigheten.
Les artikkelen herHør Frida Steenhoff Hov fortelle om Kylián og ballettene han har skapt til denne forestillingen.
Day After Yesterday 110625.pdf
Koreografi Jiří Kylián
Musikk Benjamin Britten
Scenografi og kostymedesign John F. Macfarlane
Lysdesign Hans-Joachim Haas
Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret
Urpremiere: 12. april 1981
Koreografi Jiří Kylián
Musikk Anton Webern
Scenografi og kostymedesign Jiří Kylián
Lysdesign Jiří Kylián (konsept), Joop Caboort (realisering)
Medvirkende Nasjonalballetten
Urpremiere: 24. november 1988
Koreografi Jiří Kylián
Musikk Wolfgang Amadeus Mozart
Scenografi Jiří Kylián
Kostymedesign Joke Visser
Lysdesign Jiří Kylián (konsept), Joop Caboort (realisering)
Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret
Verdenspremiere: 23. august 1991
Koreografi Jiří Kylián
Musikk Igor Stravinsky
Scenografi William Katz
Kostymerdesign Joop Stokvis
Lysdesign Jiří Kylián (konsept), Joop Caboort (realisering)
Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret, Operakoret
Verdenspremiere: 24. november 1978
Foto: Jörg Wiesner, Den Norske Opera & Ballett